آمریکایی‌ها در مورد بیانیه لوزان با کلمات بازی کردند

آمریکایی‌ها در مورد بیانیه لوزان با کلمات بازی کردند

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان گفت: آمریکایی‌ها در مورد بیانیه لوزان با کلمات بازی کردند، چرا که توافق نباید تفسیرپذیر باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید یاری رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان امروز دوشنبه در نشست تخصصی «بررسی مسائل هسته‌ای» که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با اشاره به روند مذاکرات صورت گرفته در لوزان و در پاسخ به این پرسش که با توجه به ذهنیت مردم در خصوص بهتر شدن اوضاع و وضعیت کشور بعد از لغو تحریم‌ها، آیا شما از بیانیه لوزان برداشت می‌کنید که تحریم‌ها لغو خواهد شد، اظهار داشت: یکی از مباحث کلیدی در این حوزه تحریم‌ها است. ما بنا نداریم که پاسخ ردی را در قالب مغالطه بگوییم ولی هدف بنده تبیین واقعیت‌هاست.

وی افزود: جدای از فن دیپلماسی و آداب کنسولی درباره مقولاتی که جنس آن برد امنیتی و سیاسی دارد، دولتمردان در راستای منافع ملی کشور با تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و ملاحظاتی به عرصه مذاکرات هسته‌ای ورود می‌کنند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه جنس مذاکرات بسیار حساس و کلیدی است، افزود: اما اگر پکیچ مقولات مذاکرات و گفتمان را بخواهیم ترسیم کنیم، در مراودات بین‌الدولی جنس مذاکرات جنبه گفتمان معمولی دارد. گاهی اوقات مذاکرات صرفا مونولوگی است یعنی یک نفر می‌گوید و دیگران می‌شنوند و بالعکس و گاهی نیز دو طرف با هم گفتمان عادی دارند.

یاری یادآور شد: جنس مذاکرات هسته‌ای از جنس دو یا چند جانبه است که مسائل امنیتی و سیاسی فلز آن است. بعد از کنفرانس پاریس در سال 1979 شاید تنها اجلاسی که از سطح بالا برخوردار بود و برای مسئله کلیدی که در نظام بین‌الملل حیاتی است به رغم اینکه به صورت ظالمانه پرونده هسته‌ای ایران در نگاه یکجانبه‌گرایانه و افراطی به استناد فصل 7 منشور سازمان ملل تهدید تلقی شد و از شورای حکام به شورای امنیت فرستاده شد و تحریم‌ها رخ داد، این مذاکرات است.

وی ادامه داد: این واقعیت وجود دارد که دولتمردان وقتی در راستای منافع ملی پای میز مذاکره می‌نشینند، تکنیک و تاکتیک‌هایی را لحاظ می‌کنند. اما دولتمردان طرف مقابل با وام‌گیری از سرویس‌های امنیتی و جاسوسی خود در محافل آکادمیک و اطلاع‌رسانی ژورنالیستی و توده‌ای خیمه می‌زنند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با بیان اینکه بنده از برخی مباحثی که می‌تواند چالش‌ساز و فرصت‌سوز باشد، پرهیز می‌کنم، گفت: توافقی که ابتدا صورت گرفت این بود که مذاکرات در ژنو و لوزان و جلسات پیرامونی آن در وین محرمانه باشد تا ایستگاه آخر یعنی امضای طرح اقدام مشترک در ژنو اتفاق بیفتد. اما گافی که آمریکا در انتشار متن توافقنامه داد، چیزی بود که آنها با نگاه یکجانبه‌گرایانه و با اهداف شوم انجام دادند تاخط رسانه‌ای را مسموم کنند و 80 درصد آن حرکت برای ارضای فضای داخلی آمریکا بود که البته دولتمردان ما با نگاه‌های فنی و حرفه‌ای در قالب چند مناظره و مصاحبه پاسخ آنها را دادند.

یاری اظهار داشت: من در خواست می‌کنم ضمن اینکه ابعاد بحث را با رفرنس‌هایی باز کنیم، حواسمان باشد که این پکیج متصل به هم است و تیم مذاکره کننده هدف مذاکره را در نفس مذاکره با رعایت تاکتیک و تکنیک‌های خود جلو می‌برد و از این فن و هنر در قالب‌های مختلف ابزاری استفاده می‌کنند و این یک هنر است.

وی تاکید کرد: درست است که در بیانیه مطبوعاتی طرف مقابل تلاش کرده در قالب بازی با کلمات حقوقی که استفاده چند منظوره می‌توان از آن کرد، خود را تجهیز کند تا نگارش‌ها و متن مقدماتی تهیه شود ولی در ادامه حرکت نیز ممکن است آنها در زمان تهیه طرح جامع اقدام مشترک همین نگاه را دنبال کنند. لذا توافق نباید تفسیرپذیر باشد. چرا که قرار است صادقانه در این فرآیند ورود کنیم.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: با یک برآورد سرانگشتی و با شهادت خواص و مردم، تیم مذاکره کننده ما در طول 12 سال با آمارها و شفاف‌سازی‌های خود صداقت را نشان داده ولی در مقابل طرف غربی نشان می‌دهد که با انتشار فکت‌شیت از صداقت به دور است.

یاری با بیان اینکه ورود ما در بحث هسته‌ای فقط به دلیل پرونده هسته‌ای بود، گفت: تحریم‌ها از اول انقلاب علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شده است. یعنی تحریم از جنس انحصاری توسط کنگره و رئیس جمهور آمریکا انجام می‌شده و اخیرا نیز بعد از سال 88، آمریکایی‌ها رویکرد جدیدی که در 200 سال اخیر سابقه نداشته در مناسبات بین‌الملل یعنی تحریم با تکیه بر نقض حقوق بشر در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه در بیانیه لوزان تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای باید آورده شود و آورده شد، گفت: چرا که بحث درباره پرونده هسته‌ای ایران است و در این گام اعتمادساز به بعد از 10 سال فضا باز می‌شود و رویکرد به سمت برچیدن سایر تحریم‌ها از جنس‌های مختلف می‌رود.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان ادامه داد: اساس ورود ما به ژنو به خاطر تحریم‌ها بود. دولت نهم و دهم به دلیل افراط در مدل‌های مدیریتی از حدود 850 میلیارد دلار منابع ارزی ما که از محل فروش نفت و گاز در صندوق توسعه ملی دپو شده بود به دلایل متعددی که توجیه فنی نداشت به 30 میلیارد دلار رساند که این گفته را سخنگوی سابق صندوق گفته است.

یاری افزود: دولت سازندگی صندوق را با 8 میلیارد دلار به دولت اصلاحات و دولت اصلاحات با همین رقم به دولت آقای احمدی‌نژاد تحویل داد. در حالی که در داخل صندوق توسعه ملی 850 میلیارد دلار ذخیره ارزی داشتیم اما با سوءمدیریت این رقم به کف 30 میلیارد دلار رسید و دولت 650 میلیارد دلار به بانکها بدهی داشت. روی دیگر سکه اعمال تحریم‌های مرتبط با فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای بود و این مسائل عرصه را به جایی رساند که ما در نهاد اجماعی تصمیم گرفتیم به ژنو ورود پیدا کنیم. بنابراین ورود ما به ژنو به خاطر تحریم‌ها بود. یعنی در داخل کشور به خاطر افسارگسیختگی قیمت‌ها و مدیریت، عرصه‌ به گونه‌ای رقم خورد که همه در کما بودند و تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف تاثیر گذاشت و فضا به گونه‌ای شد که به خاطر دفع افسد به فاسد، تصمیم‌سازی شد و همه مسئولان از جنس نظامی، سیاسی و امنیتی زیر بلیت رهبری نظام مدیریت شده و قرار شد که در در 24 نوامبر 2011 به ژنو ورود کنیم.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مورد پرونده هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: گام اول برداشتن تحریم‌ها مرتبط با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای است. و زمانبندی آن نیز 10 ساله است که وقتی تمام شود، قطعا اعتمادسازی صورت می‌گیرد و راه برای برداشتن تحریم‌ها هم باز خواهد شد و ما نسبت به حذف تحریم‌های دیگر از جنس‌های دیگر ورود پیدا کرده و مذاکره می‌کنیم.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه من روی پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و آنچه در آژانس می‌گذرد، و مباحث حقوقی، فنی، سیاسی و اساسنامه‌ها تسلط کامل دارم، با اشاره به نامه 47 سناتورهای آمریکایی گفت: کنگره آمریکا در خصوص اقدام دولتمردان آمریکایی نامه نوشته که ما باید آن را تصویب کنیم و حقوقدانان داخل کشور و نظام بین‌الملل و دولتمردان جمهوری اسلامی و برخی از کشورها این را از پایه زیر سوال بردند.

یاری ادامه داد: قاعده مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی به هویت یک دولت باز می‌گردد که 4 عنصر زمین، جمعیت، حکومت و حاکمیت دارد. لذا در فرآیند انتخابات و انتخاب، دولتمردان در چرخه چیدمان قدرت قرار می‌گیرند و با تکیه بر این 4 پایه موضعگیری می‌کنند و این مسائل در مواضع منفی، جناحی و رقابت‌های درون حاکمیتی استحاله نمی‌شود و باید پاسخگو باشند و نظام بین‌الملل با این اصول گردش پیدا می‌کند.

وی گفت: سناتورهای آمریکایی نامه نوشتند که باید آنچه در مذاکرات خروجی پیدا می‌کند، به تصویب کنگره برسد و از داخل حاکمیت آمریکا، این را به لحاظ حقوق بین‌الملل زیر سوال بردند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان خطاب به ایزدی، گفت: می‌گویید که ما باید اهرم فشاری به نام هسته‌ای داشته باشیم و با این اهرم فشار کل پکیج تحریم‌ها را خنثی، لغو و برچینیم، اما باید تاکید کنم که بزرگ‌ترین سرمایه ما اعتمادسازی است و اعتمادسازی گلوگاه و تنگه اختلافات ما با نظام بین‌الملل است.

وی در ادامه گفت: در نظام بین‌الملل عقلانیت حاکم است، البته درست است که ما به آمریکا بدبین هستیم و رهبری نیز هشدار دادند که به آمریکا اعتماد صددرصد نکنید و ما هم اعتماد صددرصد نمی‌کنیم، اما بر نظام بین‌الملل منطق و عقلانیت حاکم است و در عین حال جنگل هم هست، یعنی آمریکا هژمونی قدرت است؛ چیزی که دولت‌مردان ما آن را باور نداشتند، اما در بحث هسته‌ای این را قبول کردند که پذیرفتیم وارد ژنو شویم.

یاری تاکید کرد: درست است که تحریم‌ها فشار داشت، اما فشار تحریم‌ها از محل تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیرهای آمریکا بود و لذا ما پذیرفتیم که آمریکا هژمونی قدرت است، اما به نظر می‌رسد که ما به این باور با تاخیر رسیده‌ایم. علت اینکه ما این نگاه را به صورت کاربردی نسبت به آمریکا پیدا کردیم، به خاطر دو روی سکه‌ای بود که از یک طرف دولت نهم منابع را از بین برد و از طرف دیگر فشار تحریم‌ها باعث شد وارد مذاکرات شویم و دو بانک در لیست سیاه قرار گرفت. لذا این دیدگاه که ما اهرم فشار برای امتیازگیری داشته باشیم، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه نظام بین‌الملل تشنه اعتمادسازی است، گفت: اگر ما اقدامات داوطلبانه در طول 10 سال کردیم و پروتکل الحاقی را در بیانه لوزان پذیرفتیم تا با دستور رئیس‌جمهور و تصویب مجلس عملیاتی شود، برای اعتمادسازی بوده است. چالش ما در مسئله هسته‌ای روی نگاه‌های افراطی و تندی بود که به ما مشکوک بودند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان گفت: هم‌اکنون نیز پایه برون‌رفت از مسئله هسته‌ای یک کد دارد و آن فتوای رهبری است. عده‌ای سیگنال منفی می‌دهند که باب اجتهاد باز است، یعنی مرجعی چیزی را حلال و چیز دیگر را حرام می‌داند و روزی شمشیر بوده و هم‌اکنون باید بمب هسته‌ای داشته باشیم، اما می‌بینیم که آقای اوباما در نیویورک از این پایه برای برون‌رفت از مسئله هسته‌ای وام گرفت و گفت که ما خوشبختانه از رهبری ایران فتوا داریم و می‌خواهیم آن را مبنا قرار دهیم. این فتوا مبناست، البته آنها نیز کارشناس دینی دارند و نیمه پر و خالی لیوان را می‌بینند و فتوای رهبر ایران را ملاک قرار دادند.

یاری در ادامه گفت: آنچه به عنوان دستاورد مطرح شده مفاهیم مشترک بدون تعهد است، یعنی بیانیه لوزان تعهد‌آور نیست و بندهای بعدی مربوط به بیانیه چیزهای خوبی دارد که در کف برد - برد حداقلی برای کشور و نظام بین‌الملل است.

وی تاکید کرد: اینکه ما چماقی را به دست بگیریم که همه تحریم‌ها را هدف‌گیری کنیم و از آنها بخواهیم همه تحریم‌ها را بردارند، برنمی‌دارند. پرونده فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای فقط مرتبط با ایران و 6 کشور قدرتمند نیست، بلکه به تمام جهان و کشورهای نظام بین‌الملل مرتبط است و اگر این روند به مکانیزم ماشه منتهی شود، یکی از فازهای این مکانیزم اقتصادی است که خروجی آن تحریم‌هاست.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان گفت: تحریم‌ها فاز حداقلی و متوسط  دارد و ما در فاز حداقلی هستیم. اگر آمریکا با یک کلید در ماهواره اقتصاد ما را قفل کند، چه کار می‌کنیم؟ فاز دوم مکانیزم ماشه، اقدامات سیاسی است و خروجی آن بایکوت و ایزوله شدن است و فاز سوم اقدامات نظامی است، یعنی یک اقدام نظامی اجماعی در زمین و دریا و هوا انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما مشکل دنیای کنونی را حل و اعتمادسازی کنیم، با این مدل 10 ساله که آنها چراغ سبز داده‌اند، به برچیدن مابقی تحریم‌ها در ارتباط با نقض حقوق بشر به زعم آنها و بحث موشکی و تحریم‌ها ورود پیدا می‌کنیم.

یاری ادامه داد: رهبر معظم انقلاب بازدید از مراکز امنیتی را به عنوان یک خط قرمز مطرح کردند و مذاکره‌کنندگان ما به این بحث اشراف دارند.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان درباره لغو تحریم‌ها، گفت: تحریم‌های شورای امنیت با یک قطعنامه لغو می‌شود، نه اینکه با یک قطعنامه تحریم ایجاد شود.

یاری یادآور شد: قضاوت درباره مفاهیم مشترک و بیانیه لوزان باید در آنالیزهایی باز شود.

وی خاطرنشان کرد: مسیر رو به جلوی ما پیچ در پیچ است و به طرف مقابل اعتماد نداریم و باید مداوم و هوشمندانه جلو برویم. ما بنابر ضرورت‌ها در ژنو و لوزان ورود پیدا کردیم و انشاءالله در ادامه شاهد  برچیده شدن تحریم‌ها با تمام زمان‌بندی با پیش‌درآمدها خواهیم بود که برای کشور یک اکسیژن است و اینها برای رونق کسب و کار و تحول انقلاب در صنعت و کشاورزی و سایر حوزه‌ها مفید خواهد بود.

رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان  در پایان گفت: با همین کفی که هم‌اکنون توافق شده ما تئوری برد - برد را داریم، لذا اگر کسانی بخواهند بگویند که این پکیج تئوری برد - برد را ندارد، عقلانی قضاوت نکرده‌اند. من به روند مذاکرات خوشبین هستم و دستاورد آن را برای منافع ملی مفید می‌دانم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon