کنفراس بازنگری ان‌پی‌تی با سخنرانی ظریف از جانب عدم‌متعهدها امروز آغاز می‌شود

کنفراس بازنگری ان‌پی‌تی با سخنرانی ظریف از جانب عدم‌متعهدها امروز آغاز می‌شود

خبرگزاری تسنیم: کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ از ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) تا ۲۲ می (۱ خرداد) در مقر سازمان ملل در نیویورک و با حضور ۱۸۸ کشور عضو برگزار می‌شود.

خبرگزاری تسنیم  ــ کنفرانس بازنگری معاهده منع‌اشاعه هسته‌ای (NPT) در سال 2015، از 27 آوریل (7 اردیبهشت) تا 22 می (1 خرداد) در مقر سازمان ملل در نیویورک و با حضور 188 کشور عضو برگزار خواهد شد. ریاست این دوره کنفرانس به‌عهده طاوس فروخی از الجزایر خواهد بود.

ان‌پی‌تی یک معاهده بین‌المللی است که اهداف آن عبارتند از ممانعت از اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تکنولوژی تسلیحاتی، ارتقای همکاری در حوزه استفاده‌های صلح‌آمیز و تلاش در جهت دستیابی به هدف خلع‌‌سلاح هسته‌ای و خلع‌سلاح کلی و عمومی. ان‌پی‌تی تنها معاهده چندوجهی الزام‌آور برای خلع‌سلاح است که توسط کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای امضا شده است.

کنفرانس‌های بازبینی کارکرد این معاهده هر پنج سال یک بار از زمان امضای آن در سال 1970 برگزار شده‌اند. در پایان هر کنفرانس یک بیانیه نهایی صادر می‌شود که هدف از آن ارزیابی پیاده‌سازی قیود معاهده و نیز ارائه توصیه‌هایی برای تقویت هرچه بیشتر آن است.

کنفرانس بازنگری در سال 2015 روی موارد زیر متمرکز خواهد بود: جهان‌شمول بودن معاهده؛ خلع‌سلاح هسته‌ای شامل تمهیدات عملی ویژه؛ عدم‌اشاعه هسته‌ای شامل ارتقا و تقویت پادمان‌ها؛ تمهیداتی برای پیشبرد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای،‌ ایمنی و امنیت؛ خلع‌سلاح و عدم‌اشاعه منطقه‌ای؛ اجرای قطعنامه 1995 درباره خاورمیانه؛ تمهیداتی برای پرداختن به مسئله خروج از معاهده؛ تمهیداتی برای تقویت بیشتر فرآیند بازبینی؛ و راه‌هایی برای ارتقای تعامل با جامعه مدنی در حوزه تقویت هنجارهای معاهده منع‌اشاعه هسته‌ای و نیز ارتقای آموزش خلع‌سلاح.

 

وزیر امور خارجه کشورمان اولین سخنران کنفرانس بازبینی ان‌پی‌تی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در صدر هیئتی دیپلماتیک دیروز راهی نیویورک شد تا در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی شرکت کند. در این اجلاس، ظریف نخستین سخنران است که البته این سخنرانی به‌نمایندگی از غیرمتعهدها صورت می‌گیرد. وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی دیگری نیز به‌نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخن خواهد گفت.

نشست "بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای" در نیویورک فرصتی دیگر برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و رایزنی با اعضای گروه 1+5 به‌منظور پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

ظریف در حاشیه این کنفرانس با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرده و به مذاکره درباره توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه 1+5 خواهد پرداخت. اگرچه پیشتر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، از احتمالی برگزاری نشست گروه 1+5 و ایران در سطح وزیران در حاشیه این کنفرانس خبر داده بود اما سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پس از پایان دور قبلی مذاکرات در وین اعلام کرد با توجه اینکه رویداد خاصی در جریان مذاکرات صورت نگرفته است دیدار وزرای خارجه در آینده نزدیک روی نخواهد داد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در جلسه عصر روز دوشنبه سخنرانی می‌کند. معاونین وزرای خارجه چین و روسیه لی بائودونگ و سرگئی ریابکوف پس از جان کری سخنرانی خواهند داشت. وزیر دفتر خارجه و دفتر مشترک المنافع انگلیس نیز در همین روز سخنرانی دارد. روز سه‌شنبه، مایکل روت، وزیر امور اروپایی آلمان،‌ فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده فرانسه در کنفرانس خلع‌سلاح سخنرانی دارند.

انتهای پیام/*

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان