منافع مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان در حمله به یمن


منافع مشترک رژیم صهیونیستی و عربستان در حمله به یمن

خبرگزاری تسنیم: یک سایت صهیونیستی منافع مشترک رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی در مورد حمله به یمن را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای نوشت: شاید صحبت در مورد منافع مشترک اسرائیل و عربستان سعودی تازه و غافلگیر کننده نباشد، اما شرح این منافع اهمیت ویژه‌ ای در فاش شدن ماهیت و پیامدهای حمله عربستان سعودی به یمن دارد. منافع مشترک بین اسرائیل با عربستان سعودی به 2 محور برمی‌گردد، محور اول برداشت مشترک طرفین از نقشه ژئوپلیتیک منطقه و اشتراکات اولویت‌های هر کدام از طرفین در مرحله کنونی است. محور دوم در مورد مواضع رسمی اسرائیل در تأیید تجاوز عربستان سعودی به یمن است که از سوی شخص بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مطرح شده است.

با وجود تأکید بر اشتراکات منافع و اولویت‌ها بین اسرائیل و عربستان که از عرصه یمن فراتر رفته و شامل بسیاری از مسائل منطقه‌ای نظیر مقاومت در فلسطین و لبنان و عرصه‌ های سوریه و عراق شده است، اما سایت صهیونیستی واللا وابسته به محافل جاسوسی رژیم اسرائیل به بررسی منافع مشترک بین این رژیم با عربستان سعودی در عرصه یمن پرداخت که از منظر اهمیت دریای سرخ و تنگه‌ باب المندب برای 2 طرف مهم تلقی می‌ شود. از سوی دیگر هر دوی این طرف‌ ها موضع خصمانه‌ ای نسبت به جنبش انصار الله دارند، سایت مذکور تاکید می کند که مواضع خصمانه اسرائیل بر ضد این جنبش تا جایی بود که بعید نبود بررسی گزینه نظامی مستقیم و وارد کردن برخی ضربات به انصار الله را در دستور کار قرار دهد.

واللا معتقد است که باز ماندن تنگه باب المندب جزو منافع حیاتی اسرائیل و عربستان به شمار می‌رود، این طرح نیز اهمیت ویژه‌ای برای اسرائیل دارد، چرا که برای عبور کالاهای خود به سمت آسیا در صورت بروز چالش در مناسبات تجاری این رژیم با اروپا به علت اختلافات موجود در زمینه آرمان فلسطین به آن نیاز اساسی دارد. این سایت می ‌افزاید که عربستان و اسرائیل تنها با دور زدن کل آفریقا می توانند از این تنگه بی نیاز شوند و این موضوع مستلزم صرف هزینه و زمانی بیشتر است.

این سایت صهیونیستی در تشریح اهمیت کانال سوئز نیز نوشت که اسرائیل در محیط عربی حضور دارد و همواره نسبت به گذرگاه‌ های دریایی آن حساس بوده است ، چرا که در مناسبات خود با تمامی دنیا به آن‌ها نیاز دارد. این گزارش روند بستن تنگه تیران که گذرگاه اسرائیل به دریای سرخ به شمار می‌رود را یادآور شد که از سوی مصر در سال‌های 1955 و 1967 انجام شد و این موضوع یکی از عوامل آغاز جنگ در آن زمان بود.

واللا می افزاید: عربستان سعودی به دنبال متحدی ولو به صورت غیرعلنی برای ادامه اقدامات نظامی خود در یمن است. این موضوع به چندین عامل برمی‌گردد، از جمله این عوامل توقف روند قاچاق سلاح از ایران برای حوثی ها در یمن است.  این گزارش می‌افزاید که با وجودی که اسرائیل در خارج از این معرکه قرار دارد ، اما می‌تواند انجام برخی حملات در یمن بر ضد حوثی ها را به صورت موضعی بررسی کند.

این سایت صهیونیستی امن ترین راه برای اجرای این اقدام را حملات هوایی دانست و مدعی شد که در صورتی ‌که ایران یمن را به انباری برای تسلیحات خود تبدیل کنند و تلاش داشته باشد آن‌ها را از این طریق به دست حزب ‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین در نوار غزه برساند، پناه بردن به این گزینه برای اسرائیل ضروری خواهد بود. گزینه مذکور هنگامی ضروری‌ تر است که ایران موشک‌های زمین به دریای خود را در نزدیکی باب المندب مستقر کند. نیروی هوایی عربستان سعودی ممکن است در شرایط مشخص در از بین‌ بردن این تهدیدات موفق نشوند یا اهمیتی به از بین‌ بردن آن‌ها ندهد، چرا که تنها رویکرد تهدید این موشک ‌ها بر ضد کشتی ‌های اسرائیلی است.

واللا می افزاید که در این صورت نیروی هوایی اسرائیل مأموریت مشابهی نیز خواهد داشت، چرا که باید موشک‌های زمین به دریای موجود در نزد حزب ‌الله لبنان را نیز هدف قرار دهد ، موشک‌هایی که می ‌تواند کشتی‌‌ها و تأسیسات دریایی اسرائیل در مدیترانه مانند سکوهای گازی را هدف قرار دهد.

به نوشته این سایت، اسرائیل اطمینان دارد که در صورت تصمیم این رژیم برای حمله به برخی اهداف در یمن هواپیماهای آن از سوی رادارهای عربستان سعودی و مصر شناسایی می‌شوند، به ویژه اینکه یمن سامانه دفاع هوایی جدی برای تهدید هواپیماهای اسرائیلی ندارد، علاوه بر اینکه در صورت آسیب دیدن یکی از هواپیماهای اسرائیلی، اقدام به نجات کادر پروازی از طریق عملیات هلی برن ضروری به نظر می‌رسد و در این شرایط اسرائیل پیش‌ بینی تسامح نسبی از سوی عربستان سعودی در ازای عملیات نجات هواپیما یا کادر آن را دارد.

این سایت صهیونیستی در پایان نوشت که با وجود اختلافات موجود بین 2 طرف اسرائیلی و سعودی در مورد قضیه فلسطین، اما دو طرف منافع مشترکی دارند که برای تحقق آن‌ها هر کدام به صورت جداگانه می‌توانند وارد عمل شوند یا این که به صورت محرمانه هم که شده با یکدیگر همکاری داشته باشند.

در همین راستا یوسی میلمان تحلیلگر مسائل امنیتی رژیم صهیونیستی در روزنامه معاریو نوشت که شرکت‌های اسرائیلی و بازرگانان این رژیم که در زمینه فعالیت‌های امنیتی و صادرات تکنولوژی پیشرفته کار می‌کنند، اخیراً تلاش دارند معامله هایی  را با برخی طرف ها در دولت ‌های خلیج ‌فارس انجام دهند. وی افزود که مشهورترین این افراد ماتی کوخابی است که در ابوظبی کار می کند .

میلمان نوشت که براساس اطلاعات موجود کوخابی در دهه اخیر معامله هایی با ارزش صدها میلیون دلار انجام داده است که این معاملات شامل تجهیز ابوظبی به تکنولوژی و ابزار مرتبط با دفاع از کشور و حمایت از مراکز نفت و گاز و نظارت بر مرزها است.

وی ادامه داد که برخی مقامات سابق موساد و شاباک و سرویس جاسوسی نظامی اسرائیل و برخی طرف های امنیتی دیگر نیز در این معامله ها حضور دارند. یکی از مهم ‌ترین مدیران شرکت کوخابی سرتیپ عاموس مالکا رئیس اسبق سرویس جاسوسی نظامی رژیم صهیونیستی است. برخی از افراد کوخابی به ‌صورت هفتگی با موافقت وزارت امنیت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به ابوظبی سفر می ‌کنند.

این گزارش صهیونیستی با اشاره به عناصر تأثیرگذار دیگر در معامله های این رژیم با امارات از دیوید میدان نام برد که مسئول تعدادی از بخش های موساد است. وی فرستاده نتانیاهو در موضوع اسرا و مفقودان بوده و در مذاکرات برای آزادی گلعاد شالیت نیز حضور داشته است. آوی لئومی موسس و صاحب سهام و مدیر شرکت های هواپیماهای بدون سرنشین و کارخانه های تاسیس سامانه های دفاعی نیز از دیگر عناصر تاثیرگذار در مبادلات تجاری و امنیتی رژیم صهیونیستی با امارات است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت