شکست مذاکرات هسته‌ای ایران ان‌پی‌تی را تضعیف می‌کند

شکست مذاکرات هسته‌ای ایران ان‌پی‌تی را تضعیف می‌کند

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه جورج‌تاون آمریکا و دیپلمات ارشد سابق آمریکایی تأکید کرد که شکست مذاکرات هسته‌ای در دستیابی به توافق، احتمال آسیب رسیدن به ان‌پی‌تی را دستکم از طریق ترک و خارج شدن اعضاء از آن، افزایش می‌دهد.

خبرگزاری تسنیم - گروه بین‌الملل

«رابرت گالوچی» (Robert L. Gallucci) استاد ممتاز دیپلماسی دانشگاه جورج‌تاون و دیپلمات ارشد سابق آمریکایی در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به «بیانیه مطبوعاتی مشترک لوزان» و تلاش‌های جاری برای دستیابی به توافق نهایی گفت: «حصول یک توافق موفق می‌تواند به طور خاص ان‌پی‌تی و به طور عام تلاش‌های جهانی در زمینه عدم اشاعه را تقویت و بهبود بخشد، به این صورت که حصول چنین توافقی می‌تواند بیانگر این امر باشد که ترتیبات خاص برای رسیدگی به شرایط خاص با احترام به اصول بنیادین یک رژیم معاهده جهانی قابل جمع است. شکست در دستیابی به توافق، احتمال آسیب رسیدن به این رژیم (عدم اشاعه/ان‌پی‌تی) را دستکم از طریق ترک و خارج شدن اعضاء از آن، افزایش می‌دهد، این امر پیامدی است که باید از آن اجتناب کرد».

این استاد دیپلماسی دانشگاه جورج‌تاون در ادامه ضمن اشاره به بازرسی‌ها و اقداماتی شفاف‌سازی که احتمالا ایران در توافق نهایی با آن‌ها موافقت می‌کند و تأثیر آن‌ها بر ایجاد یک معیار نوین برای عدم اشاعه و تفسیرهای جدید از ان‌پی‌تی، گفت: «من فکر می‌کنم شروط لازم برای حصول شفافیت که به عنوان بخشی از توافق مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، اساسا یکی از ترتیبات و مقرراتی است که طرف‌های مذاکرات در شرایط کنونی آن‌ را مناسب و قابل قبول شناخته‌اند. من انتظار ندارم که در کوتاه مدت این بازرسی‌ها و اقدامات بتوانند تأثیری را بر اقدامات بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد».

در مورد برخی تحلیل‌ها و گزارش‌ها در مورد تلاش آرام کنگره برای افزایش نفوذ و تأثیر در فرآیند مذاکرات نیز گالوچی تأکید کرد: «واضح است که برخی از اعضای کنگره ایالات متحده خواهان ایفای نقش و تأثیرگذاری بر نهایی‌شدن یک توافق هستند. با توجه به قوانین ایالات متحده و رویه‌های پیشین، رئیس جمهوری آمریکا در مورد توافقات اجرایی می‌تواند بدون تأیید کنگره اقدام کند. با این حال، زمانی که عناصر اساسی چنین اقدامی پیشتر از سوی یک قانون مورد رسیدگی قرار گرفته و تعیین تکلیف شده است، هرچند برای تغییر قانون کنگره باید بار دیگر اقدام کرد، و جایی که شرط وتوی رئیس جمهوری مطرح است، آن وتو باید بتواند در مقابل رأی دو سوم اعضای کنگره توان بقا و ایستادگی داشته باشد. من فکر می‌کنم که رئیس جمهوری می‌تواند آمریکا را به قراردادی متعهد نمایند که هم‌اکنون مورد بحث و بررسی است، اما وی مطمئنا تلاش می‌کند تا کنگره و مردم آمریکا را قانع کند که انجام این کار از جانب وی در راستای منافع ایالات متحده و صلح جهانی است».

گالوچی افزود: «من فکر نمی‌کنم که کنگره ایالات متحده تلاش کند تا مانع از یک توافق هسته‌ای شود، اما تلاش خواهد کرد تا محتوا و مندرجات آن را تحت تأثیر قرار داده و این امر نهایی کردن یک توافق را دشوارتر می‌کند».

وی در ادامه ضمن اشاره به اختلاف روایت‌های ایران و آمریکا در مورد چگونگی برداشتن تحریم‌ها گفت: «من تصور می‌کند که برخی کاهش (تحریم‌ها) به سرعت و پس از نهایی شدن توافق ارائه خواهد شد، اما کاهش بیشتر تحریم‌ها به طریقی به اجرایی کردن توافق مرتبط خواهد بود».

این دیپلمات سابق آمریکایی در مورد برخی نگرانی ایرانی‌ها در مورد کشیده‌شدن بازرسی‌ها به مراکز نظامی و ریسک فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی گفت: «در موضوع دسترسی‌ها، من امیداورم که ترتیبات مورد توافق به طور کلی درجه‌ای از شفافیت را به طرف‌های توافق همچنین میزانی از اطمینان را نسبت به تداوم پایبندی به این توافق را به کشورهای منطقه بدهد، آن هم در حالی که از مصالحه در موضوعات امنیتی نامرتبط با موضوعات هسته‌ای اجتناب شود. به طور خاص و در مورد تأسیسات نظامی، مستثنی کردن آن‌ها از بازرسی‌ها چندان خردمندانه نیست زیرا از ابتدا منجر به افزایش شک و تردید در مورد عدم پایبندی به توافق می‌شود، امری که کاهش آن شاید به سختی میسر بوده و یا حتی ناممکن است.

روبرت گالوچی، پیش از اینکه به عنوان استاد ممتاز دیپلماسی دانشگاه جورج‌تاون مشغول به کار باشد، ریاست بنیاد کاترین مک‌آرتور و ریاست دانشکده خدمات خارجی دانشگاه جورج‌تاون را عهده‌دار بوده است. وی پیش از آن به مدت 21 سال در رده‌های مختلف وزارت امور خارجه آمریکا عهده‌دار مناصب مختلف دیپلماتیک بوده است. وی طی دوران خدمت خود به عنوان سفیر کبیر و فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا درگیر پرونده‌های مرتبط با اشاعه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های کشتار جمعی بوده است. در سال 1994 و طی بحران اتمی کره شمالی نیز به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا و معاون سیاسی - نظامی وزیر امور خارجه آمریکا همچنین معاون رئیس کمیسیون ویژه سازمان ملل برای نظارت بر خلع سلاح عراق فعالیت داشته است.

...........................

گفتگو از امیر خالقیان

...........................

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان