احتمال تصویب وام ۶۰ میلیونی خرید مسکن در شورای پول و اعتبار


احتمال تصویب وام 60 میلیونی خرید مسکن در شورای پول و اعتبار

خبرگزاری تسنیم: در حالی تا ساعتی دیگر جلسه شورای پول و اعتبار با محوریت بررسی نرخ سود بانکی برگزار می‌شود که بانک مسکن اعلام کرد با تصویب شورای پول و اعتبار جزییات افزایش سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نیمه بهمن ماه سال گذشته هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داده و گفته بود: به دنبال افزایش قدرت خرید مردم هستیم و می‌خواهیم این کار با سپرده گذاری انجام دهیم. در این راستا پیشنهاد پرداخت وام 60 میلیون تومانی خرید را به بانک مرکزی داده ایم که منتظر نظر این بانک هستیم.

حال با گذشت حدود سه ماه تا ساعتی دیگر شورای پول و اعتبار جلسه‌ای را برای تعیین نرخ سود بانکی برگزار می‌کند. گفته می‌شود احتمالا موضوع افزایش تسهیلات خرید مسکن به 60 میلیون تومان یکی از مواردی خواهد بود که در جلسه امروز مطرح شده و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی بانک مسکن اعلام کرده است: "با تصویب طرح افزایش سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی در شورای پول و اعتبار شرایط و جزییات پرداخت این تسهیلات اعلام می شود."

مسعود ایزدی با بیان این مطلب گفت:موضوع افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا سقف 500میلیون ریال برای استفاده فردی و 600میلیون ریال برای استفاده زوجین خانه اولی از سال 1393 در دستور کار مدیران بانک مسکن قرار گرفته است که با انجام اقدامات کارشناسی و رفع ابهامات این طرح، نتیجه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.
وی افزود:با نهایی شدن این طرح در بانک مرکزی و تصویب آن در شورای پول و اعتبار، جزییات برای عموم مردم و متقاضیان اعلام می شود.

ایزدی با اشاره به اقدامات بانک مسکن در افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از اواسط سال 1392 یادآور شد:موضوع افزایش سقف خرید مسکن از اواسط سال 1392 در دستور کار بانک مسکن بوده است.علیرغم اینکه درخواست بانک مسکن در آن مقطع افزایش سقف تسهیلات از 200 میلیون ریال به 500 میلیون ریال بوده است ولی در نهایت در دی ماه سال 1392 و موافقت بانک مرکزی سقف تسهیلات خرید خانه برای استفاده فردی به 350میلیون ریال و برای زوجین به 500میلیون ریال و جعاله تعمیر مسکن به 100 میلیون ریال افزایش یافت که خوشبختانه با اتخاذ تدابیر لازم تاثیری در افزایش قیمت مسکن نداشته و تعداد و مبالغ تسهیلات اعطایی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار شد.

وی افزایش قدرت خرید متقاضیان را یکی از تاثیرات افزایش سقف تسهیلات خرید برشمرد و از آن به عنوان دلیلی برای افزایش مجدد سقف تسهیلات در سال 1393 نام برد.

این اظهارنظر صریح نشان می‌دهد مدیران بانک مسکن از تصویب افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به 60 میلیون تومان مطمئن هستند و طی جلسه امروز شورای پول و اعتبار یا جلسه آتی این شورا با پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید موافقت خواهد شد.

به گزارش تسنیم، اواخر اسفندماه سال گذشته عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان این‌که بهترین زمان برای افزایش وام مسکن اوایل سال 94 است به تسنیم گفته بود: به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن بهترین زمان برای تصویب وام 60 میلیون تومانی امسال یا اوایل سال آینده است و اواخر سال آینده یا اوایل سال 95 زمان مناسبی برای افزایش وام مسکن نیست.

 رحیمی انارکی با یادآوری این‌که در سال‌های 91 و 92 تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی افزایش یافت، اظهار کرد:‌این در حالی بود که اواخر سال 92 و اوایل سال 93 وارد دوره رکود شده‌ایم و تسهیلات 35 میلیون تومانی بانک مسکن زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بخش مسکن دوباره وارد دوره رکود خود شده بود.

وی با بیان این‌که این تسهیلات تاثیری بر قیمت‌ها نداشت، ادامه داد: اگر در مقطع کنونی یعنی امسال یا اوایل سال آینده وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن عملیاتی شود، هنوز در دوره رکود خواهیم بود. اما اگر این کار به اواخر سال 94 یا اوایل سال 95 موکول شود، آن زمان مقطعی است که  پیش‌بینی می‌کنیم اواخر سال آینده و اوایل سال 95 مسکن از رکود خارج شود.

وی تصریح کرد: بنابراین این مقطع (اواخر سال آینده و اوایل سال 95) زمان مناسبی برای افزایش وام مسکن نیست.

وی با بیان این‌که در تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن به دنبال این هستیم حداکثر تسهیلات برای افزایش قدرت خرید مردم استفاده شود بدون این‌که باعث افزایش شدید قیمت واحد مسکونی شود گفته بود:  برنامه‌ریزی‌هایی در حال انجام است تا -وام 60 میلیون تومانی- کمترین تاثیر را در افزایش قیمت‌ها داشته باشد و حداکثر تاثیر را روی قدرت خرید مردم در بازار مسکن داشته باشد.

عضو هیات مدیره بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید، تصریح کرد: سال گذشته در تسهیلات 35 میلیون تومانی این کار انجام شد، وقتی وام از 20 میلیون به 35 میلوین تومان و وام جعاله به 10 میلیون تومان رسید هیچگونه افزایش قابل توجهی-در قیمت- ندیدیم.

رحیمی انارکی در واکنش به این موضوع که رکود بازار مسکن باعث تاثیر کم وام 35 میلیون تومانی بر قیمت‌ها شد، گفت:‌ افزایش وام به 35 میلیون تومان در زمان مناسبی اجرایی شد. در اواخر سال 91 و اوایل سال 92  رونقی در بازار مسکن روی داد و در آن مقطع قیمت واحدهای مسکونی 60 تا 70 درصد افزایش یافت و تعداد پروانه‌های ساختمانی نیز صادر شد.

وی با یادآوری این‌که در آن مقطع شرایط رونق بر بازار حاکم بود، افزود: اواخر سال 92 و 93 وارد دوره رکود شده‌ایم و تسهیلات 35 میلیون تومانی زمانی مورد استفاده قرار گرفت که بخش مسکن دوباره وارد رکود شده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه