دادستانی کل فدرال آلمان درباره جاسوسی آمریکا از اروپا تحقیق می‌کند


دادستانی کل فدرال آلمان درباره جاسوسی آمریکا از اروپا تحقیق می‌کند

خبرگزاری تسنیم: دادستانی کل فدرال آلمان با توجه به افشاگری های اخیر درباره ابعاد تازه همکاری‌های اطلاعاتی و جاسوسی سازمان اطلاعات امنیت آلمان با آمریکا برای جاسوسی از اروپا در این باره تحقیق و بررسی می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، دادستان کل فدرال آلمان به مسئله فعالیت های جاسوسی سازمان اطلاعات امنیت آلمان که ابعاد تازه‌ای از آن اخیرا فاش شده است رسیدگی می کند.

به گفته سخنگوی دادستانی کل فدرال آلمان در کارلسروهه، "هارالد رانگه" دادستانی کل فدرال آلمان پرونده رسیدگی به این مسئله را آغاز می کند.

دادستانی کل فدرال آلمان عالی ترین سازمان اجرای قانون در این کشور است که در تمام موارد جدی جنایی برای امنیت ملی که بر امنیت داخلی یا خارجی تاثیر ویژه‌ای گذاشته از جمله درباره مسئله خیانت به کشور و جاسوسی ها تحقیق می کند.

بر اساس افشا گری های اخیر، ظاهرا سازمان اطلاعات امنیت آلمان سالیان متمادی در راستای جاسوسی از سیاستمداران و شرکت های اروپایی به آژانس امنیت ملی آمریکا کمک کرده است. بر اساس گزارش های منتشر شده ظاهرا دفتر صدر اعظم آلمان از سال 2008 از این مسئله آگاهی داشته است.

در پی تقاضاهای پارلمانی فراکسیون چپ ها در این باره، دولت آلمان دوشنبه گذشته اظهار داشته است که هیچ مدرکی برای جاسوسی های اقتصادی از اروپا وجود ندارد.

 به گزارش نشریه بیلد، ظاهرا سازمان اطلاعات امنیت آلمان در کنار اتحادیه اروپا و فرانسه همچنین در جاسوسی از اتریش هم با آمریکا همکاری های اطلاعاتی داشته است.

یاسمین فهیمی دبیر کل حزب سوسیال دموکرات آلمان به دفتر صدر اعظم  این انتقاد را وارد می کند که در جاسوسی از سازمان اطلاعات امنیت آلمان شکست مفتضحانه‌ای خورده است. افشاگری های اخیر اعتماد عرصه سیاسی به کار سازمان اطلاعات ما را متزلزل می کند.

وی که در گفتگو با روزنامه "پاسایر نویه پرسه" سخن می گفت همچنین تصریح کرد این طور به نظر می رسد که سازمان اطلاعات امنیت آلمان به یک عضو بله قربان گوی آژانس امنیت ملی آمریکا تبدیل شده است.

"آنتون هوف رایتر"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان هم به این نشریه اظهار داشته است که وی انتظار دارد که این مسئله همچنان گسترده تر شود.

"گرگور گیزی" رئیس فراکسیون چپ های آلمان نیز فعالیت های جاسوسی سازمان اطلاعات امنیت آلمان را خیانت به کشور ارزیابی کرده و در این باره اظهار داشت: این یک رسوایی است که سازمان اطلاعات امنیت آلمان برای آمریکا از بالاترین  سطوح و شرکت های مختلف در اروپا جاسوسی می کرده است. این مسئله به عنوان جاسوسی سیاسی و جاسوسی اقتصادی و خیانت به کشور مستحق مجازات است.

کمیسیون اروپایی که احتمالا هدف این گونه جاسوسی های سازمان اطلاعات امنیت آلمان بوده است نیز خواستار شفاف سازی در این باره شده است.

"یان کلود یونکر" رئیس کمیسیون اروپایی در بروکسل گفت: این مسئله باید توسط مقامات و سازمان های آلمانی از جمله پارلمان این کشور حل شود.

 کمیسیون تحقیق پارلمانی آلمان درباره جاسوسی ها می خواهد در چهار شنبه آینده در یک نشست ویژه درباره پرونده جاسوسی های آمریکا مشاوره کند.

انتهای پیام/  

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان