یک فوریت طرح بانکداری بدون ربا در مجلس تصویب شد + جزئیات

یک فوریت طرح بانکداری بدون ربا در مجلس تصویب شد + جزئیات

خبرگزاری تسنیم: یک فوریت طرح بانکداری بدون ربا با موافقت نمایندگان مجلس تصویب شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان طی سخنانی به عنوان یکی از طراحان طرح عملیاتی بانکی بدون ربا به دفاع از یک فوریت این طرح پرداخت و طی سخنانی گفت: 30 سال از زمان تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌گذرد و قطعا در این زمان ایرادات فراوانی به نظام بانکی وارد شده است.

وی با بیان اینکه امروز بانکداری بدون ربا در جهان رشد یافته است، گفت: لازم است ما هم در این زمینه ورود پیدا کنیم و از تجربه این 30 سال استفاده کنیم، چرا که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در نظام بانکداری است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علما و مراجع تقلید ایراداتی به نظام بانکی وارد کرده‌اند و لازم است این نظام اصلاح شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به بررسی طرح عملیات بانکی بدون ربا از سال گذشته خاطرنشان کرد: این طرح از بیش از یک سال قبل در 2 کمیته تخصصی در تهران و قم مورد بررسی قرار گرفت که کمیته قم مربوط به مرکز تحقیقات مجلس و کمیته تهران ترکیبی از نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس بود که به صورت جامع روی این طرح کار کردند. 

وی با اشاره به جزئیات طرح مذکور گفت: این طرح تمامی موسسات مالی و اعتباری قرض‌الحسنه و تعاونی‌ها را شامل می‌شود و از ابزارهای نوین بانکی در این طرح استفاده شده است، همچنین پیش‌بینی شده که سود انتظاری بانک‌ها تا سقف 70 درصد به عنوان سود علی‌الحساب محاسبه شود که براین اساس بانک‌ها تا پایان سال جاری سود واقعی را می‌دهند.

این نماینده مجلس همچنین گفت: براساس این طرح، بنگاه‌داری بانک‌ها ممنوع می‌شود و مقرر می‌شود که شورای فقهی نظارت شرعی بر عملکرد نظام بانکی تعیین شود. البته این شورا در حال حاضر به صورت غیررسمی وجود دارد که ما می‌خواهیم آن را رسمی کنیم.

وی در پایان سخنان خود از نمایندگان خواست تا به یک فوریت طرح عملیات بانکی بدون ربا رای مثبت دهند. 

به گزارش تسنیم، پس از سخنان حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، یک فوریت طرح مذکور با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon