ایران با روند کنونی مصرف سال ۱۴۰۳ واردکننده انرژی می‌شود


ایران با روند کنونی مصرف سال 1403 واردکننده انرژی می‌شود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد در سال ۱۴۰۳ تبدیل به واردکننده انرژی خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نصرت‌الله سیفی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد در سال 1403 تبدیل به وارد کننده انرژی خواهیم شد. نیاز نیست حتماً صادرات داشته باشید، اگر ظرفیت تولید نفت خام بالا باشد هم می‌توان از قدرت آن در اوپک استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه چندین سال است از قانون الگوی مصرف می‌گذرد، گفت: تاکنون اقدامی جدی در این زمینه نشده است. شدت انرژی در برنامه ششم توسعه کشور نسبت به سال 89 باید نصف شود.

سیفی با بیان اینکه برای تبدیل یک میلیون تومان ثروت باید معادل یک بشکه نفت خام هزینه شود، گفت: اگر روند مصرف کنونی ادامه یابد مصرف انرژی کشور معادل دومیلیون و 672هزار بشکه می‌شود اما اگر طبق برنامه پیش برویم مصرف انرژی کشور معادل یک‌میلیون و 414هزار بشکه نفت خام می‌شود. در سه سال گذشته فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی سوخت گفت: به‌جای اینکه مخازن نفتی را توسعه دهیم بهتر است که هزینه‌های توسعه میدان‌های نفتی را در بهینه سازی سرمایه گذاری کنیم.

وی گفت: تا سال 1404 باید 192میلیون دلار در بخش بهینه سازی سرمایه گذاری کرد، در این صورت تا 10 سال آینده 870میلیون دلار برگشت سرمایه صورت خواهد گرفت. البته برای شروع تنها 60میلیون دلار نیاز داریم، سه‌میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود. دولت آمریکا برای خروج از بحران رکود روی بهینه سازی سرمایه گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش شدت مصرف انرژی اقدامات قیمتی و غیرقیمتی لحاظ شده است، گفت: تاکنون وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به قانون‌های مصوب در این زمینه عمل نکرده‌اند. در صورت ادامه این روند آنها جریمه مالی خواهند شد.

سیفی با اشاره به اینکه بر اساس بند "ق" تبصره 2 تاکنون 30میلیارد دلار طرح تعریف شده است که 20میلیارد آن مجوز گرفته است، گفت: هدفمندی یارانه‌ها انجام نشده است، هرکسی گفته انجام شده است اشتباه می‌کند.

وی با اظهار اینکه امسال طبق برنامه باید هفت درصد شدت انرژی کاهش یابد، گفت: صنایع در صورت عمل نکردن به قوانین مصوب در بهینه سازی جریمه خواهند شد، بر این اساس طبق بودجه سال 94 برای این موضوع تا سقف 120میلیارد تومان ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

سیفی با اشاره به اینکه سناریوهای کاهش انتشار کربن باید امسال ــ 2015 ــ به سازمان ملل ارائه و در سال 2020 باید اجرایی شود، گفت: در غیر این صورت کشور جریمه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه رتبه کشور در آلایندگی پانزدهم بود، گفت: متأسفانه الآن از نظر آلایندگی در جهان هشتم هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور در دسترس نبودن آمار است، گفت: آماری هم که وجود دارد با یکدیگر تفاوت‌های چشمگیری دارد.

وی گفت: قرار بود تنها 50 درصد از منابع مالی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها بین مردم و 30 درصد آن به صنایع اختصاص یابد. همچنین قرار بود بهینه سازی صنعت و کارخانه‌ها و بهبود سلامت هم انجام شود که این کار عملی نشد.

سیفی از تکمیل مطالعات کارت انرژی خبر داد و گفت: قرار است این طرح در قشم به‌صورت آزمایشی انجام شود.

انتهای پیام/*

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه