پاسخ ارشاد به طرح «نمایشگاه مطلوب» سکوت بود


پاسخ ارشاد به طرح «نمایشگاه مطلوب» سکوت بود

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری به تشریح برنامه‌های این مجمع در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،  نشست خبری میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، به منظور تشریح برنامه‌های این مجمع در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب عصر امروز، دوشنبه 14 اردیبهشت 94 برگزار شد. 

نیلی در این نشست با بیان اینکه دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ باید برگزاری نمایشگاه را جدی‌تر بگیرند، گفت: نمایشگاه کتاب بزرگترین پدیده و رویداد فرهنگی کشور است که هیچ رویداد دیگری نتوانسته مخاطبی اینچنین را به سمت خود جذب کند، بنابراین باید بیش از اینها برای آن سرمایه‌گذاری کرد و از ظرفیت‌های آن بهره گرفت. 

وی ادامه داد: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این دوره نمایشگاه با حداکثر ظرفیت و توان خود با هماهنگی‌هایی که میان ناشران عضو خود انجام داده ظاهر خواهد شد. مجمع ناشران انقلاب اسلامی به عنوان یک تشکل مردمی در چند سال گذشته توانسته رشد محسوسی داشته باشد و حرکت‌های جدیدی را به نمایش بگذارد. امیداریم امسال نیز علی‌رغم بعضی ناسازگاری‌هایی که وجود دارد، این حرکت رو به رشد متوقف نشود.

نیلی یادآور شد: امسال فعالیت‌هایی که ما در سال‌های گذشته در سالن یاس داشتیم، به دلایل مختلف وجود ندارد و عملاً این اختیار در دست مجمع نیست که با توانی که می‌توانست برای بهره‌مندی بهتر نخبگان از کتاب مصروف شود، ظهور پیدا کند. بنابراین تلاش کردیم تا فعالیت‌ها را در غرفه مجمع ادامه دهیم و تدارک لازم را در حد وسع و توان و بدون کمک دولت و وزارت ارشاد انجام دادیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته این مجمع برای نمایشگاه کتاب، افزود: راهنمایی و مشاروه مخاطبان از جمله برنامه‌هایی است که مجمع برای این دوره نمایشگاه در نظر گرفته است. تلاش می‌کنیم با ایجاد سامانه مشاوره و حضور کارشناسان جوان و دانا نسبت به موضوعات با اهمیت بتوانیم مخاطبان را به سمت کتاب‌های خوب و ناشران پرکار هدایت کنیم. برای این منظور در مجمع امسال بیش از 150 بسته پیشنهادی  به مردم ارائه خواهیم کرد. 

اجرای طرح دعوت از 114 ناشر خوب در نمایشگاه کتاب

وی ادامه داد: رونمایی از جلد اول کتاب «راهنمای کتاب‌های خوب» که شامل معرفی هزار عنوان کتاب خوب و خواندنی در 94 موضوع است، از دیگر برنامه‌هایی است که برای این دوره در نظر گرفته شده است. رونمایی از نرم‌افزار خواندنی‌ها که قابلیت استفاده در محیط وب و اندروید را دارد و همچنین طرح دعوت از 114 ناشر خوب از دیگر برنامه‌هایی است که برای این دوره نمایشگاه در نظر گرفته شده است. نخبگان در طرح اخیر، می‌توانند کتاب‌ها را تا سقف 150 هزار تومان با 25 درصد تخفیف تهیه کنند. برگزاری نشست‌ها با سه محور بررسی موضوعات صنفی نشر، بررسی حوزه‌های فکری و ر اهبردی و رونمایی از کتاب‌هایی که توسط ناشران عضو به چاپ رسیده از دیگر برنامه‌هایی است که در این دوره نمایشگاه در نظر گرفته شده که در مجموع بالغ بر 30 نشست تخصصی و فرهنگی از سوی مجمع در نمایشگاه برپا خواهد شد. 

به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، مذاکرات بین تشکلی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های این مجمع خواهد بود. همچنین فعالیت شرکت‌های تابع مجمع از جمله شیرازه و شرکت ترنج از دیگر برنامه‌هایی است که از سوی مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در نظر گرفته شده است. 

نیلی در این بخش همچنین از راه‌اندازی سایت پشتیبانی کتابی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی خبر داد که قرار است این سایت در ایام نمایشگاه کتاب رونمایی شود. بخش دیگر سخنان مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی به رویه وزارت ارشاد در برگزاری نمایشگاه کتاب اختصاص داشت. 

انتقاد از تک‌صدایی در عملکرد وزارت ارشاد

وی با اشاره به عملکرد ارشاد در ایجاد توازن بین سلایق فرهنگی گفت: این نوع عملکرد قابل بحث است. وزارتخانه براساس مبنای سیاست توازن و ایجاد تعادل بین تشکل‌ها، سلایق و علایق مختلف فرهنگی موجود در کشور وارد کار شد و این موضوع را به صورت متعدد در جلسات مطرح کرد. این موضوع مبنای کار معاونت فرهنگی قرار گرفت، اما در عمل در طول یک سال و نیم اخیر که از فعالیت دولت می‌گذرد، چنین سیاستی را به صورت کامل ندیدیم. هر چند ما این نوع نگاه را به صورت تماماً قبول نداریم؛ یعنی نگاه توازنی که عقیده دارد همه طرف‌ها چه انقلابی و چه غیر انقلابی حق دارند به راحتی آنچه را که دوست دارند در فضای کشور طرح و محصولات خود را ارائه کنند، قبول نداریم؛ اما چون این نوع نگاه در معاونت فرهنگی بود به آن احترام گذاشتیم. از سوی دیگر منطق فرهنگی جبهه انقلاب نیز به اندازه‌ای قوت دارد که در مواجهه با دیگر سلایق بتواند دیگران را اغنا کند. 

نیلی افزود: ما در طول یک‌سال و نیم اخیر مطلقاً این نوع نگاه توازنی را در معاونت فرهنگی ندیدیم. مجمع ناشران انقلاب به عنوان تشکلی پرقدرت که حدود 200 ناشر فعال دارد که برخی از آنها توانستند در سال‌های اخیر افتخارات زیادی کسب کنند، مطلقاً در هیچ یک از شوراهای مشورتی، حمایتی، تصمیم‌گیری و کارگروه‌های تخصصی حضور ندارد و دعوت هم نمی‌شود. نماد این حرکت در ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه تهران قابل مشاهده است؛ ترکیبی که در آن مطلقاً توازن دیده نمی‌شود و یک‌سویه نگری در آن حاکم است. ما از معاونت فرهنگی ارشاد توقع داشتیم که بر مبنای همان نگاه تعادلی و توازنی که خودشان گفته بودند، عمل کنند. نه فقط مجمع، بلکه دیگر مجموعه‌ها که در حوزه انقلاب پرکارترند این درد دل را دارند. 

انتقاد مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب از واگذاری نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران استان تهران

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی به واگذاری نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران اشاره کرد و یادآور شد: وزارت ارشاد نمایشگاه کتاب امسال را به اتحادیه ناشران تهران واگذار کرد؛ در حالی که اتحادیه، نمایندگی صنف نشر را ندارد، بلکه تنها نماینده بخشی از ناشران، کتابفروشان و لوازم‌التحریرفروشان استان تهران است؛ این در حالی است که ما امروز تشکل‌هایی داریم که در کشور فعالیت می‌کنند و مجمع ناشران انقلاب یکی از آنهاست. ما نسبت به سابقه اتحادیه هم انتقاداتی داریم. طبیعتاً اتحادیه نمی‌تواند نمایندگی تشکل‌هایی از جنس مجمع ناشران انقلاب را داشته باشد. ضمن اینکه اتحادیه ناشران تهران تنها تشکلی است که سابقه تحریم نمایشگاه کتاب را در کارنامه خود دارد. حالا جای تأمل دارد که این اتحادیه به این شکل محور کار نمایشگاه کتاب قرار گیرد.

نیلی با بیان اینکه ما نسبت به این رویکرد منتقد هستیم، یادآور شد: اتحادیه ناشران تهران اتحادیه مهمی است، اما کارکردش باید در حوزه ناشران تهران تعریف شود. اتحادیه از کارکردهای اقتصادی و اجرایی هر چقدر بتواند فاصله بگیرد و امور را به تعاونی‌ها واگذار کند، به نفعش است. این موضوع را ناصحانه به رئیس اتحادیه گفتم که این کار، شما را از پیگیری دغدغه‌‌های اصلی ناشران از جمله گرانی مواد اولیه، مالیات و... دور می‌کند. این نوع مسائل را باید اتحادیه پیگیری کند که متاسفانه بعد از چند سال وضعیت به همان شکل سابق است. 

با وزارت ارشاد رقابت نمی‌کنیم

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره چرایی عملکرد وزارت ارشاد در این زمینه و اینکه آیا ارشاد این بی‌توجهی را از روی رقابت با مجمع انجام می‌دهد یا خیر، گفت: وزارت ارشاد متولی امر کتاب و نشر در کشور است که مسائلی مانند توزیع، تولید، زیرساخت‌ها و... به آن بازمی‌گردد. ما مدعی این مسائل نیستیم. مجمع یک تشکل با اعضای ناشران پرکار است که دغدغه نشر گفتمان انقلاب را دارد. نه ما با وزارت ارشاد در مقام رقابت هستیم و نه ارشاد به مجمع این گونه نگاه می‌کند. من اگر جای معاونت فرهنگی بودم از تشکل‌هایی که به حوزه نشر عمیق فکر می‌کنند، نقشه راه دارند و خودشان را متعهد به چارچوب قانون و نظام اسلامی می‌دانند، رابطه بهتری برقرار می‌کردم. 

نشر کشور از نبود نقشه راه رنج می‌برد

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی نشر نبود نقشه دقیق از نشر مطلوب است. ما هر سال یک‌رفتار تکراری را برای نمایشگاه کتاب داریم؛ بدون اینکه برنامه‌ریزی و مسیر رشدی برای آن مشخص کرده باشیم. ما برای حل این موضوع چندین بار در دولت فعلی و گذشته با ارشاد نامه‌نگاری کردیم، اما جوابی نگرفتیم. به نظر می‌رسد بهترین راه تعامل بهره‌گیری از این تشکل‌هاست. میدان ندادن، دعوت نکردن و مانع گذاشتن برای شنیدن حرف‌ها به نفع نشر و مدیریت کتابخوانی کشور نیست.

طرح «نمایشگاه مطلوب» را با ارشاد مطرح کردیم، اما پاسخ «سکوت» بود

نیلی در ادامه سخنان خود به مشکلات موجود در نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: ما طرح نمایشگاه کتاب مطلوب را در دوره‌های قبل به وزارت ارشاد دادیم و خواستیم تا جزئیات آن را در میان بگذاریم، اما با سکوت مسئولان مواجه شدیم. اشکالات نمایشگاه کتاب تهران راهبردی است و می‌تواند برطرف شود. در حال حاضر منطق نمایشگاه کتاب منطق رو به رشدی نیست و این باید اصلاح شود. برای حل این موضوع تشکل‌های نشر باید کنار یکدیگر بنشینند و صحبت کنند. هر چند ما با اتحادیه ناشران تهران اختلاف سلیقه داریم، اما این نظرات در کنار هم می‌تواند چشم‌انداز روشنی را مشخص کند. 

خوب نیست وزیر ارشاد درباره پیوستن به کنوانسیون برن نفیاً و یا اثباتاً نظری نداشته باشد

بخش دیگر سخنان نیلی به نظر او درباره همایش مالکیت ادبی و هنری بود که امروز با حضور وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.  وی در این زمینه گفت: از حرف‌های وزیر ارشاد و وزیر دادگستری چنین برداشت نمی‌شد که ما قصد پیوستن به این کنوانسیون را داریم، اما سخنان وزیر ارشاد جای تأمل داشت آنجایی که گفت، نفیاً و یا اثباتاً در مورد این موضوع نظری نمی‌دهد. خوب نیست که وزیر ارشاد درباره موضوعی که می‌تواند پیشرفت‌ها را به چالش بکشد، نظری ندهد. موضوعاتی مانند برن، موضوعاتی است که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای مطرح می‌شود و کشورهای مقابل ایران علاقه‌مندند که کشور را در این چهارچوب قرار دهند.

پیشنهاد نیلی برای رفع تضییع حقوق مؤلفان در کشور

وی ادامه داد: تصورم این است که اگر دوستان در وزارت ارشاد و دستگاه‌های ذی‌ربط اعم از سیستم قضایی و انتظامی در موضوع مقابله با تکثیر غیرقانونی کتاب در داخل و به جا آوردن حق نویسندگان و پدیدآورندگان در داخل کشور اقدام کنند و قانون سال 42 را به روز کنند و همچنین مجری قانون نیز توانمند در اجرای آن کوشا باشد، یک موفقیت بسیار جدی رخ خواهد داد. اگر این اتفاق رخ دهد معلوم می‌شود که کسانی که راجع به پیوستن به کنوانسیون برن صحبت می‌کنند، چقدر مسئله نویسندگان داخل برایشان مهم است. آیا آنها به نویسندگان و پدیدآورندگان داخلی فکر می‌کنند یا می‌خواهند حافظ منافع م<سسات بزرگ خارجی باشند؟ ما اگر از پیوستن به ام‌پی‌تی خیر دیدیم، از پیوستن دائمی ایران به برن نیز خیر خواهیم دید. 

بخش پایانی سخنان نیلی به برنامه‌های مجمع ناشران انقلاب اسلامی برای استفاده از کالای داخلی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری اختصاص داشت.

اقدام مجمع ناشران برای استفاده از کاغذ تولید داخل

وی در این رابطه گفت: قرار است پس از اتمام نمایشگاه کتاب با اعضای مجمع ناشران سفری به کارخانه پارس داشته باشیم تا در این زمینه مذاکراتی با مدیرعامل این کارخانه انجام دهیم که کارخانه، کاغذ مورد نیاز اعضای مجمع را تولید و اعضای مجمع نیز از کاغذ تولید شده در این کارخانه استفاده کنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران