محکومیت ناشران متخلف دوره گذشته پابرجاست


محکومیت ناشران متخلف دوره گذشته پابرجاست

خبرگزاری تسنیم: معاون فرهنگی ارشاد در نشست خبری نمایشگاه کتاب در پاسخ به پرسش تسنیم‌، مبنی براینکه گویا محکومیت ناشران متخلف سال گذشته بخشوده شده است‌، گفت‌: محکومیت‌ها پابرجاست و هیچ ناشر متخلفی که محروم از حضور شده حضور نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، امیرمسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران و محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران به نمایندگی از تشکل‌های نشر برگزار شد.

صالحی در این نشست در سخنانی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه شنیده‌ها حاکی از بخشیدن محرومیت انتشارات پارسیان که در سال گذشته به دلیل فروش چاپ افست کتاب‌های انتشارات الزویر در نمایشگاه از حضور در این دوره محروم شده بود، دارد و گویا این انتشارات در نمایشگاه حضور دارد، چه تضمین اجرایی برای احکام صادر شده در دوره گذشته وجود دارد گفت: همه احکامی که سال گذشته صادر شده است به قوت خود باقی است این سیستم که ما در ایام نمایشگاه ناشران متخلف را محروم کنیم باید ضمانت اجرا داشته باشد.

وی ادامه داد: آنهایی که در احکام دوره گذشته از حضور در نمایشگاه امسال محروم شده باشند، حق شرکت ندارند و باید یک مبنای قانونی وجود داشته باشد که متخلف احساس نکند که قابلیت توصیه و رایزنی با مقامات مسئول برای بخشودگی تخلف وجود دارد. البته در فرآیند دادرسی باید اتفاقاتی در آیین نامه رخ دهد که در حال انجام است، اما فی الحال امسال همه کسانی که در نمایشگاه محروم شده بودند محکومیتشان پابرجاست.

وی در خصوص سالن کارنامه نشر گفت: بیش از 20 هزار عنوان کتاب چاپ اول به شکل موضوعی عرضه می‌شود.

صالحی همچنین در توضیح بیشتر پیرامون توقف توزیع بن رایگان کتاب در نمایشگاه بیست و هشتم گفت: یکی از تصمیمات مهم این دوره نمایشگاه مربوط به بحث بن‌ها بود، زمانی که تسهیلات کاغذ قطع شد و کتاب در ردیف حمایتی وزارت ارشاد قرار گرفت، با نگاه حمایتی برای مصرف کننده پس از حذف کاغذ یارانه نقدی بوجود آمد، این تصمیم علی‌رغم ادله دفاعی در زمان خود نیازمند پاره‌ای از بازنگری‌ها است. یا باید اتفاقاتی در زمینه اصلاح رویه‌هایی که غلط بوده رخ دهد و یا به کل نیازمند بازنگری هستیم.

بن کاغذی دیگر منتشر نخواهد شد

صالحی افزود: یکی از بحث‌هایی که به طور جدی مدنظر وزیر ارشاد قرار داشت بازنگری تسهیلات حمایتی بود در این زمینه چند قدمی برداشته‌ایم یکی از تصمیم‌ها این است که دیگر به هیچ روی بن کاغذی نخواهیم داشت چرا که بن کاغذی در سیستم ردیابی وجود ندارد و مشخص نیست چه مقدار آن تبدیل به حواله‌های غیر ردیابی می‌شود. بن‌ها حتما الکترونیک خواهند بود و به نام اشخاص و باشماره ملی صادر می‌شوند.

بدون الکترونیک با نام و با شماره ملی صادر می‌شود

وی ادامه داد: این نیز تصمیم دیگر ما بود بن الکترونیک بی نام نیز نداشته باشیم همچنین قرار براین شد که بن های بی نام موجود نیز زمان دار باشند و تنها در فضاهای نمایشگاهی از آن ها بتوان استفاده کرد. تصمیم دیگر قطع بن اهدایی بود. چرا که ما نمی‌دانستیم این بن ها مصرف کتاب می‌شود یا نمی‌شود. امسال بنا بر حذف کامل بن اهدایی قرار گرفت و با همین نگاه پایه اعتبارات خود را در حوزه بن دانشجویی از 7 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال جاری به 10 میلیارد تومان رساندیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: تنها سه مورد بن اهدایی خواهیم داشت اهل قلمی که طبق آیین نامه در 5 سال گذشته دو کتاب بزرگسال و سه کتاب کودک و نوجوان منتشر کرده باشند، میهمانان نشست‌های سرای اهل قلم که در نمایشگاه برگزار می‌شود و خبرنگاران حوزه کتاب اما غیر از این سه مورد هیچ کس بن اهدایی دریافت نخواهد کرد.

وی گفت: تصمیم بعدی توزیع بن مشارکتی بود که در یک جمع‌بندی ما با حداکثر 20 درصد مشارکت این بن ها را صادر خواهیم کرد. البته هنوز تغییرات جدید در این زمینه در راه است.

تبدیل نمایشگاه کتاب به فروشگاه یک ایده آوانگارد است که باید در آینده به آن نزدیک شویم

صالحی همچنین درباره اینکه چرا وجه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب تهران پررنگ تر از وجه فروشگاهی آن نمی‌شود گفت: این که ما در حوزه نشر به ناشر فکر نکنیم، صحیح نیست ناشر حلقه قوی و قدرتمندی برای گردش حوزه نشر است به علل مختلف بنیادی و ساختاری تا زمانی که ما زیرساخت‌های موجود را شکل نداده‌ایم اقتصاد ناشر با شبکه‌های فروشگاهی پیوند می‌خور دو  نمی‌توان آن را به یک باره قطع کرد. تبدیل نمایشگاه کتاب به فروشگاه یک ایده آوانگارد است که باید در آینده به آن نزدیک شویم.

وی همچنین درباره اینکه در سالهایی از ورود کتاب‌های مجوزدار به نمایشگاه ممانعت شد و یا از سطح نمایشگاه توسط برخی نهادها و دستگاه‌ها جمع آوری شده است، گفت: نمایشگاه کتاب تهران صاحب دارد و متولی آن وزارت ارشاد است هیچ مجموعه‌ای در حوزه نمایشگاه حق ورود ندارد مگر در ارتباط با وزارت ارشاد لذا همه کتاب‌هایی که مجوز ارشاد دارند حق ورود را خواهند داشت.

شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران نیز در بخشی از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا مدیریت سالن کارنامه نشر به مانند سالهای گذشته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی واسپاری نشده است گفت: هم نظر آقای صالحی و هم مدیران نمایشگاه کتاب تهران تعامل خوب با همه تشکل‌های نشر و من‌جمله مجمع ناشران انقلاب اسلامی بود تلاش ما استفاده از ظرفیت همگانی است. طبق سخنان رئیس مجمع ناشران انقلاب مکاتباتی با ما مبنی بر واسپاری سالن کارنامه نشر انجام شده بود اما این مکاتبات قبل از اینکه درباره واسپاری امور به تشکل‌ها تصمیم گیری شود بود. پس از آن مذاکراتی انجام شد و قرار شد که دوستان در همان قالب با هم فعالیت کنند حتی جلسه‌ای میان مجمع ناشران انقلاب و اتحادیه برگزار شد.

وی ادامه داد: اما در مورد کمیته جمعی چون انتخاب مدیر کمیته طولانی شد و مجمع نماینده تشکل‌ها به شیوه کاملاً دموکراتیک عمل می‌شود، طبیعتاً در بخش جنبی به نتیجه و جمع بندی روشنی نرسیدند و نهایتاً کار به مجموعه‌ خانه کتاب سپرده شد. اخیراً نیز جلساتی برگزار شد و قرار شد دوستان ما در مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب حاضر باشند و کار خود را انجام دهند.

شهرام نیا افزود: همچنین  عنوان این سالن،‌ یاس نبود‌، بلکه سالن کارنامه نشر در صحنی که به صحن یاس مشهور بود، برگزار می‌شد.  اما امسال که این سالن به رواق شرقی مصلی منتقل شده است طبعاً عنوان آن کارنامه نشر است. همکاری دوستان نیز با مجمع قطع نشده و امیدواریم گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی بدون هیچ چشم داشتی این مسئولیت را برعهده داشتند و هزینه‌ای که دریافت می‌کردند کمتر از هزینه‌ای بود که صرف می‌کردند، منتها امسال کارنامه نشر به دوستان خانه کتاب سپرده شده و قرار شده آنها این وظیفه را برعهده داشته باشند.
شهرام نیا در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌ای برای حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو در خلال برپایی نمایشگاه تهران دارید، گفت: غرفه‌ای در بازار جهانی کتاب به همین نام ایجاد شده و ما آماده دریافت پیشنهادات و نظرات و کتاب‌های ناشران و نویسندگان برای چگونگی حضور در نمایشگاه مسکو هستیم.

وی همچنین از انتخاب تهران به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه کتاب پاریس 2016 خبر داد و گفت: رئیس نمایشگاه کتاب پاریس به همراه مدیر بخش شهر میهمان این نمایشگاه از نمایشگاه کتاب تهران بازدید خواهند کرد ما در خلال این بازیدد گفتگوهایی برای این بحث خواهیم داشت.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران نیز در پاسخ به پرسش مبنی بر انتشارات الزویر در نمایشگاه کتاب تهران گفت: بخش بین‌الملل نمایشگاه از ابتدا یک بخش یارانه ای ارزی بود و یکی از شرایط حضور در آن این بود که اگر ناشری مستقیم شرکت نمی‌کند نماینده انحصاری معرفی کند بنابراین ما شاهد دو نماینده از یک ناشر نبودیم. از سال 80 که در استافده از یارانه‌ها محدودیت ایجاد شد. و وزارت ارشاد سالن فروش ریالی را تعبیه کرد دیگر محدودیت چند نماینده انحصاری نیز وجود نداشت.

وی افزود: انتشارات الزویر هیچگاه در این سالها به جز یکی دو نوبت نماینده انحصاری در نمایشگاه کتاب تهران نداشته است، تنها تعدادی موزع و کتاب فروش کتاب‌های الزویر را در کنار کتابهای سایر ناشران خارجی عرضه می‌کنند. یکی از مدیران عالی رتبه این انتشارات نیز اخیراً ایمیلی زده که در آن به صراحت تأکید کرده در نمایشگاه کتاب تهران حضور ندارند اما کتاب‌هایشان از طریق موزعان و نه نماینده انحصاری عرضه می‌شود. یکی از غرفه‌های کتاب فروشان اردن نیز در نمایشگاه در کنار ناشران خارجی کتاب‌های الزویر را عرضه می‌کنند که این به عنوان نماینده بودن این انتشارات نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران