اختلاف ۵ برابری درآمد پرستار و متخصص را می‌پذیریم نه ۲۰۰ برابری

اختلاف 5 برابری درآمد پرستار و متخصص را می‌پذیریم نه 200 برابری

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه ما حاضریم امضا دهیم که اختلاف درآمد ۵ برابری پرستار و متخصص پزشکی را می‌پذیریم زیرا امروز اختلاف ۲۰ برابری است، گفت: حتی در مواردی این اختلاف درآمد پرستار و متخصص به ۲۰۰ برابر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، احمد نجاتیان در نشست خبری سازمان نظام پرستاری که به مناسبت انتخابات دور چهارم این سازمان برگزار شد در تشریح مباحث مختلف نظام پرستاری به مسئله عدم تحقق تعرفه‌های پرستاری اشاره کرد و افزود: چطور می‌توان برای آزمایشگاه، عمل جراحی، حمل بیمار و حتی تتو تعرفه گذاشت اما برای خدمات پرستاری هیچ تعرفه‌ای وجود نداشته باشد؟

وی در ادامه با بیان این‌که دو وزیر تعاون و بهداشت قول‌هایی برای تعیین 250 تعرفه پرستاری دادند ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و موج نگرانی در بین پرستاران ایجاد شد و حتی ما نیز شوکه شدیم‌، عنوان کرد: تعرفه‌های پرستاریر قبل از این‌که تعیین شود استانداردسازی آن صورت می‌گیرد بنابراین تعرفه‌های پرستاری نسبت به دیگر تعرفه‌ها از استانداردهای بالایی برخوردار است البته وزیر بهداشت در این‌باره تلاش‌هایی کرده است ولی بدنه کارشناسی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه با تعرفه‌های پرستاری مخالفند و عنوان می‌کنند در دنیا چنین چیزی وجود ندارد ما نیز این سوال را مطرح می‌کنیم مگر در دنیا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کنونی در کشور ما وجود دارد و در نهایت برخی کارشناسان این طرح (تعرفه پرستاری)‌ را که مجلس تصویب کرده است را غیرکارشناسی عنوان می‌کنند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در ادامه به سریال در حاشیه نیز اشاراتی داشت و افزود: با وجود انتقاداتی که برخی پزشکان به این سریال داشتند ولی آقای مدیری به خوبی نظام پرداخت در حوزه سلامت را به نقد کشید که چطور یک بیمار را بی‌دلیل بستری و جراحی می‌کنند در حالی که این معایب وجود دارد. بنابراین تمام بیمارستان‌ها باید پرداخت‌هایشان را بر اساس تشخیص صورت دهند و نه خدمت زیرا اگر بر اساس تشخیص پرداخت‌ها صورت گیرد دیگر خدمات القائی از بین می‌رود و این نظام غیرعادلانه تعرفه‌ها نیز اصلاح می‌شود.

اختلاف درآمد پرستاران با متخصصان 

نجاتیان در ادامه به اختلاف درآمد پرستاران و متخصصان اشاره کرد و افزود: ما حاضریم امضا دهیم که بر اختلاف درآمد 5 برابری متخصصان با پرستاران موافقیم زیرا امروز اختلاف درآمد یک پرستار با متخصص 20 برابر است و حتی در مواردی به 100 تا 200 برابر می‌رسد که البته با آن موارد اندک کاری نداریم. بر این اساس با آماری که در چند روز گذشته اعلام شده است که میانگین درآمد یک متخصص 12.5 میلیون تومان است مخالفیم زیرا باید یک نهاد بی‌طرف این بررسی را انجام دهد چون امروز ما شاهد آن هستیم یک پرستار در بخش خصوصی یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد و کارانه آن 200 هزار تومان می‌شود در حالی که همین کارانه در بیمارستان دولتی 100 هزار تومان است بنابراین با حقوق ماهانه 2.5 میلیون تومان پرستاران نیز که برخی عنوان می‌کنند نقد جدی داریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم دعوای پزشک و پرستار راه بیفتد ولی امضا می‌دهیم که اختلاف 5 برابری درآمد متخصص و پرستار را می‌پذیریم ولی اگر بیشتر از این درآمد وجود داشته باشد باید آن درآمد قطع شود کما این‌که ما نیز خود را با درآمد پرستاران در آمریکا و اروپا مقایسه نمی‌کنیم. 

استخدام شرکتی پرستاران ضرر به سلامت کشور

قائم مقام سازمان نظام پرستاری به روند استخدام شرکتی پرستاران اشاره کرد و افزود: معتقدیم استخدام شرکتی برای پرستاران باعث ضرر به سلامت کشور می‌شود. البته آقای هاشمی وزیر بهداشت برای رسمی کردن پرستاران کمک کرده‌اند ولی در مجموع دولت استخدام رسمی را در برنامه خود ندارد بنابراین پیشنهاد می‌دهیم در برنامه ششم بحث تعیین شغل حاکمیتی برای پرستاران جهت استخدام رسمی آنان فراهم شود.

نجاتیان در ادامه به مشکل بازنشستگی پرستاران در مراکز دولتی نیز انتقاد کرد و گفت: ما در مراکز دولتی بر اساس قانون سخت و زیان‌آور با مشکلاتی مواجهیم. کما این‌که در بخش خصوصی این مشکل وجود ندارد و پرستاران بعد از 20 سال فعالیت می‌توانند بازنشسته شوند.

وی درباره روند تعرفه‌گذاری به خصوص پرستاری در منزل عنوان کرد: تعرفه‌گذاری پرستاری در منزل هنوز جزو بیمه نیست و مردم نیز هزینه‌های عجیبی پرداخت می‌کنند. بنابراین ما پیشنهاد دادیم که در گام اول به دلیل عدم آمادگی بیمارستان‌ها بسته‌های خدمت پرستاری و مرحله‌ای اجرا شود. ولی متأسفانه معاونت درمان وزارت بهداشت کلا با تعیین تعرفه‌های پرستاری مخالف است.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: البته از طرف دیگر باید عنوان کنم از نظر پرداخت کارانه‌ها واقعا وزارت بهداشت خوب عمل کرد و عقب‌ماندگی‌های چندین ماهه کارانه پرستاران برطرف شد.

نجاتیان تصریح کرد: امروز دیگر ما پردخت مبتنی بر عملکرد را قبول نداریم زیرا آن‌ها تعرفه‌گذاری پرستاری را اجرا نکرده‌اند و مخالف اصلی نیز معاونت درمان وزارت بهداشت است که در این‌باره سنگ‌اندازی می‌کند. البته ما هم نمی‌خواهیم رفتاری کنیم که کشور دچار مشکل شود. ولی دیگر امروز ما پاسخی برای پرستاران نداریم.

وی بیان کرد: اختلاف درآمد پرستار با یک متخصص در برخی موارد حتی تا 200 برابر می‌رسد به طوری که در مشهد محل فعالیت بنده متخصصی ماهانه 800 میلیون تومان درآمد دارد. 

قائم مقام سازمان نظام پرستاری همچنین به عدم یک آمار مناسب برای کمبودهای مناطق مختلف جغرافیایی کشور در حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: البته در این مقوله وزارت بهداشت برنامه‌هایی را در دست بررسی دارد.

نجاتیان درباره آخرین وضعیت تعرفه‌گذاری پرستاری خاطرنشان کرد: چندی قبل متوجه شدیم که 50 خدمت پرستاری بدون تعیین K و بیمه مشخص و بیشتر برای بازنگری پرستاری در منزل در دست بررسی بود که ما به صورت کتبی اعلام کردیم که اینگونه تعرفه‌گذاری را به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا باید همان 250 تعرفه مصوب شود که در این مقوله نمایندگان مجلس نیز در حال پیگیری هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon