زلزله سیاسی در حاکمیت آل‌سعود


زلزله سیاسی در حاکمیت آل‌سعود

خبرگزاری تسنیم: پادشاه عربستان سعودی در یکصدمین روز پادشاهی خود در اقدامی غیرمنتظره دست به تغییراتی گسترده در ترکیب حاکمیت خاندان این کشور زد و شماری از مقامات از جمله ولیعهد و وزیر خارجه را از سمت خود برکنار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های عربستان سعودی، «سلمان‌بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، صبح امروز ــ چهارشنبه ــ با صدور احکامی پادشاهی عزل و نصب‌های جدیدی در برخی از پست‌های سیاسی و امنیتی ایجاد کرد.

ولیعهد عربستان برکنار و جانشین ولیعهد، ولیعهد جدید شد

براساس این فرامین، ملک سلمان «مقرن‌بن عبدالعزیز» ولیعهد سعودی را برکنار و شاهزاده «محمدبن نایف» را با حفظ سمت در وزارت کشور به عنوان ولیعهد جدید و معاون نخست وزیر منصوب کرد. (بیوگرافی)

امیر مقرن کوچکترین فرزند ملک عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی است که بعد از مرگ ملک عبدالله به عنوان ولیعهد انتخاب شده بود.

روزنامه لبنانی الاخبار دیروز در گزارشی نوشته بود: در حقیقت اطلاعاتی به سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان رسیده مبنی بر اینکه متعب‌بن عبدالله وزیر گارد ملی عربستان و فرزند شاه سابق به‌همراه شاهزادگان دیگر سعودی از جمله «مقرن‌بن عبدالعزیز» ولیعهد (که برکنار شده) به‌دنبال راهکاری برای متوقف کردن تکروی‌‌های ملک سلمان و پسرش هستند، به همین علت ملک سلمان تصمیم به انتقال گارد ملی عربستان به مرزهای جنوبی گرفته تا از شر شورش احتمالی در ریاض در امان باشد.

فرزند ملک سلمان جانشین ولیعهد شد

ملک سلمان در حکمی دیگر همچنین «محمدبن سلمان» فرزند خود و وزیر دفاع را با حفظ سمت به عنوان جانشین ولیعهد منصوب کرد.

به‌دستور ملک سلمان پادشاه عربستان، مراسم بیعت با ولی‌عهد جدید و جانشین ولی‌عهد امروز در قصر پادشاهی عربستان برگزار خواهد شد.

المنار لبنان گزارش داد که این تغییرات در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی اخبار از شدت درگیری بین خاندان سعودی برای تحقق دستاوردهای سیاسی و امنیتی بین محمدبن سلمان وزیر دفاع و فرزند ملک سلمان و محمدبن نایف وزیر کشور که در حال حاضر برای ولیعهدی انتخاب شده، حکایت دارد به‌طوری که محمدبن سلمان تلاش دارد در جنگ یمن دستاوردهایی را کسب کند و در مقابل محمدبن نایف وزیر کشور (ولیعهد کنونی)  نیز تلاش می‌کند در عرصه داخلی و تعقیب تروریست‌ها به موفقیت‌هایی دست یابد.

سعودالفیصل برکنار شد/ خالد الجبیر وزیر خارجه جدید

پادشاه عربستان سعودی همچنین «سعود الفیصل» وزیر خارجه 75ساله بیمار این کشور را برکنار و «خالد الجبیر» سفیر عربستان در آمریکا را به عنوان وزیر خارجه جدید منصوب کرد. (بیوگرافی). بر اساس این حکم، شاهزاده سعود الفیصل وزیر مشاور در امور خارجه شد.

سعود الفیصل از 40 سال قبل وزیر خارجه عربستان است. وی تاکنون بیش از 6 بار عمل ستون مهره انجام داده و بیماری و ناتوانی جسمی او در کنفرانس‌های مطبوعاتی و اجلاس‌ها کاملاً مشهود بود.

سعود الفیصل (75ساله) که از مارس 1975 وزیر خارجه است، نقش مهمی در تدوین موضع کشورش در قبال بسیاری از بحران‌های خاورمیانه داشته است.

شاهزاده سعود الفیصل دومین فرزند ملک «فیصل‌بن عبدالعزیز» و برادرزاده «سلمان‌بن عبدالعزیز» پادشاه جدید عربستان است. سلمان پس از مرگ «عبدالله‌بن عبدالعزیز» پادشاه سابق این کشور، بر تخت سلطنت تکیه زد و بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که پادشاه جدید وزیر خارجه را برکنار خواهد کرد و علی‌رغم تغییرات گسترده قبلی در دربار شاه سعودی، وی در سمت خود باقی ماند. وی چندی پیش در آمریکا تحت عمل جراحی قرار گرفت و دربار سعودی نیز عمل وی را موفقیت آمیز توصیف کرده بود.

همچنین بر اساس این تغییرات، «حمد السویلم» به عنوان رئیس دربار پادشاهی با رتبه وزیر انتخاب شد. همچنین خالد الیوسف به عنوان رئیس دیوان عدالت و دادخواهی تعیین شد.

ملک سلمان همچنین «خالدبن عبدالرحمن العیسی» را از سمت معاون رئیس دربار برکنار و وی را به عنوان وزیر مشاور و عضو هیئت دولت و عضو شورای امور سیاسی و امنیتی انتخاب و معرفی کرد.همچنین شاهزاده «منصور بن مقرن» به عنوان مشاور پادشاه با رتبه وزیر تعیین شد.

همچنین «عمروبن ابراهیم» به قائم مقامی رئیس هیئت کارشناسان هیئت دولت انتخاب شد.

تغییرات جدید دیگر

بر اساس احکام صادر شده، پادشاه عربستان همچنین«خالد الفالح» را به عنوان وزیر بهداشت، محمد الجاسر وزیر اقتصادی و برنامه ریزی را برکنار و «عادل فقیه» که تصدی وزارتخانه کار را به‌عهده داشت، به عنوان وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی  تعیین کرد.

بر اساس این فرمان پادشاهی«مفرج الحقبانی» به عنوان وزیر کار معرفی شد.

همچنین براساس این احکام، «عبدالرحمن الهزاع» از ریاست اتحادیه رادیو و تلویزیون برکنار شد و عبدالله الجاسر به‌جای وی منصوب شد.

بر اساس این تغییرات، نوره الفایض جانشین وزیر آموزش در امور زنان از سمتش برکنار شد. حمد آل شیخ جانشین وزیر آموزش در امور مردان تعیین شد. همچنین منصور المنصور به‌عنوان قائم مقام رئیس در امور رسیدگی به امور جوانان برگزیده شد.

از دیگر تغییرات در خاندان حاکم، انتخاب ناصر الشهرانی به‌عنوان جانشین رئیس هیئت حقوق بشر بود.

پادشاه عربستان سعودی در حکمی دیگر، حقوق ماهیانه کارکنان نهادهای امنیتی و نظامی را افزایش داد.

این تصمیمات در یکصدمین روز پادشاهی سلمان اعلام شد. این تصمیمات پس از تهاجم رژیم سعودی به یمن و شکست این رژیم در این جنگ صورت گرفت.

                                                                                       ***واکنش‌ها و تحلیل‌ها به تغییرات در داخل خاندان سعودی***

صباح زنگنه در گفت‌وگو با تسنیم:

جنگ علیه یمن پادشاه عربستان را وادار به تغییرات گسترده در خاندان حاکم کرد

صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه تغییرات گسترده در خاندان سعودی را با جنگ یمن و شکست این رژیم در این جنگ مرتبط دانست و گفت: ولیعهد اول مادرش یمنی الاصل است و جنگ یمن باعث موقعیت‌ بسیار سخت و شرم‌آوری برای او شده است.(لینک کامل مصاحبه)

در گفت‌وگو با تسنیم

مهتدی: تغییرات گسترده در حاکمیت عربستان با جنگ یمن مرتبط است

محمد علی کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییرات گسترده و مهم در حاکمیت عربستان،‌ این تغییرات را با تجاوز به یمن و اختلافات در دربار شاه سعودی مرتبط دانست.(لینک مصاحبه)

هانی‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم:

تحولات هیأت حاکمه سعودی ناشی از دودستگی بر سر جنگ یمن است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید تحولات اخیری که در رأس هیأت حاکمه سعودی رخ داده ناشی از اختلاف و دودستگی عمیقی است که در این خاندان درباره بمباران و حملات علیه مردم یمن پدید آمده است.(لینک مصاحبه)

«احمد کاظم زاده» در گفت‌وگو با تسنیم:

فاز جدید کودتای سفید در عربستان کلید خورد

 تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییرات گسترده در خاندان حاکمیتی عربستان گفت: تاثیر و برآیند خانه تکانی سیاسی و یا کودتای سفید در عربستان، تقویت رویکردهای افراطی گرایانه در هر دو عرصه سیاست داخلی و بخصوص سیاست خارجی خواهد بود.(لینک مصاحبه)

کارشناسان: این تغییرات زلزله سیاسی بود

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی از تغییر و تحولات در خاندان پادشاهی به عنوان زلزله سیاسی یاد می کنند. "خلیل جاهشان" مدیر مرکز عربی واشنگتن در مصاحبه با الجزیره تصریح کرد که عربستان سعودی که ما چند ساعت پیش می‌شناختیم دیگر وجود ندارد. زلزله سیاسی با بالاترین قدرت در عربستان سعودی به وقوع پیوسته است. اینها تغییرات جدی هستند که نه تنها عواقب داخلی بلکه بین المللی خواهد داشت.(جزئیات بیشتر)

السفیر: ملک سلمان کودتای خود را تکمیل کرد

روزنامه السفیر لبنان در مقاله‌ای با اشاره به تغییرات گسترده در خاندان حاکمیتی عربستان به دستور شاه سعودی نوشت: ملک سلمان کودتای خود را کامل کرد.

به نوشته این روزنامه، بعد از گذشت 3 ماه از آغاز پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز، وی ولیعهد خود یعنی مقرن بن عبدالعزیز که برادر ناتنی او نیز بود از ولی عهدی برکنار و محمد بن نایف اولین نوه عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان را جانشین وی کرد.(جزئیات بیشتر)

روزنامه الشرق بررسی کرد
طوفان سحرگاه چهارشنبه؛ استحکام جای پای نسل دوم آل‌سعود در خاندان سعودی
خبرگزاری تسنیم: پادشاه عربستان ولیعهد و وزیر خارجه این کشور را برکنار و محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد و فرزند خود را به عنوان جانشین ولیعهد این کشور انتخاب کرد که به عنوان طلایه داران نسل دوم پادشاهی آل سعود به شمار می روند.(لینک تحلیل)

انتهای پیام/ر*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان