کتاب تاریخ دوران صفوی هنوز در نصف جهان ورق می‌خورد


کتاب تاریخ دوران صفوی هنوز در نصف جهان ورق می‌خورد

خبرگزاری تسنیم: اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای و بناهای آجری هنوز تاریخ پربار خود را برای آیندگان و نسل حاضر روایت می‌کند، به گونه‌ای که انگار هنوز کتاب تاریخ دوران صفوی در اصفهان ورق می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، صدای نعل اسب‌ها گوش هر شخصی را نوازش می‌کند، وقتی که به دور از تمام دغدغه‌های روزمره جایی را در مرکز شهر پیدا می‌کنید که هنوز تاریخ در آن ورق می‌خورد.

کمی آنطرف‌تر پس از هیاهویی که در آن گم می‌شویم در هجمه‌ای از درگیری‌های فکری، درست در مرکز شهر اصفهان میدانی زیبا تو را می‌خواند؛ میدان نقش‌جهان یادگار حکمرانان و شاهان صفویه تاریخ را برای تو با همان سبک و سیاق خود روایت می‌کنند و چه خوب که جای جای شهر زیبای اصفهان این‌گونه است.

اگر چه میدان نقش‌جهان یک چیز دیگری است و قدم زدن در میدان نقش‌جهان حس خوبی به هر شخصی می‌دهد، حتی وقتی که کالسکه‌ها دور میدان نقش‌جهان را یورتمه می‌روند، صدای نعل اسب و درشکه نوای خاصی دارد که به دل هر کسی می‌نشیند.

هنر در قلب نصف جهان معنا می گیرد

تاریخ در میدان نقش‌جهان با خلق هنر هنرمندان که حالا در  بین ما نیستند، روایت می‌شود، لمس کاشی‌‌های مسجد شیخ لطف‌الله و بازی رنگ و نور در گنبد آن هر شخصی را به درون تاریخ مرموز وجذابی می‌برد که هر کاوشگری را به سوی خود می‌خواند.

منارهای در هم پیچیده شهر اصفهان نیز سالیانی است که شهره شهر بوده و هر کدام با خود حقایقی را دارد، از منار جنبان گرفته که یک منار دو قلو با اصول و قواعد علم فیزیک ساخته شده تا منارهایی مانند دارالضیافه، هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.

پل‌های تاریخی اصفهان نیز هر کدام در نوع خود منحصر به فرد است، هر کدام از این پل‌ها روزگاری از اصفهان را روایت می‌کند که زنده رودش زنده بود و با خود این نام را یدک نمی‌کشید.

سی‌وسه پل شاهکار بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او، الله وردی خان بنا شده‌ که نام‌های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» نیز با خود به همراه داشته است.

در قلب اصفهان پل‌های تاریخی پل خواجو، جوئی، پل شهرستان یا پل جی یا جسر حسین و پل مارنان همه و همه در دل خود خاطراتی دارد؛ خاطراتی که رهگذرهای قدیمی و شاید پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان در ذهن خود پنهان کرده باشند و روزی برایمان از آن خاطرات بگویند.....

اصفهان تنها شهری که 3 اثر تاریخی در یونسکو به ثبت رساند

شهردار اصفهان در وصف این شهر با شکوه می گوید: در شهر اصفهان بیش 2 هزار شخصیت علمی و دینی و سیاسی در تخت فولاد اصفهان در خاک نهفته‌اند که همین موضوع به تنها‌یی نشان می‌دهد که اصفهان دارای چه تمدن غنی فرهنگی است‌.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با بیان اینکه اصفهان متعلق به اصفهانی‌ها نبوده، بلکه اصفهان متعلق به کل کشور است، گفت: اصفهان تنها شهری بوده که 3 اثر تاریخی در یونسکو به نامش ثبت شده است.

سخن گفتن از شهر رویایی اصفهان توسط تمامی ادبا و نویسندگان بارها نوشته و گفته شده، اصفهان شهری است که در آن اهل علم وادب به وجد و هر کدام به سهم خود برای این شهر زیبا سروده‌های زیبایی را زمزمه کرده‌ و به نوعی دین خود را برای این شهر ادا کرده‌اند.

نام اصفهان با هنرمندان و شاعران گره خورده است

چه بسا که این شهر سبک شعر اصفهانی همراه با سبک هندی را از شاعران صاحب نامی همچون صائب در خود دارد.

اگر چه این شهر در دل خود مشاهیری همچون شیخ بهایی را دارد که در عصر خود و حتی امروزبرگ افتخاری در اسناد این شهر لاجوردی محسوب می‌شود، به گونه‌ای که آوازه آن در شرق و غرب در هم تنیده شده است.

نام شیخ بهایی با اصفهان به دلیل خدمات ارزنده‌ای که این شخص به اصفهان داشته، گره خورده تا جایی که یک روز از تقویم را شورای اسلامی شهر اصفهان به پاس خدمات این شیخ که همزمان با تولد اوست است، به نام روز نکوداشت اصفهان نامگذاری کرده‌اند.

مسئول برگزاری جشنواره موسیقی اصفهان نیز با اشاره به برنامه‌های هفته اصفهان افزود: اصفهان شهری غنی از نظر هنری و فرهنگی بوده و دارای سبک موسیقی به نام خود است.

محمد مصطفایی افزود: در این هفته برنامه‌های متنوعی در راستای آشنا کردن هر چه بیشتر مردم در راستای فرهنگ و هنر اصفهان و شناسایی ظرفیت‌های آن انجام می‌شود که یکی از برنامه‌ها معرفی موسیقی مکتب اصفهان به مردم و جوانان است.

نصف‌جهان شهری است که گنجینه‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد و با این گنجینه‌ها پشتوانه و هویت بی‌بدیل و اصالت خاصی نهفته است.

اگر چه نام نهادن یک روز برای اصفهان به عنوان یک نماد و سمبل برای این شهر محسوب می‌شود اما نباید فراموش کنیم که توجه به این شهر تنها در این چند روز باشد، بلکه اصفهان شهری است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

برخورد مردم اصفهان با گردشگران قابل تحسین است

روی دیگر سکه این شهر زیبا، حضور گردشگران داخلی و خارجی بوده که همواره غبار روزمرگی را از این شهر می زداید و نصف جهان را زنده نگه می دارد.

کریستین اوالم پیرامون سفر خود به اصفهان می گوید: زمانی که زندگی مردم ایران و فرانسه را با هم مقایسه می‌کنم، در خانم‌های تنها تفاوت در پوشش وجود دارد و هیچ فرق دیگری بین زنان ایرانی و فرانسوی وجود ندارد.

وی افزود: به طور قطع تفاوت‌های بین فرهنگ ایران و فرانسه وجود دارد که برای شناخت این تفاوت‌ها باید بیشتر به فرهنگ یکدیگر نزدیک شویم.

عضو موسسه فرهنگی و جهانی فستیوال "جانت" تصریح کرد: معماری ایران با معماری فرانسه به طور کامل متفاوت بوده و فضای داخلی زندگی ایرانی به فضای زندگی مردم فرانسه متفاوت است.

وی بیان کرد: این نخستین بار است که به ایران می‌آیم و اصفهان برای جذابیت‌های فوق‌العاده ارزشمندی داشته و نحوه برخورد مردم اصفهان و به ویژه بانوان برای من قابل تحسین است.

نصف جهان سرچشمه تمدن و کهنی دارد که فرهنگی غنی در آن جاری بوده و به واسطه آن مکاتب فلسفی، معماری، شهرسازی، متولد شده‌اند نقش تمدن سازی در عرصه جهانی داشته که شورای شهر اصفهان در سال84 با استناد به تقویم رسمی ایران عمل کرد و برای نکوداشت اصفهان روز تولد شیخ بهایی را به پاس خدماتی که به این شهرداشته است انتخاب کرد.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon