اگر آب مقطر هم از سد گتوند رها شود تا خرمشهر EC آن به ۴۰۰۰ می‌رسد


اگر آب مقطر هم از سد گتوند رها شود تا خرمشهر EC آن به 4000 می‌رسد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مهاب قدس گفت: اگر امروز آب مقطر از پایین‌دست گتوند رها کنیم این آب وقتی به اهواز برسد EC آن ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ و تا خرمشهر به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ناصر ترکش‌دوز مدیر عامل شرکت مهاب قدس گفت: طرح سد نیروگاه گتوند بعد از سه سال بهره برداری فقط از محل سوخت 800 میلیون دلار صرفه‌جویی کرده که ارز آن بیش از هزینه سد است.

وی افزود: اگر امروز آب مقطر از پایین‌دست گتوند رها کنیم این آب وقتی به اهواز برسد EC آن 2000 تا 2500 و تا خرمشهر به 3000 تا 4000 می‌رسد.
وی گفت: سه عامل اصلی بالا رفتن EC (درجه هدایت الکتریکی و کدورت آب) آب؛ ورود رودخانه‌های شور و نمک در سازند گچساران که عامل طبیعی است و دو عامل دیگر یعنی فاضلاب‌های شهری و روستایی و پساب‌های شرکت‌های چغندرقند و نیشکر است که موجب آلودگی آب این مناطق می‌شود.
ترکش‌دوز تأکید کرد: EC پایین‌دست سد از آب قبل از ورود به سد؛ کمتر یا مساوی است.
وی گفت: بنابراین چیزی که کیفیت آب اهواز را خراب می‌کند، ورود آبهای فاضلاب شهری و روستایی و کشت و صنعت است.
ترکش‌دوز با اشاره به اینکه در سال 71 تا 72 وزارت نیرو برای استفاده از پتانسیل سد کارون3، برای تولید برق تصمیم به احداث سد در این منطقه گرفت، افزود: برای احداث سد و مطالعات ابتدایی یک مشاور داخلی به‌نام مشانیز و دو شرکت دیگر به‌نام لامایر اینترنشنال آلمان و یک شرکت چینی به‌نام کایتک انتخاب کرد.
وی گفت: مطالعه ابتدایی و انتخاب محل سد در فاز یک انتخاب و عملیات اجرایی سد نیز در سال 74 و 75 آغاز شد.
مدیر عامل شرکت مهاب قدس افزود: در سال 75 شرکت آب و نیرو ناظر و مشاور طرحها را تغییر داد و به مهاب قدس به‌عنوان ناظر و مشاور پیشنهاد ادامه کار داد.
وی با تأکید بر اینکه هزینه‌های میلیاردی برای احداث طرح تا قبل از تحویل مهاب قدس شده بود، گفت: از شرکت مهاب قدس درخواست شد بدون تغییر محور، مشکلات موجود را برطرف کند.
ترکش‌دوز افزود: ما نیز این طرح را پذیرفتیم و فقط به خودمان تکیه نکردیم بلکه از تمامی امکانات جهانی در این زمینه بهره جستیم و مشورت گرفتیم تا مشکلی را که از سد شهید عباسپور به بعد ایجاد می‌شود و سازندهای گچساران هم نمک دارد، حل کنیم.
وی گفت: کارون همیشه ورود چشمه‌های آب شور داشته و این موضوع قبل از احداث سد گتوند بوده است.
ترکش‌دوز افزود: در ساخت همه سدها مشکلاتی وجود دارد و این مختص سد گتوند نیست که هنر مهندسی می‌تواند این مشکلات را حل کند.
وی درباره اقدامات شرکت مهاب قدس برای اصلاح طرح گفت: شناخت کافی از منطقه، مدیریت منابع آب، مطالعه وسیع درباره نمک موجود در منطقه، بررسی سازندها، مدیریت ژئوتکنیک و مدیریت مخزن از اقدامات شرکت ما در این طرح بوده است.
مدیر عامل شرکت مهاب قدس درباره "آیا می‌توانستیم جانمایی بهتری در این طرح داشته باشیم؟" افزود: این سؤال را باید کسانی پاسخ دهند که جانمایی ابتدایی سد را انجام داده‌اند، قطعاً آنان نیز برای این جانمایی حرفی برای گفتن دارند.

انتهای پیام/*1

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین