همایش «۳۰ سال خون‌شریکی»، یادواره مشترک شهدای افغانستانی و ایرانی

همایش «30 سال خون‌شریکی»، یادواره مشترک شهدای افغانستانی و ایرانی

خبرگزاری تسنیم: ۱۹ اردیبهشت یک اتفاق بزرگ در راه است. برای اولین بار یک یادواره از سوی دانشجویان افغانستانی برای شهدای افغانستانی ۸ سال جنگ تحمیلی و شهدای ایرانی جهاد افغانستان برگزار می‌شود.نشست خبری این همایش سه‌شنبه ۸ اردبیهشت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دانشجویان افغانستانی مقیم در ایران در حال تدارک برای برگزاری یک همایش و یادواره مهم در ایران هستند. حرکتی که با وجود تاخیر چندین و چند ساله اتفاق بزرگی در تاریخ روابط نزدیک دو ملت ایران و افغانستان است.

« 30 سال خون‌شریکی» عنوان یادواره‌ای است که کانون فردوس ملل( دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شهید بهشتی) قرار است در 19 اردبیشهت امسال برگزار کنند. همایشی که برای اولین بار در این سطح وسیع، یاد و خاطره مشترک شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس در ایران و شهدای ایرانی جهاد در افغانستان را گرامی می‌دارد.

با گذشت چند دهه از پایان 8 سال جنگ تحمیلی ایران در ابتدای انقلاب اسلامی، همچنان یکی از مظلوم‌ترین شهدای سهیم در این دفاع مقدس، ناشناخته باقی مانده‌اند. طبق پژوهش‌های میدانی، شهدای شناخته‌شده افغانستانی 8 سال دفاع مقدس در ایران، از مرز 2000 نفر فراتر بوده‌اند، اما در تمام این سال‌هاکمترین سهم را در رسانه‌ها و مراکز عمومی و رسمی برای معرفی و گرامیداشت داشته‌اند.

اما در کنار این ماجرا، اتفاق جالب‌توجه و بی‌نظیر دیگری هم رخ داده است. در کنار این شهدای افغانستانی شهید شده در ایران؛ چندین و چند ایرانی نیز در تمام این سالها در جهاد افغانستان حضور داشته‌اند و شهید شده‌اند و آنها نیز در سرنوشت شهدای افغانستانی جنگ ایران سهیم شده‌اند: غربت و فراموشی.

این برای اولین بار است که یک گروه خودجوش دانشجویی، در این سطح وسیع و ملی قرار است به صورت مشترک در اقدامی ابتکاری، یادواره‌ای برای آنها برگزار کند.

محمدباقر غلام‌پور، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی تهران که دبیر همایش «30 سال خون‌شریکی» است در گفتگو با تسنیم می‌گوید گرامیداشت یاد و خاطره این شهدای ایرانی و افغانستانی، کمترین کاری است که ملت ایران و افغانستانی برای قدردانی از آنها می‌تواند انجام دهد.

غلام‌پور می‌گوید: سالهای سال برگزاری این همایش آرزوی ما بود.از گوشه و کنار، از خانواده‌های شهدای افغانستانی 8 سال دفاع مقدس خبر می‌شنیدیم و آنها را می‌دیدیم، اما در مواجهه با دوستان ایرانی و حتی هم‌وطنانمان خودمان می‌دیدیم که آنها کوچکترین اطلاعی از این شهدای افغانستانی ندارند و حتی در محیطی مثل دانشگاه، همه از شنیدن اینکه یک افغانستانی هم برای دفاع از مرزهای ایران و اسلام به جبهه‌ها رفته است و شهید شده است متعجب می‌شدند.

غلام‌پور اضافه می‌کند: در مقابل چند سال پیش خود ما هم متوجه شدیم که چندین و چند شهید ایرانی هم وجود دارند که در ایران شهید نشده‌اند، برای شرکت در جهاد راهی افغانستان شده‌اند و در آنجا به شهادت رسیده‌اند و این اتفاق بی‌سابقه در تاریخ روباط دوملت در جهان است.

به گفته غلام‌پور از همان زمان این یک دغدغه گروهی برای جمعی از دانشجویان افغانستانی می‌شود که نشان دهند که چگونه دو ملت ایران و افغانستان، برخلاف تصور این سالهای بعضی رسانه‌ها، آن‌قدر به هم نزدیک‌اند که به «خون شریکی» رسیده‌اند. جمعی از ایرانیان خود را وقف آرمان آزادی و آبادی افغانستان کرده‌اند و خونشان را در این راه داده‌اند و جمعی از افغانستانی‌ها هم با تعلق خاطر به آرمان مشترک ایرانی‌ها، به جبهه‌ها پیوستند و جان خود را در این راه فدا کردند.

این دغدغه بالاخره بعد از سال‌ها امکان تحقق پیدا کرده است. غلام‌پور می‌گوید:‌در سالهای گذشته همایش‌هایی در این  مورد برگزار شده بود، اما همه در سطح کوچک و محدود و هیچ کدام به صورت مشترک به یاد و خاطره ایرانی‌ها و افغانستانی‌های شهید در کشور متقابل مربوط نمی‌شود. اما بالاخره با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر نهادهای مرتبط این اتفاق در حال رخ دادن است.

این همایش قرار است روز شنبه 19 اردبیهشت در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود و از ساعت 10 الی 16 جمع بزرگی از خانواده‌های این شهدا،به همراه جمعی از مسئولین و اهالی ایثار و فرهنگ و هنر و رسانه، گردهم می‌آیند تا بالاخره بعد از سالها یاد این شهدای غریب‌مانده را گرامی دارند.

این همایش ظاهرا برنامه‌های غافلگیرکننده و خاصی هم دارد که غلامپور وعده اعلام جزئیات آن را در نشست خبری این همایش می‌دهد.

نشست خبری  همایش «30 سال خون‌شریکی»  با حضور همه اصحاب رسانه روز سه‌شنبه  8 اردبیهشت از ساعت 10 تا 12 در خبرگزاری تسنیم به آدرس: خیابان میرزای شیرازی، روبروی پمپ بنزین، کوچه 12 و پلاک 2 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران