دلیلی برای انتقال آب از سمیرم به کرمان وجود ندارد


دلیلی برای انتقال آب از سمیرم به کرمان وجود ندارد

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا موقعی که اصفهان خود به آب نیاز داشته دلیلی برای انتقال آب سولگان سمیرم به مناطق دیگر از جمله کرمان و رفسنجان معنی ندارد حتی اگر برای مصرف آب شرب باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس مقتدایی شامگاه دوشنبه در افتتاحیه دومین جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه‌های آب اظهار داشت: در3 سال گذشته شاهد تلاش‌های جدی برای احیا زاینده رود بوده‌ایم به گونه‌ای که رودخانه‌ زاینده رود به ناحق از رودخانه طبیعی و دائمی به رودخانه فصلی، اتفاقی و سپس خشکی تبدیل شده و امروزه دوباره آب در این رودخانه جاری شده است.

وی با بیان اینکه پس از طومار معروف شیخ بهایی و قانون توزیع آب در سال 61، هیچ مصوبه‌ای به نفع رودخانه زاینده رود به تصویب نرسیده، افزود: تمام مردم، کشاورزان و مسئولان، آب را زمزمه کرده در حالی که رودخانه زاینده رود هیچ چیزی برای جریان آب نداشت، در 3 سطح شهرستانی، استانی و ملی کمیته‌ای به نام کمیته پیگیری مسائل زاینده رود تشکیل داده ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که سبب نجات زاینده رود شده تسهیلات شورای عالی آب بوده و در سال 91 با جدیت پیگیر این موضوع شده و در نهایت منجر به 7 مصوبه درشورای عالی آب و سبب جان گرفتن دوباره زاینده رود شده‌ایم.

وی با اشاره به جلسات متعدد با رئیس جمهور سابق و فعلی و شورای عالی آب خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال 92 موفق شدیم برای نخستین بار در دهه‌های گذشته، مصوبه‌ای به نفع زاینده رود در شورای عالی آب به تصویب رسانده و امیدهایمان را برای احیای زاینده رود صد چندان کنیم.

مقتدایی با بیان اینکه حق ایجاد کمیته جداگانه در وزارت نیرو را نداشتیم، افزود: به همین دلیل مجبور شدیم کمیته‌ای که برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته بود را پیگیری کرده و در همان کمیته یک جلسه مستقل برای زاینده رود شکل گرفت و توانستیم 9 بند از مصوبات شورای عالی آب را به تصویب برسانیم، امروز مطالبه ما از دولت، اجرای این 9 بند مصوبه شورای عالی آب است.

وی پیرامون خواسته مردم اصفهان از دولت تصریح کرد: حق زاینده رود باید به این رودخانه برگردد و از اضافه برداشت‌ها در اصفهان و شهرکرد جلوگیری شود، مطالبات این 9 بند مصوبه  مسکوت مانده و اجرای سریع آنها را خواستاریم، زاینده رود یک جریان زنده بوده که متاسفانه با برخی سو تدبیرها و ناکارآمدی مدیریتی، این موجود زنده را به نفس نفس انداخته‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز تصمیم گیرندگان به هوشیاری لازم رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: به دنبال احیا و زنده کردن 100 درصدی زاینده رود بوده و امروزه تنها بخشی از این رودخانه احیا شده است، این موضوع را در قالب کمیته پیگیری مسائل رودخانه زاینده رود دنبال می‌کنیم.

وی پیرامون آب‌های جاری درون استان اصفهان افزود: در گام نخست باید اصفهان و زاینده رود از آب سیراب شود تا موقعی که اصفهان خود به آب نیاز داشته دلیلی برای انتقال آب سولگان سمیرم به مناطق دیگر از جمله کرمان و رفسنجان معنی ندارد حتی اگر برای مصرف آب شرب باشد، در واقع باید هشدار به مسئولان داد که به اصفهان و داشته‌های آن کاری نداشته باشند.

به گزارش تسنیم، در حاشیه این افتتاحیه به 6 سازمان استان که در سال گذشته بیشترین کاهش مصرف آب را داشته تجلیل به عمل آمد، بیمارستان الزهرا (س) با میزان 73 درصد کاهش مصرف آب در سال گذشته، بیمارستان امین با میزان 60 درصد کاهش، نیروگاه شهید منتظری با 21 درصد کاهش، مناطق نظامی آجا در اصفهان با 19 درصد کاهش، دانشگاه صنعتی اصفهان با 17 درصد کاهش و مهمانسرای عباسی با میزان 14 درصد کاهش مصرف آب در سال گذشته از جمله این تقدیرشوندگان بودند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon