استانی‌شدن انتخابات مانع حضور افراد باتجربه در مجلس می‌شود

استانی‌شدن انتخابات مانع حضور افراد باتجربه در مجلس می‌شود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بااشاره به طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس گفت: این طرح سبب می‌شود افرادی که در شهرستان‌ها هستند و توان وتجربه لازم را برای حضور در مجلس دارند، نتوانند در عرصه رقابت‌های استانی پیروز شوند.

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز و عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس و با بیان اینکه این طرح محاسن و معایبی دارد، اظهار داشت: گرچه طرح استانی شدن انتخابات مجلس دارای نقاط قوت و ضعف است اما در کل این طرح یک گام رو به جلو محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در راستای ارتقای سطح مجلس، پیگیری مطالبات مردم و کشور در سطح ملی و معطوف کردن نگاه نمایندگان به موضوعات و مشکلات کلان و ملی مؤثر است اما ممکن است دارای ایراداتی باشد و سبب بی‌توجهی به روستاها و شهرهای کوچک شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که معمولاً در مجلس با آن مواجهیم، این است که نگاه برخی نمایندگان نگاه بخشی و منطقه‌ای است؛ تا زمانی که فردی نماینده نشده نگاهش باید به آن حوزه انتخابیه باشد اما پس از اینکه به‌عنوان نماینده مجلس انتخاب شد، نگاه و دید او باید ملی و فراتر از بخش و شهرستان باشد.

* استانی‌شدن انتخابات سبب تأثیرگذاری پارامترهای دیگر در سرنوشت انتخابات می‌شود

سعیدی در عین حال به معایب طرح استانی‌شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: این طرح سبب می‌شود، نمایندگان شهرستان‌ها تحت‌الشعاع استان قرار گیرند و یا افرادی که در شهرستان‌ها هستند و توان و تجربه لازم را برای حضور در عرصه قانون‌گذاری دارند، نتوانند در عرصه رقابت‌های استانی پیروز شوند.

وی تأکید کرد: همچنین به‌دلیل نبود احزاب قدرتمند و تأثیرگذار در کشور، مردم نمی‌توانند کاندیداها را خوب بشناسند و از ابعاد مختلف به شناخت کافی برسند لذا عدم وجود احزاب شاید یک عواملی است که سبب می‌شود گزینه‌ها و پارامترهای دیگری در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس در ادامه گفت: تاکنون شیوه انتخابات به‌گونه‌ای بوده که احزاب نقش چندانی در رأی‌آوری افراد نداشتند و مردم خودشان تشخیص می‌دادند و فضای قوی تبلیغاتی یا جریان خاصی بر انتخاب آنها تأثیرگذار نبود اما اکنون شرایط فرق کرده لذا چارچوب‌ها و سازوکارها باید طوری تنظیم شوند تا تأثیر پول و قدرت در سرنوشت انتخابات به صفر برسد.

وی در پایان با بیان اینکه طرح استانی‌شدن انتخابات در تحقق موضوعات کلان ملی یک گام به جلو است، تأکید کرد: در جزئیات این طرح اشکالات و نگرانی‌هایی وجود دارد که باید در جریان بررسی آن در صحن مجلس این مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon