آیا امارات در سیاست خارجی آمریکا جانشین عربستان می‌شود؟


آیا امارات در سیاست خارجی آمریکا جانشین عربستان می‌شود؟

خبرگزاری تسنیم: یک سایت خبری عرب‌زبان با اشاره به تمردهای اخیر عربستان سعودی از آمریکا از جایگزینی احتمالی امارات به‌جای عربستان سعودی در منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با افزایش و آشکار شدن اختلافات عربستان سعودی و امارات در زمینه عملیات طوفان قاطعیت از یک سو و افزایش شکاف آمریکا و عربستان سعودی در نتیجه عدم حمایت این کشور در مورد عملیات نظامی در یمن و تلاش برای پایان دادن به آن و در نتیجه تلاش نسبی عربستان سعودی برای استقلال از آمریکا روزنامه لس‌آنجلس تایمز در گزارشی نوشت که عربستان سعودی برای حمایت از منافع خود، روی خود حساب کرده است. پس از تلاش ریاض برای تعیین سرنوشت تحولات یمن با مداخله نظامی و بدون انتظار برای دستورات آمریکا، شاخص‌های همگرایی استراتژیک بین واشنگتن و ابوظبی در پرونده‌‌های منطقه‌ای به‌جای ریاض خود را نشان می‌دهد.

سفر انجام شده از سوی هیئت اماراتی به‌ریاست محمد بن زاید ولیعهد و معاون فرمانده ارشد نیروهای نظامی امارات که از سه‌شنبه 21 آوریل جاری به آمریکا صورت گرفته و دیدارهای وی با رئیس جمهور و نمایندگان کنگره و فرماندهان ارشد نظامی و اطلاعاتی کشور تأکید می‌‌کند که امارات به‌دنبال دیدگاه‌‌های مشترک با آمریکا برای امنیت منطقه است. بن زاید در مورد ماهیت این همکاری‌‌ها تصریح می‌کند که توافق‌ نامه‌های نظامی و استراتژیک که به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد، بخشی از این همکاری‌ها است.

تضمین‌های امنیتی در سایه پایگاه‌های آمریکایی

با وجود اینکه امارات به ماهیت این توافق نامه‌‌ها اشاره‌‌ای نکرد اما روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پنجشنبه 24 آوریل در گزارشی از تضمین‌‌های بیشتر امنیتی به امارات و کشورهای دیگر عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس شامل فروش تسلیحات جدید و افزایش تعداد نظامیان ارتش آمریکا در خلیج‌ فارس و ایجاد خطوط قرمز مشخص برای اقدام نظامی آمریکا بر ضد ایران سخن گفت.

این گزارش تصریح کرد که دولت امارات به‌عنوان یکی از خریداران اصلی تسلیحات آمریکایی و اروپایی در سال گذشته بالغ بر 23 میلیارد دلار صرف خریدهای نظامی کرده است. این موضوع را آکادمی بین‌المللی استکهلم در زمینه مطالعات صلح مطرح کرده که تجارت جهانی تسلیحات را دنبال می‌کند.

محمد بن زاید در جریان سفر خود به آمریکا با تعدادی از مسئولان این کشور دیدار کرد، وی بعد از این دیدارها از ایجاد دیدگاه مشترک با آمریکا مبتنی بر تحقق امنیت و ثبات و سازش در منطقه و تمامی جهان سخن گفت و تأکید کرد که این دیدار منافع دو کشور و دو ملت دوست را در بسیاری از بخش‌های اقتصادی و تجاری و فرهنگی و نظامی و استراتژیک تأمین می‌کند.

گزارش‌های روزنامه‌های اماراتی و آمریکایی حاکی از آن است که در جریان دیدارهای این مقام اماراتی با تعدادی از اعضای ارشد مجلس سنا و نمایندگان در کنگره آمریکا، بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای و بین ‌المللی از جمله ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی و حمله آن به یمن مورد بررسی قرار گرفت.

مشخص است که اختلافاتی بین ریاض و ابوظبی در زمینه تصمیم عربستان در حمله به یمن وجود دارد. مجتهد فعال افشاگر سعودی به بخشی از این اختلافات اشاره کرده و می‌نویسد که این اختلافات در زمینه رد تکیه عربستان و ائتلاف بر اخوانی‌های یمن (حزب الاصلاح) برای اخراج حوثی‌ها و تمایل امارات برای باقی ماندن علی عبدالله صالح و فرزندش به‌عنوان تکیه‌گاه‌های امارات در منطقه است.

محمد بن زاید بعد از دیدار با اعضای کنگره گفت: مناسبات ما با واشنگتن توسعه پیدا کرده است، این چیزی است که ناظران مسائل بین‌المللی آن را ائتلافی محکم‌تر بین دو طرف به‌ضرر ائتلاف سنتی عربستان و آمریکا می‌دانند.

ولیعهد ابوظبی تأکید کرد که سفر کنونی‌اش به آمریکا فرصت مهمی برای تعمیق رایزنی‌ها و تبادل دیدگاه‌ها با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و فرماندهان ارشد آمریکایی در زمینه تحولات سیاسی متوالی در منطقه خاورمیانه است.

وی تصریح کرد که مناسبات استراتژیک بین دو کشور در مسیر اقدامات ثابت و رشد روزافزون متناسب با آرمان‌های رهبران دو کشور دوست و ملت‌های آنها پیش می‌رود و این مناسبات فرصت‌های درخشانی برای توسعه و پیشرفت به‌ وجود آورده است، مناسباتی که در سایه وجود اراده مشترک برای تقویت و همچنین حضور زیرساخت‌ها و پایه‌های مستحکم و احترام متقابل و اطمینان و منافع مشترک رو به توسعه و افزایش است.

موضع موافق امارات در قبال ایران و حمایت از مذاکرات هسته‌ای

به‌خلاف عربستان سعودی که به‌صورت تلویحی نتایج مذاکرات هسته‌ای آمریکا و ایران را رد می‌کند و روزنامه‌های عربی از تلاش ریاض برای حمایت از خود به‌دور از آمریکا خبر می‌دهند که این کشور را به ایران فروخته است، روزنامه وال ‌استریت ژورنال از فشارهای اوباما بر محمد بن زاید برای حمایت از توافق با ایران خبر داد.

این روزنامه نوشت که باراک اوباما به‌دنبال جلو زدن از زمان برای جلب تأیید و حمایت کشورهای عربی از دیپلماسی جدید خود در قبال ایران است و تلاش دارد دولت امارات را به‌‌عنوان یکی از قوی‌ترین متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه در این روند قانع کند. امارات نیز استقبال خوبی از توافق هسته‌ای احتمالی بین تهران و واشنگتن کرده است.

این روزنامه آمریکایی می‌‌افزاید که قانع کردن امارات از سوی اوباما مقدمه‌ای برای فشار شدید بر دولت‌های عربی در جهت حمایت از توافقی است که مسئولین آمریکایی اعتقاد دارند اعلام و تأکید بر آن، یک موفقیت در مسیر سیاست خارجی باراک اوباما است. از این منظر اوباما میزبان رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید و کاخ سفید خواهد بود.

مسئولان آمریکایی و عرب به روزنامه وال ‌استریت ژورنال اعلام کردند که حمایت شیخ محمد بن زاید از این توافق کلیدی برای موفقیت اوباما در گرفتن تأیید همه کشورهای عضو شورای همکاری خواهد بود.

دولت‌های عضو شورای همکاری به‌دنبال دستیابی به تضمین‌‌های امنیتی بیشتر از سوی کاخ سفید برای مقابله با آن چیزی هستند که اعتقاد دارند تهدیدات روزافزون ایران در منطقه است. آنها مدعی هستند که ممکن است ایران از بهبود ناگهانی اوضاع اقتصادی خود که در نتیجه توافق هسته‌ای رخ می‌دهد، به‌دنبال تقویت نفوذ منطقه‌ای و حمایت از گروه‌هایی که به‌زعم آنها "شورشی" خوانده می‌شود، بر ضد منافع دولت‌های حاشیه خلیج فارس باشد.

در همین راستا عربستان سعودی به‌صورت علنی ایران را به تأمین مالی و تسلیحاتی عناصر الحوثی در یمن متهم می‌کند و مدعی است که این کشور در پشت‌صحنه تسلط این گروه بر صنعا و فرار عبدربه منصور هادی است.

امارات و سازوکار مداخله در لیبی

با وجود اینکه آمریکا در بیانیه سابق خود با اشاره به دولت‌‌های حاشیه خلیج فارس و بدون ذکر نام آن‌ها بر ضرورت توقف مداخله دولت‌ها در لیبی و توقف ارسال سلاح به این منطقه اشاره کرد، اما ناظران اعتقاد دارند که امارات از نیروهای خلیفه حفتر ژنرال شورشی در لیبی همچنان حمایت می‌کند و آمریکا به‌دنبال هماهنگی این همکاری نظامی در لیبی است.
در شرایطی که محمد بن زاید پرونده‌های استراتژیک را در واشنگتن بررسی می‌کند ، منصور بن زاید آل نهیان معاون نخست وزیر و وزیر امور ریاست جمهوری پنجشنبه 24 آوریل با خلیفه حفتر دیدار کرد.

امارات همچنان در لیبی از حفتر حمایت می‌کند و انواع پشتیبانی‌های متفاوت از وی را به عمل می‌‌آورد، وی در همین راستا پیشتر در اظهاراتی صریح از حمایت نظامی دولت امارات در درگیری خود با انقلابیون در طرابلس خبر داده بود. این در حالی است که دیپلمات‌های آمریکایی نیز به روزنامه واشنگتن پست اعلام کردند که جنگنده‌های اماراتی و مصری در تابستان سال گذشته برای حمایت از ژنرال حفتر چندین حمله را به فرودگاه طرابلس انجام دادند.

حفتر اخیراً به اردن سفر کرده و با عبدالله دوم شاه این کشور در امان دیدار و در زمینه مسائل مربوط به آموزش ارتش تحت لوای خود با او رایزنی کرده است. همچنین اخبار موجود حکایت از آن دارد که حفتر در جریان حضور در پایتخت اردن با تعدادی از مسئولان اسرائیلی نیز دیدار کرده تا بتواند در سایه تحریم‌هایی که شورای امنیت بر ضد آن اعمال کرده، به برخی تسلیحات دست پیدا کند.

پیش از این عبدالخالق عبدالله استاد دانشگاه در امارات در نوامبر گذشته در اظهاراتی تلویزیونی گفت شاید امارات در حمله به برخی اهداف در لیبی شرکت کند، این کشور انگیزه‌هایی در این اقدامات دارد. وی در پاسخ به سؤالی در زمینه مشارکت هواپیماهای اماراتی در موشک‌باران برخی اهداف در لیبی تأکید کرد که دولت امارات سرمایه‌گذاری‌های زیادی در مصر انجام داده و پیروزی اسلام گرایان در لیبی در هر انتخاباتی می‌تواند چالشی اساسی برای ثبات دولت السیسی شود.

یک منبع نظامی در عملیات "فجر لیبی" گفت که اتاق عملیات حفتر در منطقه غربی در الزنتان قرار دارد و 4 افسر اماراتی آن را اداره می‌کنند. این منبع که نامش را افشا نکرد به سایت عربی 21 گفت که نیروهای فجر لیبی حملات هوایی خود را بر شهر الزنتان افزایش دادند تا بتوانند اتاق عملیات افسران اماراتی را که در طول هر هفته 4 افسر به‌صورت متناوب در آن کار می‌کنند، هدف قرار دهند. براساس این گزارش افسران مذکور از طریق هواپیماهایی ویژه به فرودگاه الزنتان می‌رسند و همواره پول نقد به‌صورت واحد پولی امارات و لیبی و مهمات با خود به‌همراه دارند.

هم‌زمان با این اطلاعات روزنامه ساندی تلگراف نیز فاش کرد که مشاوره تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس درآمدی به‌ارزش 150 میلیون دلار برای وی به‌همراه داشته است. روابط مستحکمی بین بلر و بن زاید بر اساس اخوانی ستیزی وجود دارد و وی به مشاور ویژه امارات تبدیل شده است. این در حالی است که برخی ارزیابی‌ها وی را رابط بین ابوظبی و امارات و صاحب پروژه جایگزینی امارات به‌جای عربستان سعودی نزد دولت آمریکا معرفی می‌کنند.

انتهای پیام/ر*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان