رویکرد طمع ورزانه برخی کشورهای منطقه به اقوام و اقلیت‌های ایران

رویکرد طمع ورزانه برخی کشورهای منطقه به اقوام و اقلیت‌های ایران

خبرگزاری تسنیم: دبیر شورای عالی امنیت ملی رویکرد طمع ورزانه برخی کشورهای منطقه و سرویس‌های اطلاعاتی نسبت به اقوام و اقلیت‌های داخل ایران به منظور درگیر کردن ظرفیت‌های داخلی کشور را مورد اشاره قرار داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.

وی حضور و پاسخگویی مسئولین مختلف در دانشگاه‌ها و پرسشگری دانشجویان را نشان دهنده فضای باز و آزاد موجود در دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو در مورد اصلی‌ترین موضوعات کشور یکی از نقاط قوت نظام در تعامل با نخبگان محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی وجود تنوع قومیتی در ایران را به دلایل تاریخی و تمدنی و ریشه‌های کهن اتحاد و همگرایی بین دولت- ملت یک فرصت راهبردی برای کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌های بروز و ظهور این فرصت در دفاع مقدس مشاهده شد که اقوام و اقلیت‌های مختلف برای دفاع از کشور و حفظ امنیت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.

شمخانی در پاسخ به سوالی در مورد علل برخی اقدامات تحریک‌آمیز قومی در کشور گفت: برخی رفتارها، گفتارها و اقدامات سلیقه‌ای که با سیاست‌های اصولی نظام فاصله داشته و با افراط و تفریط همراه است. مسیر بهره‌مندی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های اقوام ایرانی را با آسیب مواجه می‌سازد. 

وی ادامه داد: نگاه ملی و حاکمیتی در موضوع اقوام، مذاهب و ادیان معطوف بر توانمندسازی و به کارگیری نخبگان و ظرفیت‌های موجود، فارغ از گرایش‌های قومی و مذهبی است و در این زمینه دانشگاه‌ها با ورود جدی به این موضوع بایستی آموزش و ادبیات لازم را به منظور کاهش آسیب‌ها تولید نمایند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی شناسایی و برخورد با برخی تحرکات مشکوک قومی که از سوی کشورهای بیگانه هدایت می‌شود، رویکرد طمع ورزانه برخی کشورهای منطقه و سرویس‌های اطلاعاتی نسبت به اقوام و اقلیت‌های داخل ایران به منظور درگیر کردن ظرفیت‌های داخلی کشور را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ناکامی این کشورها در دستیابی به اهداف‌شان به دلیل عدم شناخت و درک ناقص آنان نسبت به پیوند وثیق اقوام و اقلیت‌ها با ساختار سیاسی کشور و انگیزه و علاقه آنان در دفاع از تمامیت ارضی و انقلاب اسلامی است.

شمخانی افزود: استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی  و توجه به توسعه پایدار در مناطقی که اقوام ایرانی در آنها ساکن هستند بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و براساس رویکردهای جدید دولت، این مناطق تبدیل به قطب اقتصادی و فرهنگی خواهند شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که خواستار متعهد ماندن دولت به وعده‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارائه شده در زمان تبلیغات انتخاباتی شده بود، اظهار داشت: بدون شک دغدغه‌های منطقی، قانونی و قابل حصول اقشار مختلف به‌ویژه دانشگاهیان از اولویت‌های دولت و سایر دستگاه‌های حاکمیتی است لیکن توجه به الزامات و اقتضائات زمانی برای تحقق برخی مطالبات باید مورد توجه گروه‌های مختلف اجتماعی قرار داشته باشد.

انتهای پیام/ 

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon