فعالیت ۳۰۰ هزار کارگر خارجی غیرمجاز در ایران

فعالیت 300 هزار کارگر خارجی غیرمجاز در ایران

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل تعاون،کار و رفاه استان تهران در تشریح برنامه های سال ۹۴ گفت: آمار غیر رسمی حاکی از این است که حدود ۳۰۰ هزار نفر کارگر خارجی بدون پروانه اشتغال مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احمد لطفی نژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه که درهفته کارگر برگزار شد با تشریح برنامه های سال 94 این اداره کل با  اشاره به اینکه صیانت از نیروی کار و منابع انسانی یکی از برنامه های اصلی سال جاری است گفت: با توجه به اینکه مذاکرات لوزان فضای مطلوبی را برای توسعه کشور فراهم می کند باید از نیروی انسانی به منظور بهره وری بیشتر بهره مند شویم.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران بسیاری پس از مذاکره لوزان علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران شده اند افزود:برای حفاظت از منابع انسانی و نیروی انسانی کمیته های تخصصی حفاظت و ایمنی را گسترش دادیم و قصد داریم در سال 94 از 2 هزار و 500 کمیته به 3 هزار و 30 کمیته برسانیم تا کاهش حوادث ناشی از کار را مشاهده کنیم.

 لطفی نژاد با بیان اینکه حوادث ناشی از کار در سال 93 نسبت به 92با کاهش 5 درصدی همراه بوده است ادامه داد:در این راستا تفاهم نامه ای بین اداره کل تعاون،کار و رفاه استان تهران و سازمان نظام مهندسی استان تهران منعقد کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 42 درصد حوادث ناشی از کار در استان تهران مربوط به حوادث ساختمانی بوده است.

وی ادامه داد: این مسئله زنگ خطری است برای اینکه توجه ما به بخش ساختمان بیشتر از گذشته باشد. به همین دلیل مذاکراتی را با سازمان مهندسی استان تهران انجام دادیم تا این تفاهم نامه بین این اداره کل و این سازمان به مدت سه سال منعقد شده است.

لطفی نژاد بیان کرد:بازرسان اداره کل با سازمان مهندسی به عنوان تیم کاری دو نفره با کارگاه هایی که بیش از 2هزار متر مربع زیر بنا دارند مراجعه می‌کنند. این مراجعات هم جنبه فنی و هم جنبه ایمنی دارد.

وی بیان کرد: تشکیل کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار در کارگاه ساختمانی یکی از الویت های اول است که یک نهاد قانونی غیر دولتی در کارگاه های بزرگ ساختمانی با مشارکت کارفرمایان و مدیران فنی آن ساختمان در آن پروژه ها تشکیل می شود و امر نظارت را در زمینه های ایمنی به عهده دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه استان تهران درباره اینکه تعداد حوادث ناشی از کار در سال‌های گذشته گفت: 2هزار و 850 فقره در سال 92 و 2هزار و 249 فقره تعداد آمار حوادث ناشی از کار در این دو سال است. با این گونه فعالیت‌ها می‌توان حوادث را کاهش یابد. نظارت اثر بخش در محیط کار به کاهش حوادث می انجامد.

وی در ادامه به توسعه تشکل‌های کارگری،کارفرمایی و بازنشستگی در محیط کار اشاره کرد و افزود: برای اینکه زمینه مشارکت مخاطبان خود را بیشتر فراهم کنیم، برنامه هایی را از 3سال گذشته آغاز کردیم و امسال رویکرد جدید را به آن اضافه کردیم و آن ایجاد 1414 تشکل کارگری و کارفرمایی در محیط کار است.

لطفی نژاد با بیان اینکه تشکل های کارگری به عنوان نهاد قانونی در قالب قانون کار به مشکلات رسیدگی می کنند گفت: در سال 93 تعداد تشکل های کارگری را از 1055 تشکل به1414 تشکل ارتقا دادیم و هدف از این کارتعامل بیشتر بین کارگر و کارفرما در محیط کار بود.
وی با بیان اینکه دولت باید به جای دخالت در محیط کار بحث حمایتی را مد نظر داشته باشد و بقیه امور را به تشکل های کارگری واگذار کند افزود:این برنامه را از 3سال گذشته دنبال کردیم.

*توسعه تعاون از طریق ایجاد اتحادیه تعاونی

وی درباره برنامه های حوزه تعاون گفت: بحث تعاون را از طریق اتحادیه تعاونی در رشته همگن و شبیه به هم دنبال می‌کنیم تا از طریق ایجاد اتحادیه تعاونی بتوانیم اتاق های تعاون شهرستانی را ایجاد کنیم.

*حضور 300 هزار کارگر خارجی بدون پروانه اشتغال در بازار کار
وی درباره بازرسی از کارگاه بیان کرد: نظارت بر کار، مزد، طبق بندی، مشاغل،بهره‌وری از جمله مواردی است که درراستای بازرسی از کارگاه دنبال می کنیم.

لطفی نژادبا اشاره به اینکه رسیدگی به اشتغال اتباع غیر مجاز خارجی یکی از موارد مهم در بازرسی از کارگاه است گفت: تنها کارگرانی می‌توانند در محیط کارگاه فعالیت کنند که دارای پروانه و گواهی اشتغال باشند.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران بیان کرد: در گذشته کارگران غیر مجاز در مشاغل خدماتی فعالیت داشتند اما متأسفانه این روند به سمتی پیش رفته است که کارگران غیر مجاز در مشاغل تخصصی فعالیت می‌کنند. اما در گذشته تنهادر مشاغلی مشغول به کار بودند که کارگران ایرانی تمایل به فعالیت در آنها را نداشتند.

وی درباره تعداد کارگران غیر مجاز فعال در کشور گفت: آمار غیر رسمی حاکی از این است که حدود 300 هزار نفر کارگر خارجی بدون پروانه اشتغال مشغول فعالیت هستند که حجم زیادی از فرصت های شغلی را تصاحب کرده اند.

لطفی نژاد بیان کرد: این کارگران در حرفه های کوره پزخانه‌، حفاری، گودبرداری، آب و فاضلات فعالیت داشتند و اکنون به سمت مشاغل تخصصی دوخت کیف و کفش چرم،برق کشی،کاشی کاری گرایش یافته اند.

وی درباره میزان مقرری بیمه بیکاری گفت: بیمه بیکاری مطابق با حداقل دستمزد است.بر اساس قانون کارگرانی که مشمول بیمه بیکاری می شوند پرداخت بیشترین سهم بیمه بیکاری 85 درصد حقوق افراد است که 55درصد به عنوان حداقل مزدی که در سه ماه قبل از بیکاری دریافت کرده‌اند و 10درصد حق همسر و 10 درصد برای دو فرزند است.85 درصد سهم بیمه بیکاری نباید از حداقل مزد کمتر باشد. یعنی مقرری بیمه بیکاری 712هزار و 413 تومان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در پاسخ به اینکه تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان تهران چه تعدادی است گفت: 41 هزار و 280 نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری داریم که حدود یک چهارم کل کشور است.170هزارنفر در کشور از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه