صالحی: بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یک یا ۲ ماه فاصله باشد

صالحی: بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یک یا 2 ماه فاصله باشد

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان انرژی اتمی در نشستی با عنوان «انرژی هسته‌ای، دیروز امروز فردا»‌ با اشاره به اینکه مساله تضمین اقدامات طرف مقابل جزو دغدغه‌های ماست گفت که بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یکی دو ماهی فاصله باشد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی با عنوان «انرژی هسته‌ای، دیروز امروز فردا»‌ که در دانشگاه شریف برگزار شد، گفت: در بین 57 کشور اسلامی و 127 کشور عضو جنبش عدم تعهد، جمهوری اسلامی کشوری ویژه است، چه موافق جمهوری باشیم یا نه، اما چرا ویژه و مهم است؛ دلیل اول تاریخ و ملت عظیم ایران است که در تاریخ خود بزرگترین امپراطوری را ایجاد کرد. دلیل دوم اینکه در دوران پس از اسلام، ایران در عرصه تولید اندیشه و فکر پیش قراول ملت‌ها بوده است، در مقیاس ایران فرهنگی، عمده بزرگان علم، و دین و مذهب از این عرصه بودند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در  ادامه افزود: ویژگی سوم، اینکه ایران در طول تاریخ و چند هزار سال در جهان توانست رخ نمایی کند و این ویژگی‌ها سبب شده پس از انقلاب، این انقلاب یک شیوه حکمرانی جدید را عرضه کند، شیوه‌ای که هیچ جا رایج نیست، اما این مهم است که پس از جنگ جهانی و استقرار یافتن شکل های حکمرانی، شیوه‌ای ایجاد شد که ممکن است بتواند خوشه‌ای به آن ایجاد کند، و در اصل در تاریخ ما شیوه حکومت خاص و تولید فکر داشتیم، بعد از انقلاب شرایط برای این دو بازهم مطرح شد و بر این اساس، کشور قدم در راه توسعه علمی گذاشت انهم روی پای خودش ایستاد. این پدیده برای غربی‌ها این تداعی را آورد که ممکن است نظم جهانی آنها ترک بردارد. بعد اینکه آنها با تاریخ ایران آشنا بوده و می‌دانستند ایران می‌توانست در عرصه علم و اندیشه جوانه بزند و این موجب نگرانی آنها شد.

صالحی ادامه داد: پس از انقلاب و در شرایطی که 75 درصد یک واحد نیروگاه بوشهر ساخته شده بود آن را رها کردند، اما در آن زمانبندی توانستند هسته‌ای را مطرح کنند، برای ممانعت ایران آنها ابتدا بحث غیردموکراتیک بودن را مطرح کردند پس از آن بحث تروریسم را پیش کشیدند اما باز هم ملت مقاومت کرد و کشور رو به جلو رفت، بعد از آن حقوق بشر را مطرح کردند، و تلاش کردند جلو ایران را بگیرند و بهانه جویی کنند تا پس از اینکه متوجه شدند این مطالب نمی‌تواند خیلی اثرگذار باشد، بنابراین به بحث سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای ورود کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با مطرح کردن این سوال که اینکه غربی‌ها در هسته‌ای بهانه جویی کردند اما چه فایده‌ای برای ایران داشت؟ گفت: اول باید گفت که در بحث هسته‌ای ایران از قبل از انقلاب مطرح بود، اما پس از جنگ، دولت طرح‌های هسته‌ای قبلی را در پیش گرفت با این اصل که دیگر نباید محتاج غربی‌ها بود. بر این اساس نظام تصمیم گرفت وارد عرصه چرخه سوخت شود و مابقی ماجرا.

صالحی گفت: الان کدام کشور جهان، غیر از برخی کشورهای پیشرفته غربی، می‌تواند نیروگاه بسازد بدون اینکه از حق غنی سازی خود نگذرد، اما الان بحث هسته‌ای باعث شد ایران بیش از ظرفیت خود در جهان مطرح شود. حتی گاهی در سفر به کشورهای غربی به ما می‌گویند شما چند تا بمب هسته‌ای دارید ما به کسی نمی‌گوییم، با وجود اینکه فتوای حرام ساخت بمب هسته‌ای داریم، اینکه ما را در چنین جایگاهی از اقتدار ببینند خوب است. ایران در تعاملات بین المللی سیاسی به برکت اقتدار این ملت جزو کشورهای قدرتمند جهان است، تا صدای ایران شنیده نشود و تا تصمیم ایران خاصه در موضوعات منطقه‌ای در نظر گرفته نشود، به بیراهه می روند. آنها (غربی‌ها) دو ویژگی را نفهمیده‌اند، اینکه ایران ساحل اندیشه و صاحب حکمرانی نوینی است، ایران چون راه حق را در پیش گرفته آرام آرام و به صورت پیوسته در حال بازکردن راه خود به قلب مردم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: اگر توافقنامه امضا شود، (تا حالا به فهم مشترک رسیده‌ایم) تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت روز امضای توافق لغو می‌شوند، البته تحت یک قطعنامه دیگر که این شش تا قطعنامه را لغو می کند، این قطعنامه جدید «قطعنامه اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران» است. در حال حاضر بحث بر سر دو نوع تحریم است، تحریم تسلیحاتی و دیگری مساله تجهیزات و یا کالاهای اشاعه‌ای است که همچنان تحت مذاکره است. این دو نوع تحریم‌ها در حال بحث است که ایران روی چند ماه و آنها روی چند سال نظر دارند، اما قطعنامه تجاری لغو می‌شود.

صالحی افزود: ما در مورد تحریم‌های آمریکا دو نوع تحریم دارند، یکی براساس فرمان ریاست جمهوری و برخی تصویب کنگره است که خود آنها دو نوع تحریم اولیه و ثانویه هستند. تحریم ثانویه همان تحریم‌های فرامرزی است، مانند قانون داماتو. در مورد این تحریم‌ها بحث توقف است و لغو؛ اما مورد تحریم اروپا لغو می‌شوند. طبق توافق ما بایستی اقداماتی را روی زمین انجام دهیم و آنها اقداماتی قانونی انجام دهند. هر زمان که ما اقدامات خود را انجام دهیم، آمریکا و اروپا اقدامات قانونی را انجام می‌دهند، اقدامات ما روی زمین و اقدامات آنها روی کاغذ، پس از این مرحله تحریم‌های اروپا و ثانویه آمریکا لغو می‌شوند. یعنی زمانی تحریم‌ها لغو می‌شوند که ما تعهدات را روی زمین انجام دهیم و آنها روی کاغذ اقدامات قانونی را انجام دهند.

وی در پایان افزود: اما در مورد اخذ تضمین‌های لازم از طریق عقد قراردادها و اعلامیه‌های دیگر در حال مذاکره است، مساله تضمین اقدامات طرف مقابل جزو دغدغه‌های ماست و مدنظر قرار دارد و بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یکی دو ماهی فاصله باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان