پارلمان افغانستان خواستار لغو پیمان امنیتی کابل - واشنگتن شد

پارلمان افغانستان خواستار لغو پیمان امنیتی کابل - واشنگتن شد

خبرگزاری تسنیم: پارلمان افغانستان در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها و با انتقاد از عملکرد حکومت وحدت ملی در قبال ایجاد ثبات در این کشور، خواستار لغو پیمان امنیتی کابل - واشنگتن شد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، اعضای پارلمان افغانستان در اعتراض به افزایش درگیری‌ها در این کشور و بحرانی شدن اوضاع امنیتی ولایت‌های «سرپل»، «بغلان»، «قندوز»، «تخار» و «بدخشان» خواستار لغو پیمان امنیتی کابل - واشنگتن شدند.

نمایندگان مردم در پارلمان افغانستان افزودند: براساس پیمان امنیتی که میان افغانستان و آمریکا به امضا رسید، واشنگتن متعهد شد تا نیروهای نظامی افغان را از لحاظ تسلیهاتی حمایت و از افزایش ناامنی‌ها در این کشور جلوگیری نماید.

آن‌ها معتقدند که آمریکا پس از امضای پیمان امنیتی کابل - واشنگتن به تعهدات خود در قبال افغانستان عمل نکرده است.

«عبدالروف ابراهیمی» رئیس پارلمان افغانستان در ادامه اظهار داشت: اوضاع امنیتی در افغانستان به حدی رسیده که شهرهای بزرگ شمال این کشور در آستانه سقوط به دست مخالفان مسلح قرار دارد.

وی گفت: وضعیت به گونه‌ای است که شمال افغانستان به وزیرستان شمالی پاکستان تبدیل شده و هر لحظه حلقه محاصره توسط مخالفان مسلح تنگ‌تر می‌شود.

ابراهیمی افزود: هم اکنون جنگ در ولایت‌های «بدخشان»، «سمنگان»، «بادغیس»، «غزنی»، «ننگرهار» و «هلمند» به شدت جریان دارد و با ادامه یافتن این اوضاع تا چندی دیگر شاهد سقوط شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری خواهیم بود.

رئیس پارلمان افغانستان تأکید کرد: «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور افغانستان متعهد به تأمین امنیت در این کشور بود، اما شرایط فعلی خلاف گفته‌های وی را ثابت می‌کند.

«شکریه پیکان» یکی از اعضای پارلمان افغانستان نیز اذعان داشت: میزان درگیری‌ها میان نیروهای افغان و مخالفان مسلح در ولایت قندوز افزایش یافته و اگر این ولایت به تصرف مخالفان درآید، شمال افغانستان سقوط خواهد کرد.

همچنین در ادامه، اعضای پارلمان افغانستان رهبران حکومت وحدت ملی را به عدم توانایی در برقراری امنیت در این کشور متهم کردند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت