جنتی: بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به ناشران واگذار شده است


جنتی: بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به ناشران واگذار شده است

خبرگزاری تسنیم: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عمده فعالیت‌ها را به انجمن‌های فرهنگی و هنری واگذار کند که در حال حاضر انجمن‌ها حضور فعالی داشته و امسال بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به بخش ناشران واگذار شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، علی جنتی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تأکید بر "در حوزه فرهنگ نباید سیاسی فکر کرد و سیاسی عمل کنیم" اظهار داشت: در استان اصفهان یکی از مشکلات سیاست‌زدگی و نگاه کردن همه مسائل با عینک سیاست است؛ در حالی که این مسئله سبب می‌شود کارها پیش نرود.

وی با بیان "برای انتخاب مدیرکل جدید ارشاد اصفهان مرتب برای من پیامک می‌فرستند که چه‌کسی را بگذار و چه‌کسی را نگذار" تصریح کرد: حجت‌الاسلام ارزانی شخصیت برجسته فرهنگی دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و صاحب تجربه در داخل و خارج کشور بوده و مدیر شایسته، صاحب تألیفات و مقالات متعددی در حوزه فرهنگ و دین است و اگر چنین شناختی از وی نداشتم برای این کار اقدام نمی‌کردم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در طول 35 سال گذشته در سمت‌های مختلف خودم افرادی را برای مدیریت انتخاب کردم که در درجه نخست مراتب تدین او احراز شده، اعتقاد به نظام و ولایت فقیه داشته و دارای تخصص و تجربه اجرایی در کار باشد و فارغ از این مسائل به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کنم که تجربه موفقی هم بوده است.

جنتی با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم مبنی بر استفاده از نیروهای شایسته و معتدل در کارهای اجرایی بیان کرد: دولت یازدهم به‌دنبال جذب افراد به‌دور از گرایش اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است و حجت‌الاسلام ارزانی هیچ گرایشی به این طرف و آن طرف نداشته و دغدغه اصلی او خدمت به آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه فرهنگ، کار فرهنگ را باید به اهل فرهنگ واگذار کرد، گفت: حجت‌الاسلام قطبی یکی از شخصیت‌هایی که کار فرهنگ و هنر را شناخته و ارتباط مبتنی بر همکاری با اصحاب فرهنگ و مقامات استان داشته است و با توجه به اینکه اصل بر ثبات است و نه تغییر؛ بنابراین مجموعه مدیرانی را که در استان‌ها شایستگی داشته‌اند ابقا کردیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاهی که به حوزه فرهنگ استان می‌شود در مقایسه با سایر بخش‌ها نگاه مناسبی نیست، افزود: بسیاری از دولتمردان و سیاست‌گذاران کشور دغدغه ایجاد شغل، رفع بیکاری و گرفتاری روزمره مردم را دارند در حالی که مسئله فرهنگ یکی از معضلات کشور است و به‌فرموده رهبر معظم انقلاب سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ تعریف می‌شود.

جنتی اظهار داشت: هر نوع توسعه صرفاً با داشتن امکانات مادی و یا فضای باز سیاسی محقق نشده اگر زیرساخت‌های مناسب فرهنگی برای آن تعبیه نشود و اکنون بسیاری از مشکلات تهدیدکننده نسل جوان به‌دلیل این نقصان در حوزه فرهنگ است.

وی با ابراز "اصفهان مهد فرهنگ و هنر بوده و برای همه ما افتخار است که از چنین سرمایه عظیم فرهنگی و تمدنی برخوردار هستیم" تصریح کرد: از سیاست‌های دولت یازدهم گسترش آزادی فرهنگی بوده به‌طوری که برای همه اهالی فکر، ادب و هنر امکان‌پذیر باشد که هر آنچه در چنته دارند بگویند و بنویسند و در طول 20 ماه عمر دولت یازدهم در این زمینه شاهد رشد چشمگیری بودیم.

جنتی با اشاره به اجازه انتشار 72هزار عنوان کتاب در سال 93 خاطرنشان کرد: در سال 93 در مقایسه با 92، 8هزار عنوان کتاب بیشتر چاپ شده است که نشان دهنده وجود انگیزه بیشتر در این زمینه است و همه کسانی که طالب انتشار فصل‌نامه و روزنامه هستند مجوز دریافت کرده و افکار خود را منتشر می‌کنند چرا که ارتقای فرهنگ جامعه جز از این طریق امکان‌پذیر نیست.

وی با اظهار "در حوزه فیلم سینمایی شاهد رشد خوبی در این زمینه بودیم" گفت: در حوزه سینما فیلم‌ها باید کنار پرداختن به مشکلات جامعه فضای بانشاطی را نیز منتقل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید عمده فعالیت‌ها را به انجمن‌های فرهنگی و هنری واگذار کند که در حال حاضر انجمن‌ها حضور فعالی داشته و امسال بخش عمده نمایشگاه کتاب تهران به بخش ناشران واگذار شده اما سیاست‌های کلی را وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عهده دارد.

جنتی با یادآوری "در حوزه فرهنگ و هنر باید از همه ابزارها برای رشد فضائل، گسترش فرهنگ و صدور آن به خارج از کشور یعنی دیپلماسی فرهنگی تلاش کنیم" اظهار داشت: از فیلم‌ها و هنر نمایش، موسیقی، فعالیت قرآنی، کانون‌های مساجد و مؤسسات فرهنگی برای این هدف استفاده می‌شود و به همان اندازه که به موسیقی اصیل و سنتی اهمیت می‌دهیم کنار آن سایر فعالیت‌های فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: امروز 20هزار کانون فرهنگی مساجد تحت پوشش فعالیت‌های وزارت فرهنگ بوده و 2هزار مؤسسه قرآنی هم که مورد حمایت ما هستند در راستای این هدف تلاش می‌کنند و دبیرخانه جشنواره کودک را به‌دلیل شایستگی این استان به اصفهان واگذار کردیم.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon