فاضل: با رتبه‌بندی به دنبال انتظارات عجیب از معلمان نیستیم

فاضل: با رتبه‌بندی به دنبال انتظارات عجیب از معلمان نیستیم

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر وزارتی آموزش‌وپرورش گفت:‌ در طرح رتبه بندی هیچ ضرورتی وجود ندارد که یک معلم به تدوین مقاله یا تألیف کتاب بپردازد. به دنبال انتظارات عجیب از معلمان نیستیم بلکه شاخص‌‌ها مرتبط با کار معلم در کلاس درس است.

محمد فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش که همزمان با روز معلم چه خبر خوشی را برای فرهنگیان دارید تا آن را اعلام کنیم؟، اظهار داشت:‌ اخبار خوش را امشب وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی نگاه یک اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح رتبه‌بندی هم‌اکنون در چه وضعیتی قرار دارد و شاخص‌های آن براساس چه معیارهایی در دست تدوین است؟، افزود: هم اکنون کارشناسان در حال تدوین شاخص‌های طرح رتبه‌بندی هستند و امیدواریم به زودی این شاخص‌ها تهیه شده و در اختیار معلمان قرار گیرد. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی ادامه داد: در تدوین طرح رتبه‌بندی آن‌چه که هم‌‌اکنون به دنبال آن هستیم، این است که شاخص‌‌ها براساس شغل معلمی و نقش معلمان تهیه می‌شود و معیارهایی که برای تبدیل شدن فرد به یک معلم خوب نیاز است در تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی مدنظر قرار دارد.

فاضل ادامه داد:‌به عنوان مثال به این نکته توجه داریم که یک معلم خوب چگونه با دانش آموزان و خانواده آنها ارتباط برقرار می‌کند، روش تدریسش چگونه است تا مطالب برای دانش‌آموزان قابل فهم باشد. در یک کلام انتظارات موجود از یک معلم خوب به عنوان شاخص‌های رتبه‌بندی مدنظر است.

وی گفت: در طرح رتبه‌بندی هیچ ضرورتی وجود ندارد که یک معلم به تدوین مقاله یا تألیف کتاب بپردازد. در حقیقت به دنبال انتظارات عجیب از معلمان نیستیم بلکه از معلمان انتظار داریم تا شاخص‌های شغل معلمی را به طور ویژه مدنظر قرار دهند.

فاضل در پاسخ به این پرسش که در تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی تاچه اندازه نظرات اعلام شده از سوی فرهنگیان را ملاک کار قرار داده‌اید، بیان کرد: قطعاً نظر معلمان و صاحب‌نظران در تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی مدنظر است،‌در غیر این صورت اصل نظرخواهی کاری بیهوده است. اما این‌که هر فردی نظر دهد، نظرش اعمال شود اینگونه نیست. نظرسنجی از همکاران با هدف تدوین شاخص‌های رتبه‌بندی و دستیابی به شاخص‌های ملموس و عینی است. امیدواریم با استفاده از نظرات معلمان و کارشناسان شاخص‌های رتبه‌بندی به خوبی تهیه شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیرکل دفتر وزارتی گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی باید هرچه زودتر تدوین و تصویب شود تا بتوانیم با شروع مهر برنامه‌های عملیاتی صدور احکام معلمان در طرح رتبه‌بندی را آغاز کنیم و تا قبل از مهر باید تنظیم شاخص‌ها و تعیین ملاک‌ها به نتیجه برسد.

فاضل در پاسخ به این پرسش برخی از کارشناسان اعلام می‌کنند که طرح رتبه‌بندی مصوب دولت براساس عناوین موجود درقانون مدیریت خدمات کشوری بوده و به معلم همانند یک کارمند می‌نگرد درحالی که در طرح رتبه بندی قبلی به معلمان همانند اساتید دانشگاه نگاه می‌شد، عنوان کرد: آن‌چیزی که ملاک عمل ما است مصوبه قانونی دولت بوده و  این مصوبه قانونی براساس مقتضیات، توانمندی‌ها و شرایط زمانی و کار کارشناسی تهیه شده است. البته نظرات کارشناسی محترم است اما ملاک عمل ما طرح‌های گذشته نیست بلکه مصوبه قانونی دولت است. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon