جایگاه حمایتی وزارت ورزش در هندبال بانوان کجاست؟

جایگاه حمایتی وزارت ورزش در هندبال بانوان کجاست؟

خبرگزاری تسنیم: هندبال بانوان به دلیل کمبود منابع مالی، بسیاری از فرصت‌های موثر در پیشرفت خود را از دست داده و می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فدراسیون هندبال پس از مدت ها اداره شدن با سرپرست بالاخره چند ماهی است که صاحب رئیس شده و مسئولان فدراسیون در حال برنامه‌ریزی برای اداره امور جاری فدراسیون و البته ارائه برنامه‌های بلند مدت در امر استعدیابی هستند.

در کنار این برنامه‌ها هندبال بانوان نیز نیازمند نگاه ویژه است تا این بخش نیز از روزهای ناخوش خود فاصله بگیرد و در آسیا جایگاهی برای خود باز کند. مهم‌ترین برنامه‌ای که در بخش بانوان فدراسیون هندبال دیده می‌شود حضور تیم جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا است که این اعزام در راستای استعدیابی و پشتوانه‌سازی برای تیم بزرگسالان است اما این امر در هندبال چندان هم راحت به نظر نمی‌رسد چرا که منابع مالی به عنوان پشتوانه در ورزش در این بخش وجود ندارد.

300 میلیون هزینه برای اعزام بانوان به قهرمانی آسیا

اواخر سال گذشته تیم ملی هندبال بزرگسالان کشورمان به مسابقات قهرمانی آسیا در حالی که ترکیبی جوان را در اختیار داشت، اعزام و در نهایت موفق شد در مکان ششم آسیا قرار بگیرد.

در این دوره از مسابقات تیم هندبال بانوان در مرحله گروهی و در نخستین دیدار با نتیجه 60 بر 11 برابر کره جنوبی (قهرمان این دوره از مسابقات) شکست خورد. در دومین دیدار خود برابر ژاپن 45 بر 11 تن به شکست داد اما در سومین دیدار خود مقابل هند قرار گرفت و با نتیجه 42 بر 24 به برتری رسید و در رده سوم گروه قرار گرفت.

با این نتایج ایران برای کسب عنوان پنجم تا هشتم ابتدا برابر هنگ کنگ به میدان رفت و 42 بر 14 به پیروزی رسید و سپس برابر ازبکستان 30 بر 18 متوقف شد و به عنوان ششمی دست یافت.

اعزام بانوان به این مسابقات البته با مشکلات زیادی همراه بود و مسابقات قهرمانی آسیا همزمان با آغاز به کار سید ابوالحسن مهدوی در رأس فدراسیون و انباشته شدن مشکلات مالی فراوان در فدراسیون بود اما در نهایت این تیم با هزینه‌ای 300 میلیونی به اندونزی اعزام شد. مبلغی که تأمین آن برای فدراسیون چندان هم راحت نبود با این وجود دختران هندبالیست بدون حتی یک بازی تدارکاتی به مسابقات اعزام شدند تا این تیم جوان بتواند حداقل در مسابقات بین‌المللی با تیم‌های بزرگ بازی کند.

آنچه بیش از کسب تجربه برای فدراسیون اهمیت داشت، محک بازیکنان جوان تیم بود تا بتوانند با استفاده از تجربه آنها در سال‌های آینده یک تیم منسجم را به آسیا معرفی کنند و برابر قدرت‌های آسیا حرفی برای گفتن داشته باشند.

جوانان اولویت اصلی برنامه‌های بخش بانوان

با آغاز سال جدید و تدوین تقویم  فدراسیون، برنامه‌های بخش بانوان مشخص شد و حضور تیم جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا به عنوان تنها رویداد بین المللی عنوان شد و اردوی بانوان نیز از ابتدای اردیبهشت آغاز شد و تا 8 مرحله ادامه خواهد داشت.

پروانه نظرعلی، نایب رئیس بانوان فدراسیون هندبال با این نگاه تیم جوانان را آماده حضور در مسابقات قزاقستان می‌کند که این تیم یک پشتوانه مناسب برای تیم بزگسالان باشد و در همین راستا 5 نفر از بازیکنان جوان حاضر در تیم بزرگسالان که امروز تجربه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را دارند به تیم جوانان اضافه شد تا در نهایت این تیم جوانان پس از 8 مرحله اردو وارد آوردگاه قهرمانی آسیا شود.

نوجوانان در لیست انتظار

با وجود اینکه در روزهای ابتدایی سال فدراسیون از اعزام تنها تیم جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا خبر داده بود، در این روزها بحث اعزام تیم نوجوانان نیز مطرح است اما موضوع اینجاست که فدراسیون برای این اعزام باید به دنبال اسپانسر باشد تا هزینه این سفر تامین شود.

در اینجا چند نکته قابل تامل است؛ اول اینکه چرا در ورزش بانوان اسپانسرها ورود پیدا نمی‌کنند؟ دوم اینکه اسپانسر فدراسیون هندبال تا چه حد نسبت به بخش بانوان تعهد دارد؟ آیا اصلا موضوع بانوان در قرارداد فدراسیون و اسپانسر مورد توجه قرار گرفته است؟

در مورد اول و عدم استقبال اسپانسر از ورزش بانوان باید عوامل زیادی را دخیل دانست. موضوع مهم این است که صدا و سیما رغبتی به پوشش اخبار و مسابقات بانوان ندارند و باالطبع ورود اسپانسرها در این بخش برایشان سودآوری ندارد. به علاوه وزارت ورزش به عنوان متولی اصلی ورزش کشور وظیفه دارد تا نگاهی حمایتی به ورزش بانوان داشته باشد. نباید تنها به حضور اسپانسرها  در این بخش اکتفا کند و برای رشد ورزش زنان باید ورود کند.

دغدغه جذب حامیان مالی برای ورزش بانوان تنها برای رفع تکلیف

در خصوص جذب حامیان مالی در ورزش بانوان بارها همایش هایی برگزار و از جهات مختلف به این موضوع پرداخته شده است اما متاسفانه خروجی این همایش‌ها مشخص نیست و نمودی در ورزش بانوان نداشته است و این همایش‌ها مانند بسیاری از همایش‌های دیگر صرفا جهت تبلیغاتی و یا پر کردن رزومه‌کاری افرد و رفع تکلیف از دوش مسئولان برگزار شده است.

موضوع دومی که باید به آن توجه کرد این است که فدراسیون هندبال تا چه حد در قراردادش با اسپانسر به موضوع حمایت از ورزش بانوان توجه کرده است؟

می آبادی، دبیر فدراسیون هندبال در این مورد گفت: پولی که از وزارت ورزش و جوانان دریافت می‌کنیم برای اداره فدراسیون هندبال نیز کافی نیست. هر اعزام  بدون در نظر گرفتن اردوها 200 میلیون تومان برای فدراسیون هزینه دارد و لازم است که ما بخشی از کار را با کمک اسپانسر پیش بریم.

وی در خصوص قرارداد فدراسیون هندبال با اسپانسر فعلی و تعهدات این بخش نسبت به بانوان گفت: این قراردادی بوده که در فدراسیون قبلی انجام شده و چگونگی آن را در حال بررسی هستیم. ما جلسه‌ای با او داشتیم و امروز هم جلسه ای داریم . وضعیت این اسپانسر و اینکه چقدر حمایت کرده موضوع دیگری است که به آن هم خواهیم پرداخت.

دبیر فدراسیون هندبال گفت: ما باید اول تکلیف تیم‌های ملی را مشخص کنیم و بعد از آن در هر اعزام نیاز به اسپانسر داریم و باید اسپانسر جذب کنیم.

به هر حال لازم است تا فدراسیون هندبال و وزارت ورزش نگاه ویژه‌ای به هندبال بانوان داشته باشد چرا که این رشته با استعدادهای زیادی که اخیرا در فدراسیون شناخته شده‌اند پتانسیل رسیدن به جایگاهی در خود نام ایران را در آسیا دارد و باید شرایطی فراهم شود تا این رشته به دور از مشکلات و دغدغه‌های مالی و با حمایت‌های اسپانسر و وزارت ورزش در رده‌های پایه حضور پررنگی در آسیا داشته باشد تا هندبال زنان نیز مانند هندبال مردان به یکی از امیدهای ورزش ایران تبدیل شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon