نمره «خوب» مردم به دولت بابت حذف یارانه‌ پردرآمدها

نمره «خوب» مردم به دولت بابت حذف یارانه‌ پردرآمدها

خبرگزاری تسنیم:اقدام دولت برای حذف یارانه نقدی پردرآمدها با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد که البته بار مثبت آن بیش از منفی بود چرا که تقریباً تمام آحاد جامعه از حذف یارانه پردرآمدها استقبال کرده و این اقدام دولت را نوعی شجاعت برشمردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از همان ابتدا که یارانه 45 هزار و 500 تومانی به صورت ماهانه به حساب سرپرستان خانواد‌ها واریز شد این ایده وجود داشت که یارانه باید هدفمند توزیع شود چرا که منطق حکم نمی‌کند تمام گروه‌های درآمدی به یک میزان از یارانه نقدی بهره مند شوند.

برهمین اساس بود که اقتصاددان‌ها و کارشناسان اقتصادی و البته مجلسی‌ها خواستار گروه‌های یارانه‌بگیر شدند و به دولت‌های وقت تأکید کردند که یارانه نقدی باید هدفمند توزیع شود. البته در همین ارتباط نیز تکلیف قانونی برای دولت در نظر گرفتند.

براساس تبصره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 93 و 94 دولت ملزم به حذف یارانه نقدی پردرآمدها بوده است ولی همانطور که محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده حذف یا همان اصلاح گروه‌های یارانه‌بگیر از ماه‌های پایانی سال 93 کلید خورد ولی هنوز در سال 94 حذف جدیدی صورت نگرفته است.

در هفته‌ای که گذشت بسیاری از مردم در کوچه و خیابان در گفتگوهای معمولی‌شان از یکدیگر سوال کردند که آیا در این ماه یارانه گرفتید یا خیر یا سوالاتی از قبیل یارانه ماه بعد هم قطع خواهد شد یا خیر در گفتگوهای روزمره مردم به دفعات تکرار می‌شد.

البته ریشه این سوالات خبری بود که هفته قبل رسانه‌ای شد و آن هم اینکه دولت یارانه 5 گروه درآمدی را حذف کرده است. هرچند این خبر در همان ابتدا با واکنش منفی سخنگوی دولت همراه شد ولی طبق اعلام وزیر کار 200 هزار نفر از فهرست یارانه‌بگیران خط خورده‌اند.

اقدام دولت برای حذف یارانه نقدی پردرآمدها با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد که البته بار مثبت آن بیش از منفی بود چرا که تقریباً تمام آحاد جامعه از حذف یارانه پردرآمدها استقبال کرده و این اقدام دولت را نوعی شجاعت برشمردند.

خبرنگار تسنیم به سراغ مردم رفت تا نظر آنها را در مورد حذف یارانه پردرآمدها جویا شود؛ سوالات مشخص ما از مردم این بود که آیا اقدام دولت برای حذف یارانه پردرآمدها خوب بوده یا خیر؟ ضمن آنکه دولت باید یارانه چه کسانی را حذف کند؟

* چرا باید یک آدم پولدار معادل فردی که به نان شب محتاج است "یارانه" بگیرد

خانم مینایی 32 ساله کارمند دولت در همین ارتباط می‌گوید بنده 100 درصد موافق اقدام اخیر دولت هستم چرا که نباید یک آدم پولدار با فردی که به نان شبش محتاج است به یک میزان یارانه بگیرد.

وی می‌گوید: باید ملاک دولت برای حذف یارانه نقدی اموال و دارایی‌های هر فرد باشد. ضمن آنکه دولت نباید تنها به حقوق دریافتی اکتفا کند چرا که اموال و دارایی‌هایی که به نام اشخاص می‌باشند نیز باید از اهمیت بالایی در شناسایی پردرآمدها برخوردار است.

آقای حسینی کارمند بخش خصوصی است که وی نیز از حذف یارانه پردرآمدها استقبال کرده و می‌گوید: افراد پردرآمد اصلاً نیازی به یارانه 45 هزار تومانی ندارند و تا الآن هم بیش از حد به آنها یارانه پرداخت شده است.

* دولت با حذف یارانه پردرآمدها به یارانه نیازمندان بیفزاید

وی تأکید دارد که دولت بر حذف یارانه پردرآمدها باید سرعت زیادی را به خرج دهد و دامنه افراد حذف شده را نیز گسترش دهد.

این شهروند تهرانی با تأکید براینکه دولت باید زودتر از اینها یارانه پردرآمدها را حذف می‌کرد، گفت: به اعتقاد بنده دولت باید یارانه پردرآمدها را حذف و در مقابل یارانه نیازمندان را اضافه کند.

خانم رحمانی 28 ساله دانشجوی تهرانی است که با تأکید بر قابل دفاع بودن اقدام دولت در حذف یارانه پردرآمدها، می‌گوید: کسی که درآمد کافی دارد چه احتیاجی به یارانه 45 تومانی در هر ماه دارد؟ دولت باید سهم یارانه ثروتمندان را قطع کرده و به نیازمندان بدهد.

* یارانه حق مسلم شهروندان پردرآمد نیست

وی با تأکید براینکه ادعای اینکه یارانه حق هر شهروند ایرانی است از اساس غلط بوده ، گفت: این حق اصلاً از ابتدا وجود نداشته و  افراد پردرآمد نباید با این تصور که حقشان از بیت المال دریافت یارانه 45 هزار تومانی است بازهم یارانه بگیرند.

این شهروند تهرانی می‌گوید: کسانی که درامد بالایی دارند از جمله مدیران، پزشکان و بازاری‌ها باید از فهرست یارانه بگیران خط بخورند. ضمن آنکه دولت باید در بین اصناف هم تمرکز ویژه‌ای به کار بگیرد چرا که در اصناف افراد بسیار پولدار وجود دارند که نیازمند یارانه نیستند ولی دولت به آنها یارانه می‌پردازد.

وی گفت: املاک و دارایی و درآمد در کنار یکدیگر باید ملاک دولت برای حذف یارانه‌های نقدی باشد.

* درآمد حذف یارانه ثروتمندان در سلامت و درمان هزینه شود

آقای امیری 30 ساله و کارمند بخش خصوصی است که تأکید دارد: حذف یارانه پردرآمدها از همان ابتدا در قانون آمده بود و دولت باید خیلی قبل‌تر از آنها یارانه پردرآمدها را حذف می‌کرد چرا که براساس قانون یارانه باید هدفمند توزیع می‌شد تا فقرا و افراد ضعیف توان بیشتری برای ادامه زندگی داشته باشند.

وی با تأکید براینکه افراد پردرآمد نباید به صورت نقدی و غیرنقدی مورد حمایت قرار بگیرند افزود: کسی که ماهی 5 میلیون درآمد دارد آیا بازهم نیازمند یارانه 45 هزار تومانی است؟ دولت باید یارانه کسانی که درآمد بالایی دارد را حذف کند و به بخش بهداشت و سلامت، آموزش و خدمات شهری اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها در اختصاص درآمد حاصل از آن در بخش‌های شهری هزینه زندگی درون شهری را برای مردم کمتر می‌کند افزود: دولت هرسال می‌تواند منابع آزاد شده را در بخش‌های مختلفی اختصاص دهد.

* نگرانی مردم از فشار ثروتمندان بر نیازمندان/ یارانه حق تمام مردم نیست

آقای جهانی 50 ساله و کارمند بخش خصوصی است که معتقد است اگر حذف یارانه پردرآمدها به درستی اجرا شود سیاست بسیار خوبی خواهد بود که در غیر این صورت بازهم مردم مضرر خواهند شد.

وی می‌گوید: اگر بنا باشد با فشار به قشر ثروتمند آنها قیمت کالا و خدمات را که بازارش را در اختیار دارند افزایش دهند همان بهتر است که یارانه پردرآمدها قطع نشود ولی اگر فشاری به قشر نیازمند جامعه نیاید این سیاست بسیار خوب خواهد بود.

جهانی با بیان اینکه یارانه حق تمام مردم نیست می‌گوید: افرادی که درآمد کم دارند باید یارانه بگیرند ضمن آنکه اثرات یارانه غیرمستقیم بسیار بهترو  بیشتر از یارانه مستقیم است؛ تجربه هم نشان داده بسیاری از افراد در روستاها و شهرهای کوچک به خاطر یارانه و با اطمینان از واریز آن در هر ماه دیگر قید رفتن به سرکار را زده‌اند و ترجیح می‌دهند با اضافه کردن بچه سهم یارانه‌‌شان را افزایش دهند.

وی با تأکید براینکه مزخرف‌ترین مدل در هدفمندی یارانه‌ها در کشور ما اجرا شده است، افزود: نباید پولدار و بی‌پول به صورت یک سان 45 هزار تومان دریافت کنند. به همین خاطر دولت باید حداقل باید یارانه 6 دهک جامعه را حذف کند.

* یارانه چه کسانی حذف شود؟

به اعتقاد وی نمایشگاه‌دارها، کارخانه‌دارها، بازاری‌ها و مدیران دولتی اصلاً احتیاجی به دریافت یارانه نقدی ندارند و نباید به آنها یارانه داده شود البته این درحالی است که داد و بیدار این افراد در زمان حذف یارانه بیشتر از نیازمندان است.

آقای لطفی کارمند 45 ساله‌ای است که در بخش دولتی مشغول کار است، وی از تجربه بستگانش در انصراف از یارانه نقدی می‌گوید و تأکید دارد: یکی از بستگان ما وضع مالی‌اش خوب بود و در مرحله قبل که اعلام شده بود اگر غیرنیازمندان ثبت نام کنند جریمه خواهند شد از دریافت یارانه انصراف داد ولی هم اکنون به شدت پشیمان است.

وی می‌گوید: آن فرد به شدت دنبال این است که دوباره در دور جدید برای دریافت یارانه ثبت نام کند چرا که برای پرداخت قبض و آب برق روی یارانه‌اش حساب باز کرده است؛ از این دست حساب‌بازکردن‌ها در بسیاری‌ از خانواده‌ها مشاهده می‌شود.

* حذف یارانه پردرآمدها سیاستی خوب که دیر اجرا شد

لطفی با تأکید براینکه دولت حذف یارانه‌ها را دیر آغاز کرد افزود: وقتی حقی برای مردم ایجاد شود کار سخت می‌شود و برهمین اساس است که بسیاری از پردرآمدها نسبت به حذف یارانه‌شان معترض خواهند بود.

این کارمند بخش دولتی ادامه داد: آیا باید فردی که نمایشگاه مبل دارد و روزانه فقط 50 هزار تومان میوه از نمایشگاهش به دور ریخته می‌شود یارانه دریافت کند امثال این افراد در جامعه کم نیستند. ولی جالب است که همین افراد معتقدند اگر بنا به حذف یارانه است باید یارانه همه مردم قطع شود نه فقط قشر ثروتمند.

وی می‌گوید: 40 سال از انقلاب گذشته و تجربه نشان می‌دهد هرگاه فشار به قشر سرمایه دار آمد طبقات پایین تحت فشار قرار گرفتند به همین خاطر دولت باید فکری به حال حمایت از مردم و قشر ضعیف جامعه در این مورد داشته باشد. 

به گزارش تسنیم، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ما با اقشار مختلف مردم در سطح جامعه نمره مطلوب به عملکرد دولت در حذف یارانه پردرآمدها و دفاع از ادامه اجرای این سیاست بود. برهمین اساس انتظار می‌رود دولت با جدیت و البته سرعت بیشتری نسبت به حذف یارانه اقشار غیرنیازمند اقدام کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه