اختلافات اردن و عربستان در مورد جنگ یمن بالا گرفت


اختلافات اردن و عربستان در مورد جنگ یمن بالا گرفت

خبرگزاری تسنیم: نخست‌وزیر اسبق فرانسه از بروز اختلافات شدید بین اردن و عربستان در مورد جنگ یمن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الکترونیکی رأی الیوم، فرانسوا فیون نخست ‌وزیر اسبق فرانسه از ناراحتی شدید مقامات اردن در رابطه با عدم تماس‌ و هماهنگی‌های اندک عربستان سعودی با آن‌ها خبر داده است. 

فیون در دیدار با دیپلمات‌ هایی که در امان پایتخت اردن انجام داده از احساس ناامیدی گسترده در اردن نسبت به عربستان سعودی به ویژه در زمینه عدم مشورت و هماهنگی‌ها در مورد بهترین راهکارهای رهبری جهان اسلام و دولت‌های عربی در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داده است.

فیون اخیراً در حاشیه سفر ویژه‌ای که به اردن داشت، با عبدالله دوم شاه این کشور دیدار کرد و نگرانی‌های رسمی اردن را به دیپلمات‌های غربی که بعد از این دیدار در کاخ پادشاهی، با او دیدار کرده بودند منتقل نمود.

گزارش همچنین از کاهش ملموس سطح مناسبات اردن و عربستان سعودی بعد از آغاز عملیات نظامی اخیر عربستان در یمن خبر می‌دهد. سخنرانی‌های اخیر عبدالله دوم شاه اردن نیز به ‌صورت علنی بر ضرورت تلاش برای حل سیاسی بحران یمن تأکید دارد که نشان دهنده وجود اختلافات بین این کشور با عربستان سعودی است.

اردن گرچه به ائتلاف مهاجم بر ضد یمن پیوست، اما هواپیماهای آن در پروازهای هوایی میدانی شرکت نکردند. صحبت در مورد اختلافات موجود در زمینه عملیات طوفان قاطعیت در داخل برخی محافل و نشست‌های اردنی نیز مشاهده می‌شود.

ناظران اعتقاد دارند که عدم اشتیاق اردنی ‌ها برای مداخله نظامی در یمن در وهله اول به رویکرد آن‌ها برای جنگ بر ضد داعش مربوط می‌شود و در مرحله دوم نیز آن‌ها نمی‌خواهند تنشی بین خود و ایران ایجاد کنند، چرا که این کشور بازیگر مهمی در مقابله با داعش در عراق است.

همچنین سایت میدل ایست بریفینگ نوشت که شاه اردن تلاش‌های سازش منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی را برعهده گرفته است، این گزارش می‌افزاید که عبدالله دوم برخلاف جریان موجود در منطقه حرکت می‌کند. این گزارش تأکید دارد که در بهار سال گذشته بهترین فرصت برای رسیدن به سازشی منطقه ‌ای به‌ وجود آمده بود، اما در شرایط کنونی چنین فرصتی وجود ندارد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان