ماجرای سقوط فاو و سوء استفاده بی‌بی‌سی از یک خاطره غلط+ سند

ماجرای سقوط فاو و سوء استفاده بی‌بی‌سی از یک خاطره غلط+ سند

خبرگزاری تسنیم: هاشمی رفسنجانی که چندسالی است خاطرات وی درباره اشخاص و موضوعات مختلف حواشی زیادی را ایجاد کرده است این‌بار با ذکر خاطره‌ای درباره سقوط فاو سعی کرد سیاسی‌کاری نیروهای انقلاب را عامل اصلی سقوط این منطقه معرفی کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمید ربانی طی یادداشتی با عنوان "ماجرای سقوط فاو و سوء استفاده بی بی سی از یک خاطره غلط" نوشته و نسخه‌ای از آن را در به خبرگزاری تسنیم ارسال کرده است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

بهار سال 67 برای رزمندگان ایران فصل تلخی بود. افزایش پیدا کردن دامنه جنگ به خلیج‌فارس و بازشدن پای شوروی و آمریکا برای مقابله با ایران، جنگ را سخت‌تر کرده بود. دو اَبَر قدرت شرق و غرب تصمیم گرفتند با با هزینه کردن هر بهایی ایران را شکست دهند. به همین خاطر بیش از پیش سیل اطلاعات و تسلیحات را به سوی ارتش صدام روانه کردند.

فاو یکی از استراتژیک‌ترین مناطقی بود که علیرغم اهمیت زیاد این منطقه برای عراق، از زمستان سال 64 به تصرف رزمندگان ایرانی درآمد. پذیرش فتح فاو توسط ایران آنقدر برای ارتش صدام سخت بود که تا هفتاد روز بعد با پاتک‌های شدید و مداومش سعی می‌کرد این منطقه را پس بگیرد. این آرزو در بهار 67 محقق شد. صبح 28 فروردین در حالی که ایران بخشی از تمرکز و توجه نیروی نظامی‌اش را متوجه جبهه شمال‌غرب کرده بود، ارتش عراق که گارد ریاست‌جمهوری‌اش را دور از چشم نیروهای ایرانی در منطقه مستقر کرده بود به فاو حمله می‌کند. نیروهای ایرانی که کم‌تعداد بودند می‌کوشند با مقاومت خود مانع سقوط فاو شوند اما حجم آتش دشمن و بمب‌های شیمیایی دو روز بعد رزمندگان را مجبور به عقب‌نشینی از منطقه می‌کند.

هاشمی رفسنجانی که چندسالی است خاطرات وی درباره اشخاص و موضوعات مختلف حواشی زیادی را ایجاد کرده است با ذکر خاطره‌ای در این باره سعی کرد سیاسی‌کاری سپاه را عامل اصلی سقوط فاو معرفی کند. وی در دیدار با جمعی از آزادگان با حمله به سردار رحیم‌صفوی، عملکرد زمان جنگ او را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «یکی از فرماندهان - سردار ..-که من آخرین بار او را خوب نجات دادم این روزها می‌بینم گاهی حرف‌هایی می زند! وی فاو را با آن همه امکانات و اموال گذاشت و برگشت از روی پلی که با زحمت ساخته بودیم.» روایتی که از سوی  هاشمی و برخی همفکران او از سقوط فاو و ماه‌های پایانی جنگ ارائه می‌شود، عامل اصلی این ناکامی‌ها را کوتاهی و قصور سپاه معرفی می‌کند. روایتی که حتی عقب‌نشینی رزمندگان را نیز ناشی از تلقین روانی ناشی از شیمیایی عنوان می‌کند.

این در حالی بود که  اسناد عملیاتی آن مقطع این ادعا را رد می‌کند و نشان‌دهنده تلاش و پیگیری فرماندهان در ماجرای سقوط فاو است. سندی که در شماره 28 نشریه نگین‌ایران منتشر شده و مربوط به گزارش سردار رشید از روز سقوط فاو است، این‌ حادثه را اینگونه روایت می‌کند:

«صبح ساعت 7.5 اطلاع پیدا کردیم که دشمن به فاو حمله کرده و برادر غلام پور به همراه احمد کاظمی منتظر هلی کوپتر هستند در اهواز تا خودشان را به فاو برسانند. ساعت 8.5 می‌گفتند به سه محور النجار – استراتژی – ام قصر حمله کرده‌. ساعت 9.5 اخبار حاکی از این بود که رخنه‌ی النجار ترمیم شده ولی جاده استراتژی و کارخانه نمک و ام قصر هنوز رخنه ها باقی هستند  و همگی ما تصور درستی از میزان و وسعت حمله دشمن به فاو نداشتیم و برادر محسن می‌گفت: چیزی شبیه استراتژی دفاع متحرک می‌باشد که به سپاه‌هایش دشمن دستور داده که هر سپاه حمله ای داشته باشد.

ساعت 12 ظهر که غلام پور از فاو با باختران تماس گرفت وضع را بد توصیف کرد و رخنه دشمن را اساسی مطرح کرد ‌ از روی جاده استراتژی و دریاچه نمک و کارخانه‌ها به عمق 4 کیلومتر رخنه کرده بودند ساعت 3 بعد از ظهر با یک فروند هلی کوپتر 214 از باختران بلند شدیم و در پایگاه شهری همدان نشستیم و ساعت 4.5 با یک فروند هواپیمای فالکن بلند شدیم و ساعت 5.5 در پایگاه امیدیه بزمین نشستیم  معاون عملیاتی نیروی هوایی خلبان اردستانی بود، گفت: من موفق شده‌ام فقط یک پرواز روی فاو داشته باشم و بمباران کنم از آنجا ساعت 6 با یک فروند هلی کوپتر 214 به ماهشهر آمدیم و چون هوا داشت تاریک میشد به منطقه فاو نرفتیم و همانجا ماندیم تا ساعت 9 شب دشمن از خط ما بر روی جاده استراتژی 7 کیلومتر و بر روی جاده ام قصر 11 کیلومتر رخنه کرده بود و  دو سوم خطوط دفاعی ما را شکسته بود.  رخنه بسیار وسیعی بود.»


نقل خاطراتِ نادرست و و تحریف واقعیت‌های انقلاب توسط هاشمی رفسنجانی طی دوسال گذشته بارها منجر به سوء استفاده رسانه‌ها و جریان‌های معاند برای حمله به انقلاب شده است. آخرین نمونه از این سوء استفاده در روایت سقوط فاو بود که بی بی سی با مبنا قرار دادن خاطره نادرست و غیرواقعی هاشمی و با درهم آمیختن گزاره‌های درست و غلط مدعی فرمان امام برای اعدام برخی فرماندهان دفاع مقدس شده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon