فرهنگ سازی مصرف بهینه آب از مهم‌ترین رویکردهای وزارت نیرو است


فرهنگ سازی مصرف بهینه آب از مهم‌ترین رویکردهای وزارت نیرو است

خبرگزاری تسنیم: قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب از مهم‌ترین رویکردهای وزارت نیرو است، گفت: انتظار وزارت نیرو از این جشنواره یک گام به جلو رفتن در فرهنگ بهینه مصرف آب و صیانت از آب است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ستار محمودی شامگاه گذشته در آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب اظهار داشت: اصفهان متعلق به همه مردم ایران بوده و ظرفیت دیرینه این شهر در هنر، صنعت، مدیریت و در ابعاد گوناگون اجتماعی زبانزد همگان است، حاصل تلاش این موضوعات منجر به برپایی این جشنواره‌ها شده که روح انسان را می‌نوازد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به تناسب ظرفیت خود از توانایی بالایی برخوردار بوده و در بخش‌هایی از کشور پیشرو نیز بوده است، هر آنچه که امروز به وجود آمده حاصل تفکرات و ظرفیت سازی پیشکسوتان این عرصه است.

قائم مقام وزیر نیرو پیرامون وضعیت منابع آب در کشور تصریح کرد: کشورمان با دارا بودن مجموعه‌ای از نعمت‌های خدادادی از یک مشکل دیرینه به نام خشکی رنج می‌برد، بالغ بر 85.5 درصد مساحت کل کشور در منطقه خشکی قرار داشته و میانگین بارش کشور در گذشته 250 و امروزه 240 میلیمتر، میانگین روان آب‌ها در گذشته 86 و امروزه 46 میلیمتر و منابع آب تجدید شونده در گذشته 135 میلیارد متر مکعب و امروزه 110 میلیارد متر مکعب است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود کشور، معادلات به سمت خارج شدن بیشتر از تعادل است، خاطرنشان کرد: مجموعه کشور با خشکی مواجه بوده و علاوه بر این با موضوعاتی از جمله مصارف و ظرفیت آلاینده بیشتر روبهرو هستیم، باید به سمتی حرکت کرده که رفتار مصرفی جامعه را با این شرایط کشوری تطبیق دهیم و مسائل فرهنگی در روش آب برای تغییر رفتار مصرفی بسیار موثر است.

محمودی با بیان اینکه در گذشته‌های بسیار دور، مقررات آب توسط خود مردم تقسیم بندی می‌شده، افزود: اما در چند دهه قبل کشور و موقعی که پول نفت و به تبع آن رفاه وارد جامعه شد به ناچار عادت‌ها تغییر کرده و هم اکنون وضعیت تالاب‌ها، منابع آب زیرزمینی و دریاچه‌های کشورمان به این وضعیت دچار شده است، پول با خود تکنولوژی را نیز وارد کرده و به جای حفر چاه‌های چند متری، چاه‌های 200 متری را با پمپ در کمترین زمان ممکن پمپاژ می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام جامعه اعم از دولت و مردم در این امر مقصر هستند، تصریح کرد: نباید منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح داده و هیچ نظام کنترلی و نظارتی نمی‌تواند آدم‌ها را قانع کند مگر اینکه از درون انسان‌ها این موضوع بجوشد.

قائم مقام وزیر نیرو با بیان اینکه  در مسائل فرهنگی راه‌های گوناگونی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ادبیات، شعر، موسیقی، عکس، فیلم از جمله این موارد بوده و رسانه‌ها به عنوان اطلاع رسان، جور فرهنگ سازی در جامعه را نیز به دوش کشیده‌اند و این جشنواره نیز یکی از روش‌های فرهنگ سازی و اطلاع رسانی فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه زبان هنر به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده، افزود: کلام برآمده از یک هنرمند و فیلم بر روی کوچک و بزرگ اثرگذاری داشته به ویژه اگر فیلم به صورت پویانمایی باشد، انتظار وزارت از این جشنواره یک گام به جلو رفتن در فرهنگ بهینه مصرف آب بوده و این موضوع به صیانت از آب نیز کمک می‌کند.

محمودی پیرامون راهکارهای این جشنواره تصریح کرد: وزارت نیرو در مجموعه ابزارها به دلیل تجربیات در این سال‌ها، معتقد بر این بوده که ابزار هنر یکی از قوی‌ترین ابزارها برای ارتباط با مردم و کمک به آب است، عرصه آب روی گشاده‌ای داشته و از تمام هنر هنرمندان در چارچوب خود بهره برده به گونه‌ای که با روح انسان سر و کار داشته و با تجارت فاصله دارد.

وی با بیان اینکه این حرکت‌ها و جشنواره‌ها نباید جزیره‌ای باشد، خاطرنشان کرد: این حرکات باید دائمی بوده و در این راستا دبیرخانه‌ای برای پیگیری این موضوعات شکل گرفته و پایگاه فرهنگی کشور که همان اصفهان بوده باید بخش فرهنگی آب را نیز به دوش بکشد، این جشنواره با ترمیمات و اصلاحات خود در آینده باید یک پیوند بین‌المللی داشته باشد و اصفهان که پای یونسکو را به موضوع آب باز کرده و در جهان نیز شناخته شده است یکی از بهترین گزینه‌ها در این امر است.

قائم مقام وزیر نیرو افزود: نگاه مقام معظم رهبری، دولت، مجلس و ملت به آب و محیط زیست معطوف شده، و این 2 موضوع جز ضروریات و اولویت‌های کشور است، با توجه به اینکه دانش مردم افزایش پیدا کرده، باید حساسیت جامعه را بیش از پیش در مخاطبان و جامعه به موضوع آب و محیط زیست برانگیزیم.

به گزارش تسنیم، در حاشیه این افتتاحیه به 6 سازمان استان که در سال گذشته بیشترین کاهش مصرف آب را داشته تجلیل به عمل آمد، بیمارستان الزهرا (س) با میزان 73 درصد کاهش مصرف آب در سال گذشته، بیمارستان امین با میزان 60 درصد کاهش، نیروگاه شهید منتظری با 21 درصد کاهش، مناطق نظامی آجا در اصفهان با 19 درصد کاهش، دانشگاه صنعتی اصفهان با 17 درصد کاهش و مهمانسرای عباسی با میزان 14 درصد کاهش مصرف آب در سال گذشته از جمله این تقدیرشوندگان بودند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon