سجادی: ابقای کی‌روش به خاطر دستور دولت نبود

سجادی: ابقای کی‌روش به خاطر دستور دولت نبود

خبرگزاری تسنیم: معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: در مورد ابقای کی‌روش در تیم ملی فوتبال سطح کار را آن قدر بالا نبرید که بخواهیم بگوییم دولت دخالت کرده، چون واقعاً این‌گونه نبوده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش و جوانان صبح امروز (دوشنبه) در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سجادی ضمن تشکر از رسانه‌ها بابت اطلاع‌رسانی مناسب اخبار ورزشی اظهار داشت: تعامل خوبی بین رسانه و وزارت ورزش و جوانان وجود دارد که ما آن را به فال نیک می‌گیریم. امیدوارم درسال 94 که یک سال پرفعالیت و شلوغ برای ورزش کشور است، این همکاری و تعامل بین رسانه‌ها، جامعه ورزش و خصوصاً وزارت ورزش و جوانان بیشتر باشد.

وی صحبت‌های خود را با ارائه چند آمار ادامه داد و گفت: این آماری که هم اکنون ارائه می‌دهم از مهرماه 92 تا اسفندماه 93 است. تعداد مجموع دوره‌های آموزشی که توسط فدراسیون‌ها برگزار شد، 5 هزار و 183 مورد بوده است. تعداد کل داوران ورزش کشور که با ورزش همکاری می‌کنند 216678 نفر است. در مراکز استان‌ها 18 مرکز سنجش فعال داریم که درسال جاری 13 مرکز دیگر فعال می‌شوند که در نهایت آن همه استان‌ها مجهز می‌شوند. 28 کانون استعدادیابی در سراسر کشور فعالیت می‌کند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: همواره جلسات منظمی را با فدراسیون های ورزشی برگزار می‌کنیم و بنا داریم در شهریور ماه سال جاری یک نمایشگاه بزرگ از فعالیت‌های استعدادیابی فدراسیون‌ها و هیئت‌های استانی داشته باشیم، البته در این برنامه کارگاه‌هایی را برای علاقمندان و فدراسیون‌هایی که کمتر مورد توجه هستند، خواهیم داشت.

سجادی در ادامه گزارش آماری خود خاطرنشان کرد: 68 مجمع عمومی و انتخاباتی را از تاریخی که اعلام شد برگزار کردیم. مجموع مسابقات داخلی کشور دو هزار و 500 رقابت بوده است. 27 میزبانی مسابقات بین المللی و جهانی را داشته‌ایم. از 18 ماه گذشته 120 مدال در بازی‌های پاراآسیایی و 57 مدال در بازی‌های آسیایی کسب کردیم. تعداد مدال‌های کسب شده ما در مسابقات قهرمانی آسیا 412 مدال بوده است. تعداد مدال‌های بین المللی ما 754 عدد و تعداد مدال‌های قهرمانی جهان هم 368 عدد بوده است. در مجموع تعداد ورزشکارهای سازمان یافته که در مسابقات رسمی شامل استانی، کشوری و بین المللی شرکت کرده‌اند، سه میلیون و 37 هزار و 925 نفر بوده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته بودید اسامی فدراسیون‌های برتر را اعلام خواهید کرد و چه زمانی این کار را انجام می‌دهید، افزود: به زودی این اتفاق رخ خواهد داد، البته برای معرفی فدراسیون‌های برتر ملاک فقط مدال‌آوری فدراسیون نیست. ارزیابی این مورد در حال انجام شدن است و ملاک‌های زیادی وجود دارد که در واقع مربوط به کل فعالیت‌ها و آن چیزی که در تقویم فدراسیون وجود دارد، می‌شود. این ملاک‌ها بسیار وسیع هستند اما شامل مواردی چون برگزاری منظم مسابقات، تعداد ورزشکاران، تعداد دوره‌های آموزشی، فعالیت در زمینه استعدادیابی و غیره است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه میزان حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو برای برگزاری مسابقات جهانی توسعه واترپلو چقدر بوده و وزارت‌خانه چه کمک‌هایی در راستای رفع مشکلات استخر 9 دی انجام داده است، گفت: ستاد بازی‌های مسابقات جهانی توسعه واترپلو را تشکیل دادیم. هفته گذشته اولین جلسه مربوط به این رقابت‌ها و همچنین رفع مشکلات ساختاری استخر 9 دی انجام شد. با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است فکر می‌کنم حداکثر تا 20 اردیبهشت ماه تمام مشکلات استخر رفع شود، البته خود فدراسیون شنا از سه ماه قبل درحال انجام امور لازم برای برگزاری این مسابقات است. ما در بودجه فدراسیون بودجه‌ای را برای این بازی‌ها پیش بینی کرده‌ایم که از طریق همان بودجه برای تجهیز شدن استخر کمک خواهد شد.

وی افزود: ما فعالیت‌های فدراسیون‌ها را رصد می‌کنیم و به همه تیم‌های‌مان کمک می‌کنیم تا سهمیه کسب کنند. در سال جاری از لیست 300 رویداد بین‌المللی داریم و پیش‌بینی‌هایی برای حضور در این رقابت‌ها در فدراسیون‌ها شده، البته این بدان معنا نیست که در تمامی آنها شرکت کنیم مطابق اعلام فدراسیون‌ها و آنچه در تقویم‌شان موجود است، انجام می‌‌دهیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در مورد بحث این‌ روزهای اصلاح اساس‌نامه فدراسیون‌های ورزشی، تنظیم آن و مسائلی که در مورد آن وجود دارد، گفت: قبلاً هم خدمت دوستان رسانه‌ای گفته‌ام اساس‌نامه فدراسیون‌ها به بررسی مجدد نیاز داشت که این ضرورت بررسی به 6 سال پیش باز می‌گردد. با توجه به درخواست‌هایی که از سوی فدراسیون‌ها بود این امر صورت گرفت. سازمان‌های نظارتی کشور و برخی فدراسیون‌های بین المللی در خصوص ضرورت بازبینی اساس‌نامه مواردی را مطرح کرده بودند که این امر محرز شد. در همان سال‌ها کارگروهی در سازمان تربیت بدنی شکل می‌گیرد و اساس‌نامه فدراسیون‌ها را بررسی می‌کند. در سال 90 ویرایش هفتم به دست می‌آید و در ابتدای سال 92 به این فکر می‌افتند که آن را احیا کنند، البته بنا به دلایلی که هم شما می‌دانید و هم من می‌دانم این کار مسکوت باقی ماند.

سجادی ادامه داد: در همین برگزاری انتخابات به مواردی برخوردیم که مبهم بود. در مورد آنها نظراتی داده می‌شد اما برای خودمان هم مواردی وجود داشت که مشکل‌ساز بود. در تاریخ 10 شهریور 93 اساس‌نامه را برای تمام فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک ارسال کردیم و خواستیم تا نظرات خود را تا پایان شهریور ماه برای ما ارسال کنند. ما تا آبان ماه همان سال صبر کردیم تا نظرات به صورت کامل جمع شود. کارگروهی را از نخبگان ورزش و سه نفر حقوقدان که در تدوین اساس‌نامه ورزشی دخالت داشته‌اند تشکیل دادیم تا 20 اسفندماه 15 جلسه در این مورد داشته‌ایم و نهایتاً این اساس‌نامه بررسی شد و به ویرایش نهم درآمد. این ویرایش را به شورای معاونان دادیم و در دست بررسی است. ویرایش دهم نیز نهایی نیست. اواخر اردیبهشت یک بار دیگر آن را به نظر همه اعضا و رؤسای فدراسیون‌ها می‌رسانیم. نظرات همه را می‌گیریم و برای جمع بندی نهایی می‌فرستیم.

وی  تصریح کرد: از کمیته ملی المپیک هم در این مورد نظر خواستیم و از آنها خواهش کردیم که یک نفر را به عنوان نماینده تام‌الاختیار معرفی کنند که کمیته ملی هم آقای شهنازی دبیرکل را برای موضوع اساس‌نامه معرفی کرد. آقای شهنازی 14 جلسه از 15 جلسه این کارگروه را آمده‌اند. با تمام این احوال ویرایش هشتم را برای کمیته فرستادیم. همچنان اساس‌نامه در دست بررسی است و ما از نظرات افراد مختلف استقبال می‌کنیم. تأکید می‌کنم چون اساس‌نامه درحال بررسی است نمی توان به آن استناد کرد. بعضاً دیده‌ام گمانه‌زنی‌هایی می‌کنند که این موارد در ویرایش نهم وجود ندارد و باز هم این اساس‌نامه هنوز قابل اصلاح و ویرایش است. ما تلاش می‌کنیم تا ضمن هماهنگی با مراجع جهانی، مشکلی در این اساس‌نامه وجود نداشته باشد.

معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد فدراسیون دوومیدانی و اعتراضات ورزشکاران این فدراسیون و همچنین نزدیک بودن رقابت‌های مهم این رشته ورزشی و البته زمان ثبت نام از نامزدهای این فدراسیون گفت: وقتی ریاست فدراسیون دوومیدانی از سمتش استعفا داد، بلافاصله دبیر فدراسیون را خواستم و به او گفتم امور جاری فدراسیون انجام شود. سرپرست فدراسیون نیز معرفی شده و ایشان همین امروز صبح پیش من بود. او قرار است امور را جلو ببرد کما اینکه در وزنه‌برداری جلو می‌برد. زمان ثبت نام ‌ها را به زودی اعلام می‌کنیم و امیدواریم این فرآیند انتخاباتی نیز هرچه زودتر طی شود. حضور سرپرست در فدراسیون بدان معنا نیست که کارها انجام نشود. ما سرپرست را تعیین می‌کنیم تا امور فدراسیون روی زمین نماند.

در ادامه خبرنگاری در خصوص کی‌روش سوال کرد. او پرسید روندی که پس از جام ملت‌های آسیا طی شد گواه از این داشت که شما و وزارت ورزش خواستار ادامه فعالیت کی‌روش در ایران نیستید که سجادی در همین حین گفت: من تا به حال چنین چیزی را نگفتم.

خبرنگار در ادامه پرسش خود گفت: رویکرد وزارت ورزش و جوانان در خصوص کی‌روش چیست. او مشکلاتی در خصوص ممنوع الخروجی دارد و وزارت ورزش و جوانان به نوعی نمی‌خواست که او در رأس کار باشد اما به نظر می‌رسد دستوراتی از ارگان‌هایی بالاتر از وزارت ورزش و جوانان داده شد که سجادی درپاسخ به او اظهار داشت: فدراسیون‌های ورزشی در انتخاب مربی تیم‌های ملی‌شان در هر رده سنی اختیار تام دارند. اگر از ما کمک و مشورت بخواهند به آنها می‌دهیم اما ما نظارت خواهیم کرد. سطح کار را آن قدر بالا نبرید که بخواهیم بگوییم دولت دخالت کرده، چون واقعاً این‌گونه نبوده است. ما دیدیم که فدراسیون در تصمیم‌گیری در حال تعلل است و باید زودتر تصمیم بگیرد به همین دلیل وزارت ورزش نماینده‌ای را برای نظارت به این موضوع فرستاد که مشورت‌هایی هم داده شد.

سجادی ادامه داد: در خصوص بدهی مالیاتی نیز او با فدراسیون قرارداد دارد و فدراسیون باید مالیاتش را پرداخت می‌کرده است. در این مورد هم با توجه به اینکه شرایط مالی چندان خوب نبود با دستور وزیر ورزش پرداختی روتین و زودتر از موعد مقرر به فدراسیون فوتبال داده شد تا مشکلات این فدراسیون رفع شود البته دیروز در رادیو شنیدم که کفاشیان می‌گفت ما این موضوع را حل و پرداخت‌هایی کرده‌ایم. در این مورد باید از خودشان بپرسید و من بیش از این در جریان نیستم. ما نظارت کردیم و رویکردمان مشخص است. ما کمک کردیم تا این مشکل حل شود. در هر صورت تصمیم و انتخاب سرمربی تیم ملی با فدراسیون و هیئت رئیسه بوده است و آنها خواستار ادامه فعالیت کی روش بودند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص زمان برگزاری انتخابات فدراسیون بسکتبال خاطرنشان کرد: صلاحیت‌های نامزدها به صورت کامل نیامده است. دلیلش به سبب تعدد نامزدها در رشته‌های مختلف است. ما اسامی 70،80 نفر را برای تأیید صلاحیت داده‌ایم. از نظر ما در برگزاری انتخابات بسکتبال در اولویت است. فکر می‌کنم در انتخابات قبلی هم نشان دادم که یک روز برگزاری انتخابات را نگه نمی‌دارم. در هر صورت خودم علاقمند این تأخیر نیستم، ضمن اینکه مطمئن باشید ثبت نام مجدد وجود نخواهد داشت.

سجادی در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال و از دست رفتن زمان برای تیم ملی و فدراسیون گفت: هنوز سرمربی تیم ملی بسکتبال انتخاب نشده است. و آنها در حال مذاکره کردن در این مورد هستند بالاخره فدراسیون اعضایی دارد که آنها در حال پیگیری امور جاری هستند و این‌گونه نیست که فقط یک نفر با نام رئیس فدراسیون تمامی کارها را برعهده بگیرد. همان‌گونه که می‌دانید تمام تیم‌های بسکتبال در اردو هستند و امور آنها در حال پیگیری است. نمی‌توانیم بگوییم چون فدراسیون رئیس ندارد اردوها برگزار نشود، ضمن اینکه تأکید می‌کنم هنوز تصمیم نهایی در مورد سرمربی تیم ملی بسکتبال اتخاذ نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره مشحون برای انتخابات در فدراسیون بسکتبال مجوز دارد یا خیر، عنوان کرد: مجوز مشحون همزمان با مهدوی، رئیس کنونی فدراسیون هندبال صادر شده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص گله‌مندی کشتی‌گیران و عدم تقدیر احتمالی از آنها به سبب چیزی که در آیین‌نامه برای قهرمانی جام جهانی وجود دارد و اینکه به نظر می‌رسد وزارت ورزش و جوانان در تقابل با کشتی‌گیران است، تصریح کرد: مطلقاً چنین چیزی نیست که بین وزارت و فدراسیون تقابل وجود داشته باشد. همه ما یکی هستیم. این حرف شما یعنی کارهای خودمان را با مشکل ایجاد کنیم. در خصوص آیین‌نامه پاداش هم باید بگوییم ما این آیین‌نامه را تدوین نکردیم و چیزی است که در گذشته مدون شده است. در آیین‌نامه آمده که به جام‌های جهانی جایزه‌ای داده نشود، البته فوتبال مستثنی از این موضوع است چرا که فوتبال قهرمانی جهان ندارد و قهرمانی جهانش همان جام جهانی است. رشته‌های دیگری هم هستند که جام جهانی دارند اما آیین‌نامه گفته است از قهرمانان جام جهانی تقدیری صورت نگیرد. همین امروز آقای گودرزی به آقای روحانی نامه‌ای زده و خواستار قرار ملاقاتی برای کشتی‌گیران با ریاست جمهوری شده است که این درخواست با موافقت روبرو شده و منتظر مکان و زمان آن هستیم.

سجادی ادامه داد: به نظرم نباید رشته‌ها را با هم مقایسه کنیم چرا که این کار درستی نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر درخواست مجوز خودرو برای والیبالیست‌ها و انجام ندادن این کار برای کشتی گیران گفت: تکرار می‌کنم نباید رشته‌ها را با هم مقایسه کنید. آنها درخواستی از هیئت دولت کردند که مورد موافقت واقع شد. چیزی که در خصوص درخواست مجوز خودروی والیبالیست‌ها می‌دانم این است که دیروز در یک کمیسیون خاص این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. باز هم می‌گویم بهتر است که رشته‌ها را با هم مقایسه نکنید و دادن مجوز خودرو به والیبالیست‌ها محرز است اما نحوه دادن آن و اینکه در چه مقطع زمانی باشد درحال بررسی است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص بیانیه‌ای که امروز در سایت فدراسیون کشتی منتشر شد، افزود: خبرش را شنیدم و ما به نظرات آنها توجه می‌کنیم، ضمن اینکه ما با مسائل بین المللی آشنا هستیم و تلاش می‌کنیم که مشکلات موجود در اساس‌نامه رفع شود، ضمن اینکه برای چندمین بار تکرار می‌کنم از همه نظرات استقبال می‌کنیم، البته چیزی که نهایی شود به صورت عمومی‌تر در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا نظرات بیشتری ارائه شود.

سجادی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی اساس‌نامه فدراسیون‌ها نهایی می‌شود، خاطرنشان کرد: پس از اینکه امور اساس‌نامه در سازمان‌های داخلی تمام شد باید به هیئت دولت رفته و سپس نظر برخی از سازمان‌های بین المللی را بگیریم. آن زمان است که اساس‌نامه قطعی خواهد شد.

وی در خصوص امضای تفاهم‌نامه با فدراسیون‌های ورزشی، عنوان کرد: از 19 بهمن سال گذشته این کار شروع شد و در 24 اسفند با آخرین فدراسیون تفاهم امضا کردیم براساس آن تفاهم‌نامه اعتبارات به فدراسیون‌ها پرداخت شد. زیر تفاهم‌نامه‌ها را 5 معاون وزارت‌خانه رئیس فدراسیون و خزانه‌دار فدراسیون امضا می‌کنند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در خصوص تغییرات انجام گرفته شده در رأس فدراسیون‌های ورزشی گفت: تغییرات انجام شده برابر با اساس‌نامه فعلی است در اساس‌نامه کنونی وزیر ورزش این حق را دارد که تغییراتی را در رأس فدراسیون‌ها انجام دهد اما ما در ویرایش جدید این را حذف کردیم و جالب است می‌گویند که فدراسیون‌ها دولتی‌تر شده‌اند. ما این کار را کردیم اما دوستان بدون اطلاع چیزهای دیگری را بیان می‌کنند.

سجادی در خصوص اصلاح اساس‌نامه کمیته ملی المپیک گفت: یادم است افرادی که امروز در کمیته ملی المپیک هستند، می‌گفتند این اساس‌نامه و آیین‌نامه ایراداتی دارد و اعلام کردند که در اولین فرصت آنها را اصلاح خواهیم کرد. امیدوارم کارگروه لازم در این باره تشکیل شود و این اصلاحات صورت بگیرد.

خبرنگاری در خصوص فعالیت فرقه‌های ضاله پرسید و گفت که این فرقه‌ها در زمینه‌های ورزشی فعالیت‌هایی در جهان می‌کنند و شما چقدر در این مورد نظارت دارید که سجادی گفت: اطلاعاتی که شما دارید را من ندارم و البته این مسائل مربوط به سازمان‌هایی خارج از این وزارت‌خانه است چه در هنر چه در ورزش و سایر بخش‌ها برخوردهای قانونی را نهادهای ذی‌صلاح با این مسائل خواهند داشت.

وی درپاسخ به این پرسش که قبول دارید که فضای ورزش در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک خیلی المپیکی نیست، تصریح کرد: در تعدادی از رشته‌ها کسب سهمیه کرده‌ایم و در برخی از رشته‌ها جایگاهی داریم که وضع‌مان خوب است. برخی از مسابقات اواخر سال 2015 و برخی دیگر اوایل سال 2016 برای کسب سهمیه پیگیری می‌شوند. برخی از رشته‌ها هم در حال برگزاری سلسله مسابقاتی برای کسب سهمیه المپیک هستند. فدراسیون‌ها در حال اجرای برنامه‌های خود هستند اما این صحبت شما درست است و فدراسیون‌ها باید اطلاع‌رسانی بیشتری در این مورد انجام دهند، البته ما برنام‌های خود را در این باره انجام می‌دهیم و جلساتی را در خصوص رشته‌هایی که شانس کسب سهمیه را دارند انجام می‌دهیم. ما حتی رشته‌های خود را اولویت‌بندی کردیم و می‌دانیم در کدام بخش و رشته‌ها شانس بیشتری داریم.

وی در خصوص گله‌مندی ورزشکاران واترپلو مبنی براینکه مسئولان ارشد ورزش در آستانه مسابقات جهانی توسعه واترپلو سری به آنها نمی‌زنند، عنوان کرد: پیش از عید به واترپلو سر زدم.

معاون وزیر ورزش و جوانان در مورد بحث خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس خاطرنشان کرد: قرار است در مورد پرسپولیس اعلام نظر صورت گیرد. برای استقلال هم قرار است مزایده چهارم برگزار شود. این اطلاعاتی است که من در این مورد دارم.

سجادی در مورد واگذاری استقلال به آقای سبک‌دست اظهار داشت: من چیزی در این مورد نشنیده‌ام.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید پورکاظمی رئیس پیشین فدراسیون پزشکی ورزشی صحبت‌هایی در خصوص از دست رفتن کرسی‌های جهانی مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: ما هیچ کرسی جهانی را در فدراسیون پزشکی ورزشی از دست نداده‌ایم و ایشان مجدداً با هماهنگی و حمایت وزارت ورزش و جوانان در انتخابات شرکت کرده است.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه تناقض‌هایی در خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس وجود دارد، گفت: موضوع خصوصی‌سازی زیر نظر سازمان مربوطه است و توسط آن پیگیری می‌شود. ما مالک این دو تیم بودیم که الان در اختیار وزارت اقتصاد هستند. مطابق مقررات ما فقط اعضای هیئت و اهلیت‌شان را تائید می‌کنیم.

سجادی در مورد بحث دوپینگ خاطرنشان کرد: از زمانی که کارم را در وزارتخانه شروع کرده‌ام به جد وارد مقوله دوپینگ شده‌ام. بحث دوپینگ موضوعی نیست که بخواهیم برایش تبلیغ کنیم و باید به صورت عملیاتی وارد آن شویم. از ابتدای سال 2014 به عنوان مسئول نادوی ایران 794 نمونه دوپینگ از 28 رشته گرفته‌ایم که تمام آنها را به آزمایشگاه کلن آلمان فرستاده‌ایم و تنها 18 نمونه مثبت اعلام شده است. در این حجم تست اخذ شده، این عدد مثبت اعلام شده رقم کوچکی است. از تاریخ 11 دی ماه 93 تا امروز 354 نمونه گرفته‌ایم که تنها 9 مورد آن مثبت بوده است، بنابرین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ بیدار است و کارش را با قدرت انجام می‌دهد.

وی در پایان در مورد تشکیل کانون مربیان در رشته‌های مختلف اظهار داشت: کانون مربیان یک NGO محسوب می‌شود و خارج از چارچوب ماست. همه رشته‌ها می‌توانند مثل فوتبال کانون مربیان تشکیل دهند و از این مورد حمایت می‌کنم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon