بحران در خاندان آل سعود آتش زیر خاکستر است


بحران در خاندان آل سعود آتش زیر خاکستر است

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مصری مسائل خاورمیانه گفت: جابجایی در هرم سیاسی عربستان تغییری در سیاست های منطقه‌ای ریاض ایجاد نخواهد کرد و آل سعود به فتنه‌افروزی‌های خود ادامه خواهد داد.

دکتر"احمد راسم النفیس" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، در ارتباط با تغییرات در خاندان حاکم عربستان گفت: روشن است که این کشور دچار یک بحران سیاسی بزرگی شده و این بحران همچون آتشی زیر خاکستر می‌ماند. این بحران هنگامی شروع شد که چند تن از شخصیت‌های سیاسی و تاثیرگذار در خاندان آل سعود از دست رفتند. عبدالله بن عبدالعزیز از دنیا رفت و سلمان بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه عربستان جاگزین او شد. در این دوره تعدادی از افراد خاندان آل سعود سمت خود را از دست دادند که این موضوع در وضعیت اقتصادی و سیاسی آنان تاثیرگذار بود.

خاموش کردن صدای مخالفان

این کارشناس مصری مسائل خاورمیانه با اشاره به حمله عربستان به یمن اظهار داشت: این حمله برای بازگشت رئیس‌جمهور مستعفی یمن به هرم قدرت و مجبورساختن انصارالله به تسلیم شدن بود. اما درحقیقت، هدف از این تجاوز خاموش کردن صدای مخالفان و مرتبط ساختن تغییرات در هیات حاکمه عربستان با جنگ یمن بود. اما بعید به نظر می‌رسد که حاکمان ریاض بتوانند به این هدف خود دست پیدا کنند.

اختلافات سیاسی همچنان پابرجاست

وی در ارتباط با دیدگاه برخی تحلیلگران مبنی بر اینکه جابجایی در هرم سیاسی عربستان برای جلوگیری از وقوع انقلاب عربی در این کشور بود، گفت: اختلاف و درگیری‌های سیاسی در داخل هر کشوری وجود دارد. هر شخص یا گروه سیاسی تلاش می‌کند که به هرم قدرت صعود کند. این تلاش‌ها ممکن است به بهتر شدن روند سیاسی اقتصادی کشور منجر شود یا اوضاع را بدتر کند و بحرانی پیچیده تر بیآفریند. بنده معتقدم حاکمان سعودی باید درخصوص افراد در هرم سیاسی بیشتر تامل کنند. این تغییرات باید به گونه‌ای باشد که شخصیت‌ها متقاعد شود که این تغییرات به سود نظام است و از وجود آنان در سمت‌های دیگر استفاده می‌شود. البته این تغییرات باعث نمی‌شود که اختلافات سیاسی پایان یابد به اعتقاد بنده این اختلافات همچنان ادامه خواهد داشت و مسیر صعودی را طی خواهد کرد.

تغییری در سیاست‌های منطقه های عربستان ایجاد نمی شود

راسم در پایان درباره تاثیرات جابجایی در خاندان سعودی بر تحولات خاورمیانه  گفت: آل سعود سال هاست که در بحران‌ها و فتنه‌‌افکنی‌های منطقه سرمایه گذاری کرده و بحران سوریه نمونه آشکاری از این سرمایه گذاری هاست. البته ریاض در این سرمایه گذاری‌های فتنه افروز تاکنون بهره‌ای نبرده و با شکست مواجه شده است. با وجود این، بنده معتقدم جابجایی در هرم سیاسی عربستان تغییری در سیاست‌های منطقه‌ای ریاض ایجاد نخواهد کرد و آل سعود به فتنه افروزی‌های خود ادامه خواهد و سرانجام این فتنه افروزی‌ها دامن این خاندان را خواهد گرفت.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان