دیوان‌سالاری در برخی ادارات دیوانه‌کننده است/انحصار دو غول خودروسازی را باید بشکنیم

دیوان‌سالاری در برخی ادارات دیوانه‌کننده است/انحصار دو غول خودروسازی را باید بشکنیم

خبرگزاری تسنیم: حدادعادل گفت: باید انحصار دو غول خودروسازی در کشور شکسته شود تا هر خودرویی با هر مصرفی وارد بازار نشود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مهمترین محورهای سخنان حداد عادل در شبکه 6 به‌شرح ذیل است:

* مدیرانی که انتخاب می‌کنم طبق شعار دولتم باید باتقوا و باتدبیر و انقلابی باشند.

* تقوای سیاسی جلوه‌های مختلف دارد، اینکه برای پیروزی در بخش و حوزه خودش بخش دیگری را خراب نکند. البته تقوا را به‌تنهایی کافی نمی‌دانم بلکه باید از تدبیر بالا نیز برخوردار باشد. باید متخصص باشد و مجرب هم باشد.

* عادت به تغییر اتوبوسی مدیران ندارم. این کار افرادی است که عده‌ای دنبالشان راه افتاده‌اند مانند مرغ مادری که جوجه‌ها دنبالشان جیک جیک می‌کنند، من از این‌جور اطرافیان ندارم.

* من با همه راحت هستم. هر که تقوا و تدبیر داشته باشد با من مشکلی ندارد. هیچ‌جا اتوبوسی آدم نمی‌برم. اگر کسی تقوا و تدبیر داشته باشد حتماً حفظش می‌کنم.

* دلیلی نمی‌بینم وقتی کسی رئیس جمهور می‌شود بدنه مدیریت کشور را بریزد در گونی و دم پنجره بتکاند و مدیریت کشور را به انسان‌های باتجربه می‌دهم.

* به قبلی‌ها هم می‌گفتم یک ذره‌بین برندارید که هرکس به شما رأی نداده یا با شما اختلاف سلیقه دارد کنار بگذارید.

* کابینه‌ام هنوز مشخص نیست. اشخاصی را در ذهن دارم اما با آنها  مطرح نکرده‌ام.

* به‌خاطر اینکه احتمال می‌دهم درباره آنها و خودم حاشیه سازی باشد، کاندیداهای کابینه‌‌ام را اعلام نمی‌کنم.

* بین 8 نامزد انتخابات، سابقه مجلسی من از همه بیشتر است. من یک دوره هم ریاست مجلس را در کارنامه دارم و چهاردهمین سالی است که کارم را در مجلس آغاز کردم. تجربه دارم مناسبات دولت و مجلس را. هم مجلس را می‌شناسم و هم مشکلات همکاری دولت و مجلس را می‌دانم. دولت باید قوانین مجلس را اجرا کند و مجلس هم باید در وضع قانون واقعیات کشور را درنظر بگیرد و پای صحبت دولت بنشیند.

* اگر دولت برای مجلس شرط بگذارد، دیگر مجلس در رأس امور نیست. دولت باید بیاید و مشکلاتش را توضیح داده مجلس را از مشکلات و واقعیت‌ها آگاه کند ولی اگر در نهایت مجلس چیزی را تصویب کرد، باید اجرا کند. رهبری هم در پاسخ به سؤال من در مجلس هفتم فرمودند: آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد و در شورای نگهبان تأیید می‌شود برای قوای سه‌گانه لازم الاتباع است.

* محترم شمردن قانونی که حتی اشکال هم دارد از بی‌قانونی بهتر است.

* در مناسبات دولت و مجلس همه حرفها آن نیست که در صحن علنی و حتی کمیسیون‌ها گفته می‌شود. دولت و مجلس می‌توانند جلسات رایزنی متعدد داشته باشند تا مانند دو دست یک بدن که هر دو بار سنگینی را برمی‌دارند، کار را کار مملکت بدانند در وهله اول و با همدلی رابطه را جوری مدیریت کنند که از بسیاری تصادم‌ها پیشگیری شود.

* آمریکا دشمنی را کم کند، به‌قول رهبری اسلحه را از شقیقه ما بردارید ما آماده مذاکره با شما هستیم. هم دشمنی و هم بر طبل تحریم کوبیدن و تلاش برای براندازی و در عین حال دم از مذاکره زدن با هم نمی‌خواند.

* هر کشوری باید سعی کند در دیگر کشورها دیپلماسی قدرتمندی داشته و از نفوذ فرهنگی و روابط فرهنگی و هنری استفاده کند. می‌تواند تصویر درستی در انظار ملت ایجاد کند که پشتوانه شده به‌کمک مردم بیاید. یکی دیگر از این دیپلماسی‌ها ورزش است.

* بیداری اسلامی را پدیده‌ای مبارک و دوران‌ساز میدانم و معتقدم باید خوش‌آمد بگوییم به بیداری اسلامی. باید تلاش کنیم که بیداری اسلامی گسترش یابد و منحرف نشود. باید آسیب شناسی کنیم از بیداری اسلامی و بیداری اسلامی را نوید دوران تجدد اسلامی می‌دانم. در قرن 21 به‌جای تجدد غربی، در بیداری اسلامی باید منتظر تجدد اسلامی باشیم. هرچه بیداری اسلامی گسترش یابد قدرت کشورهای اسلامی و از جمله ایران بیشتر خواهد شد.

* در کشورهای حوزه بیداری اسلامی باید سرفصل جدیدی از روابط را باز کنیم.

* برای کاهش تورم یکی از راهکارها کنترل دولت است. مجلس هم باید مراقب باشد که رشد نقدینگی از یک حدی نگذرد. تورم ناشی از فزونی نقدینگی است. اگر نقدینگی را در جامعه زیاد کنیم، آن‌چنان که الآن زیاد است، تورم زیاد می‌شود. یکی از راههای کنترل تورم آن است که نقدینگی موجود در دست مردم را به‌سوی فعالیت‌های مولد و سودمند تولیدی هدایت کنیم و اجازه ندهیم این نقدینگی باعث گرانی شود. باید برای سرمایه گذاری تسهیلاتی ایجاد کنیم.

* باید از خلق پول و چاپ اسکناس توسط دولت‌ها جلوگیری شود. این چیزی به ثروت واقعی جامعه اضافه نمی‌کند ولی قیمت کالاها را بالا می‌برد. یکی از راههای متوقف ساختن تورم، انضباط مالی در دولت است. دولت باید انضباط مالی داشته باشد تا نقدینگی رشد نکند و خلق اسکناس نشود.

* راههای متعددی برای کنترل تورم است. افزایش تولید به کاهش تورم منجر می‌شود.

* برای افزایش تولید، مطابق قانونی که در مجلس به تصویب رسیده، سعی کنیم موانعی که سر راه تولیدکنندگان هست کم کنیم، مثلاً مسائل گمرک و بیمه و حمل و نقل و مشکلات کارگری و تأمین اجتماعی و بهره‌وری و ... را درست کنیم. توجه جامعه به محصولات ایرانی هم می‌تواند به افزایش تولید منجر شود. باید با استاندارد کاری کرد که کالای ایرانی کیفیت بهتری داشته باشد. و به تولیدکنندگان با کیفیت بیشتر توجه بیشتری شود. همچنین باید کار فرهنگی شود در مردم تا وقتی چشمشان به کالای خارجی می‌افتد، فوراً به آن روی نیاورند بلکه کالای ایرانی مصرف کنند. باید انگیزه فرهنگی در مردم ایجاد کرد.

* بازار رقابتی را هم مفید می‌دانم در برخی موارد. نباید انحصار مانند بالش نرمی زیر سر تولیدکنندگان باشد تا مثلاً خودروسازان هر خودرویی با هر مقدار مصرف بنزینی روانه بازار کنند.

* در مسئله خودرو معتقدم حل مشکلات خودروسازی ایران در این است که اولاً در داخل کشور انحصار را برداریم. الآن در اختیار دو غول خودروسازی است. اینها مانند درختان تنومندی شدند که جلوی آفتاب را گرفتند و هیچ نهال تازه‌ای کنارشان امکان رشد و نمو ندارد. 

همچنین باید امکان رقابت خودروسازان داخلی با خارجی فراهم شود. البته واردات نباید طوری باشد که خودروساز داخلی را از پا درآورد.

* جایی که ناامنی باشد، پول نمی‌ماند. اگر می‌خواهید سرمایه جایی مستقر شود، باید امنیت اقتصادی ایجاد کنیم. تغییر بی‌رویه قوانین و بی‌ثباتی قوانین، امنیت اقتصادی را تحمیل می‌کند. 

* در کشور امکانات زیادی داریم که می‌تواند برای سرمایه گذار بازارهای زیادی تولید کند. بازارهای سودآوری که جاذبه ایجاد کند.

* در نفت صدها هزار قطعه داریم که از خارج وارد می‌شود. در تمامی اینها می‌توانیم بازار تضمین شده‌ای برای سرمایه گذار ایجاد کنیم اما شرطش این است که مدیر اقتصادی در هر سازمان و ارگانی به بخش خصوصی به‌چشم دشمن نگاه نکرده آن را رقیب نشمرد. ما باید چشمها را بشوییم و جور دیگری ببینیم.

* الآن بانک‌ها به‌جای کار پولی، کار اقتصادی می‌کنند و به تاجر و بساز و بفروش تبدیل شده‌اند. از بانک‌داری اسلامی به‌معنای صحیح کلمه بسیار دور هستیم. بانک‌ها نباید بنگاه اقتصادی شوند. اینکه بانک‌ها پول شما را بگیرند و به شما 20 درصد سود بدهند و بعد به‌جای اینکه به صنعت تسهیلات بدهد و تورم را کم کند، برود مانند یک تاجری که از گرانی حسن استفاده را به‌قول خودش می‌کند، با پولهای مردم برج بسازد و در آن برج‌سازی 60 درصد در سال سود ببرد و بیست درصدش را به مردم بدهد و چهل درصد خودش سود کند، اینهاست که اقتصاد کشور را فلج کرده است.

هرکس رئیس جمهور می شود باید اولاً این وضعیت بانکی کشور را سامان دهد. آقای احمدی نژاد هم به آقای داودی ابلاغ کرد: شما مأمورید در 6 ماه طرح خود را برای اصلاح نظام بانکی به دولت عرضه کنید. البته این طرح اعلام نشد و ما نمی‌دانیم چه مشکلی وجود داشت.

* دیوان‌سالاری دیوانه‌کننده در ادارات هم باید حل شود. دیوان‌سالاری نیست، دیوانه‌سالاری است. این وضع باید تغییر کند.

* ازدواج الآن در عین حال که خوشحال کننده است به‌علت مشکلات مالی و بیکاری، دغدغه‌آور و نگران‌کننده هم شده است. این دغدغه‌ها در صحبت‌های جوانان و مردم مشهود است. تشکیل خانواده ندادن آثار روحی منفی و آثار روان‌تنی دارد و در سلامت فرد تأثیر می‌گزارد. ما باید تابو را بشکنیم. باید ازدواج را امری طبیعی و لازم و متعارف جلوه دهیم و گره‌ها را باز کنیم. من در این ایامی که به دانشگاه‌ها می‌رفتم برای دانشجویان مفصلاً صحبت کردم. یک سلسله سنتهای مزاحم دست و پاگیر که ربطی هم به دین و اسلام هم ندارد، مانع ازدواج آسان جوانان شده است.

* زندگی ما سبکش نه اسلامی است و نه ایرانی. اسراف و ریخت و پاش می‌کنیم و دنبال مد هستیم و هرچیزی که قدری قدیمی و کهنه باشد دور می‌اندازیم و دائم تحت تأثیر تبلیغات هستیم. ما نمی‌توانیم به‌سبک زندگی غربی زندگی کرده بخواهیم اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. مادام که به‌سبک زندگی غربی زندگی کنیم طعمه تحریم غربی‌ها هستیم. باید از این دایره بیرون بیاییم. تا وقتی سبک زندگی‌مان غربی است آنها می‌توانند ما را با تحریم در فشار قرار بدهند اما اگر زندگی‌مان عوض شود و در واقع هوس نداشته باشیم و عاقلانه زندگی کنیم و محتاج بیگانه نباشیم، آنها نمی‌توانند کاری کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon