دفتر مرکل از سال ۲۰۰۸ از جاسوسی‌های آمریکا از اروپا اطلاع داشته است


دفتر مرکل از سال 2008 از جاسوسی‌های آمریکا از اروپا اطلاع داشته است

خبرگزاری تسنیم: بر اساس افشاگری یک نشریه آلمانی ظاهراً دفتر صدراعظم آلمان به‌خلاف ادعاهای سابق خود از سال ۲۰۰۸ درباره جاسوسی‌های آمریکا از اروپا اطلاع داشته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نشریه "بیلد" در گزارشی این مسئله را فاش کرد که دفتر صدراعظم آلمان به‌خلاف موضع گیری‌های سابق ظاهراً سالها از تلاش آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شرکت‌های تسلیحاتی اروپایی اطلاع داشته است. ظاهراً سازمان اطلاعات امنیت آلمانBND  گزارشی در این باره را به برلین ارائه داده است.

بر اساس گزارش نشریه بیلد، سازمان اطلاعات امنیت آلمان ظاهراً در سال 2008 دفتر صدراعظم  را در جریان تصمیمات آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شرکت‌های اروپایی قرار داده است.

به گزارش نشریه بیلد، ظاهراً سازمان اطلاعات امنیت آلمان چند سال پیش در بررسی برخی اطلاعات دست‌چین شده که آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار این سازمان قرار داده بود به تصمیمات جاسوسی آمریکا از اروپا پی برده و پس از آن در گزارشی محرمانه این مسئله را به اطلاع دولت آلمان رسانده است.

در این گزارش آمده است که آژانس امنیت ملی آمریکا سعی می‌کرده است اطلاعاتی درباره شرکت‌های تسلیحاتی چندملیتی اروپایی از جمله شرکت اروپایی هوانوردی و صنایع دفاع فضایی ای.آ.دی.اس. و شرکت یورو کوپتر کسب کند که این مسئله متناقض با منافع آلمان بوده و از این رو سازمان اطلاعات امنیت آلمان این درخواست را رد کرده است.

توماس دمایزیر، که در آن زمان رئیس دفتر صدراعظم آلمان و در حال حاضر وزیر کشور است نخواست در این باره اظهار نظری کند.

کمیسیون بررسی و تحقیق پارلمان آلمان درباره جاسوسی‌های آمریکا نیز سندی را از سال 2010 به دست آورده است که به زمینه سازی‌ها برای یک دیدار بین جانشین توماس دمایزیر و نمایندگان آمریکایی اشاره دارد.

هفته‌نامه "اشپیگل" پنج‌شنبه گذشته در گزارشی این مسئله را فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا سالهای طولانی با کمکهای اطلاعاتی سازمان اطلاعات امنیت آلمان از شرکت‌ها و سیاستمداران اروپایی جاسوسی می‌کرده است.

تا به حال دفتر صدراعظم آلمان به‌عنوان قدرت ناظر بر سازمان امنیت این کشور ادعا می‌کرده است که از این مسئله اطلاعی نداشته و تازه اخیراً در این باره آگاه شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان