آموزش‌و‌پرورش باید از انحصار دولت خارج شود

آموزش‌و‌پرورش باید از انحصار دولت خارج شود

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت آموزش و پرورش در خروج آن از انحصار دولت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، محمد قسیم عثمانی در آیین گرامیداشت هفته معلم که با حضور مسئولان و فرهنگیان شهرستان بوکان در سالن سیمرغ برگزار شد ضمن تبریک این روز به فرهنگیان اظهار داشت: آموزش یک فعالیت زمان بر است و نیاز به برنامه و زمان دارد و نمی‌توان آن را تزریق کرد بلکه باید آموزش را کسب کرد.

عثمانی به مشکلات موجود آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مشکلی که در این راستا در کشور ما و کشورهای جهان سوم وجود دارد این است که آموزش و پرورش در دست دولت است و تا زمانی که آموزش ما در انحصار بخش دولتی باشد نمی‌توان امید داشت که آموزش ما را به سر منزل مقصود برساند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ناکارآمدی دولت‌ها برای تصدی گری چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه اقتصادی یک امر اثبات شده است چون دولت‌ها فقط جهت گیری‌ها را در پیش می‌گیرند و بخش غیر دولتی است که وارد هسته آموزش شده و با ایجاد رقابت باعث افزایش کیفیت در عرصه آموزش می‌شود.

عثمانی نبود برنامه ریشه‌ای و بلند مدت را یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: چون آموزش و پرورش نهادی دولتی است و عمر دولت‌ها نیز محدود به 4 سال و یا حداکثر 8 سال و افق دید برنامه‌های هر دولتی تا پایان عمر آن دولت است همین امر سبب شده که برنامه ریشه‌ای برای آموزش نداشته باشند.

وی افزود: نگاه‌های کوتاه مدت باعث شده که آموزش و پرورش نتواند به رسالت اصلی خود  که همانا تربیت انسان سالم است عمل کند.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دولت‌ها به طور عمده نگاهی درمانی است نه پیشگیری در حالی که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش پیشگیری است نه درمانی بنابراین اگرسیستم آموزش و پرورش به گونه‌ای باشد که همه خود نظم و خود را مسئول بدانند دیگرهزینه‌ای برای ایجادنظم عمومی و دادرسی و استخدام وکیل و قاضی و نیروی انتظامی نمی‌پردازیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطع ارتباط خانواده و مدرسه یکی از مهمترین مشکلات امروز آموزش و پرورش است و خروجی آن آموزش ناقصی است که با آن مواجه هستیم.

عثمانی درباره وضع معیشتی معلمان اظهار داشت: کسی با تحصن نتوانسته حق خود را اثبات کند و راه اثبات حق تحصن نیست و معلمان نباید از منطق قدرت استفاده کنند بلکه باید از قدرت منطق استفاده کنند تا بتوانند دولت و مجلس را همراه خود کنند تا با استفاده از روش‌های علمی تجربه شده مشکلات آنها حل شود.

عثمانی افزود: تحصن تنها یک خروجی دارد و آن هم این است که باعث تأخیر در پرداخت حق مسلم فرهنگیان می‌شود.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon