حاتمی‌کیا: «فاطمیون» با «غربت در غربت» به جبهه سوریه کوچ مقدس کردند

حاتمی‌کیا: «فاطمیون» با «غربت در غربت» به جبهه سوریه کوچ مقدس کردند

خبرگزاری تسنیم: امشب یک شب تاریخی برای سالن صبای شهر مقدس مشهد است. خانواده شهدای فاطمیون، شهدای افغانستانی مدافع حرم، گرد هم آمده‌اند، این مراسمی برای تقدیر و سپاس از شهداست، برای اولین بار.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ در حالی که هنوز اولین یادواره شهدای فاطمیون در مشهد مقدس به‌صورت رسمی آغاز نشده است، حضور پرشور خانواده‌های شهدای فاطمیون، حضوری که با یاد و خاطره هر لحظه شهدای فاطمیون همراه است؛ لحظات نابی در سالن صبای مشهد مقدس به وجود آورده است.

گریه‌های مادران شهدای گمنام فاطمیون؛ و ناله‌های خواهران و همسران آنها، از دقایقی پیش از مراسم آغاز شده است و در حال ساختن شبی تاریخی برای همه حاضرین در سالن یاس مشهد است.

خانواده‌های شهدای فاطمیون با حضور گسترده در اولین همایشی که قرار است موعدی برای سپاسگزاری و تقدیر از شهدای خانواده‌های آنها باشد، گرمی خاصی به سالن بخشیده‌اند و این مراسم را تبدیل به یک اتفاق بی‌نظیر در سال اخیر کرده‌اند.

کودکان و نوجوانان دختر و پسر  افغانستانی، فرزندان شهدای متعالی فاطمیون، در سالن مراسم حاضرند و یاد و خاطره پدران و برادران شهیدشان، را با به دست گرفتن عکسهای این شهدای بزرگوار گرامی داشته‌اند.

این مراسم به‌همت خبرگزاری تسنیم برگزار می‌شود و برای اولین بار قرار است یاد و خاطره شهدای فاطمیون گرامی داشته شود.

این مراسم با حضور قاضی‌زاده، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینما، حجت الاسلام والمسلمین پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی، شریعتی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدکاظم کاظمی شاعر افغانستانی و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، مهدی سلحشور، مداح اهل‌بیت(ع)، مصطفی صابر خراسانی شاعر و هنرمند عرصه اجرا و احسان حسنی، رئیس سازمان رسانه‌ای اوج و مهدی مقدم مجری استانی برگزار می‌شود.

گزارش کامل این مراسم رابه‌صورت لحظه با لحظه در تسنیم بخوانید.

آغاز رسمی مراسم

با قرائت زنده قرآن، پخش سرود ملی و قرائت صلوات خاصه حضرت رضا(ع) از دقایقی پیش مراسم به‌صورت رسمی آغاز شد. 

حاتمی‌کیا؛ میهمان ویژه مراسم

غافلگیری ویژه ابتدای مراسم، حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان مشهور سینما در این مراسم است.

چند هفته پیش حاتمی‌کیا در یک سخنرانی پرشور از شهید جوان افغانستانی نام برده بود که در سوریه شهید شده است. حاتمی‌کیا گفته بود که وقتی این شهید افغانستانی را می‌بیند، حسرت می‌خورد و تصور می‌کند که عقب مانده است.

این شهید رضا اسماعیلی بود، شهید دلاور مدافع افغانستانی. در اینجا می‌توانید مطلبی مربوط به قصه حاتمی‌کیا و این شهید مدافع افغانستانی را بخوانید.

پخش تصاویر منتشرنشده از فاطمیون در سوریه

اولین برنامه رسمی مراسم پخش کلیپی درباره شهدای فاطمیون است. برای اولین بار در این کلیپ تصاویر منتشر نشده‌ای از شهدای فاطمیون در حال پخش است، تصاویری که با ابراز احساسات شدید خانواده شهدا و حضار روبه‌رو شده است.

مادر شهید سجادی: از نجف آمدیم و با امام بیعت بستیم، امروز هم با مقام معظم رهبری بیعت می‌بندیم که تا آخرین قطره خون عقب‌نشینی نمی‌کنیم

اولین سخنران رسمی مراسم مادر شهید سید اسدالله سجادی، شهید مدافع حرم بود. سخنرانی پرسوز و گداز و مقتدرانه‌ای که یادآور مقاومت مادران شهدای 8 سال دفاع مقدس بود و خاطره اقتدار و فداکاری مادران بزرگ شهدای جنگ را دوباره زنده کرد. متن گفتگوی قبلی تسنیم با مادر شهید سجادی را در اینجا و اینجا بخوانید.

مادر شهید سجادی این گونه آغاز کرد: اگر ما قطعه قطعه شویم، باز یک قطره از خون سیدالشهدا نخواهیم شد. اگر ما و همه شهدای تاریخ یک‌جا جمع شویم فدای یک نفس و یک لحظه‌ای که حضرت زینب کشید نمی‌شویم.

مادر شهید سجادی افزود: امروز این دیگر برای ما زخم‌زبان شده است، این که چرا به افغانستان نمی‌روید؟ ما اینجا اعلام می‌کنیم؛ که شهدای ما در قالب مرز قرار نمی‌گرفتند. آنها فدایی راه حسین و ائمه بودند و با حسی به جنگ سوریه رفتند که برای اسم و نام و وطن نبود، حسی که زنده است و همچنان مقاومت می‌کنیم.

اما بخش اصلی سخنان مادر شهید سجادی اینجا بود: روزگاری ما از نجف آمدیم و با امام عزیز بیعت کردیم، ما بر سر عهدمان باقی ماندیم، و الآن هم در اینجا با رهبر عزیز بیعت می‌کنیم که تا زمانی که خون در بدن ماست یک لحظه از این راه عقب نخواهیم نشست.

مادر شهید سجادی در پایان به خواندن یک دوبیتی بسنده کرد:

آن کس که تو را شناخت؛ جان را چه کند 

فرزند و عیال و خانمان را چه کند

دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی

آن که دیوانه توست هر دو جهان را چه کند

هم اکنون صابر خراسانی، شاعر اهل‌بیت در حال شعرخوانی است و در ادامه مراسم نیز کلیپی مربوط به شهدای فاطمیون و خانواده‌های آنها پخش شد.

ابوترابی: دستان بلند زینب کبری(س) برای سربازان مدافع حرم دعا خواهند کرد

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی سخنرانی بعدی مراسم بود که با سلام و درود خداوند به مادران و پدران شهدا آغاز کرد و گفت: در خانه‌های این عزیزان افغانستانی قهرمانانی تربیت شده‌اند که امروز پرچمدار دفاع از حرم حضرت زینب(س) و اعتقادات جهان اسلام شده‌اند، درود و سلام به خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم که امشب کنار مضجع شریف امام رضا(ع) در این اجتماع باشکوه حضور دارند، از یکایک خادمین حضرت زینب کبری(س) که افتخار برگزاری این محفل بزرگداشت و قدردانی از شهدای مدافع حرم را به دست آورده‌اند به‌ویژه خبرگزاری تسنیم و مدیر این خبرگزاری، آقای مجید قلی‌زاده تشکر می‌کنم.

ابوترابی خطاب به خانواده شهدای افغانستانی گفت: در نیم قرن اخیر ما با تحولات مختلفی در منطقه و جهان روبه‌رو هستیم، تحولاتی که محور و اساس و رکن آن را دین، دین‌باوری، بازگشت به آموزه‌های حیات‌بخش اسلام، ارزش‌های الهی و قرآنی تشکیل می‌دهد و نقش آفرینان در این تحول، جوانان، زنان و مردانی هستند که در کشورهای مختلفی مثل یمن، افغانستان، لبنان، یمن، فلسطین و در سراسر دنیای اسلام در حال جریان‌سازی هستند.

بقیه سخنرانی ابوترابی به ذکر ویژگی‌های این مردان و زنان سلحشور و این جریان فکری و عقیدتی و انقلابی گذشت. ابوترابی گفت: نخستین شاخص و علامت این مردان و زنان جریان‌ساز، بازگشت به هویت اسلامی، آن هم اسلام با تفسیر و تبیین امام بزرگوار است، اسلام ناب محمدی(ص) که قرآن و عترت ما را به‌سوی آن فراخوانده است. آنها در برابر کفر ثابت‌قدم، باصلابت و نفوذناپذیرند و در برابر اسلام و اهل ایمان؛ اهل خشوع و برادری و لطافتند؛ بنابراین اولین ویژگی آنها، مقاومت آنها در برابر سلطه و کفر است.

ابوترابی افزود: چهره این اسلام ناب محمدی با امام بزرگوار در جهان مطرح شد و سرسلسله این مسیر امام بزرگوار بود و امروز بازوان توانمند خلف صالح امام، مقام معظم رهبری پرچمدار بزرگ این جریان است.

ابوترابی ویژگی دوم آنها را تبیین و تعریف روشن و واضح کردن جبهه کفر دانست. به‌گفته ابوترابی، امروز مصداق روشن کفر و جبهه استکبار، به‌درستی توسط این جریان تعریف شده است، جریانی که با رهبری و مدیریت آمریکا، در حال تعریف یک موج استکباری ضداسلامی و انسانی است و جریان سیاسی انقلابی و فکری و عقیدتی روبه‌روی همین مدیریت ایستاده است. 

ویژگی دیگری که ابوترابی آن را به‌عنوان شاخص جریان انقلابی تحول‌خواه معرفی کرده است، رویارویی با صهیونیست‌ها است. به‌گفته ابوترابی این جریان به‌صراحت اعلام می‌کند که حل مسئله اشغال فلسطین یک اولویت برای ماست و لحظه‌ای از این آرمان عقب نمی‌نشیند. 

ابوترابی تأکید و پافشاری بر وحدت امت اسلام و انسجام جامعه اسلامی را، دیگر ویژگی برجسته جریان انقلابی متحول کننده دنیا دانست و در توضیح این ویژگی گفت: این جریان شیعه و سنی نمی‌شناسد و معتقد است که همه مسلمانان باید کنار یکدیگر صف به صف مقابل جریان استکبار قرار گیرد و این ویژگی هم از متن قرآن برداشت شده است. این اندیشه سیاسی معتقد است نباید اجازه دهیم حتی یک انسان مسلمان از دایره آرمان ما خارج شود و ما باید همت کنیم تا همه امت اسلام را در این صف قرار دهیم.

ابوترابی گفت: اما امروز این جریان فکری و سیاسی دشمنان زیادی هم دارد، دشمنانی که نقطه اوج این جریان، یعنی رهبری آن را مورد حمله قرار داده‌اند. آنها از اینکه یک جریان قوی اسلامی امروز رودرروی صهیونیست‌ها قرار گرفته است، ناراضی‌اند و هرکاری می‌کنند تا این مسیر متوقف شود و حتی گاهی عمامه مشکی و سفید بر سر می‌گذارند و برای آتش افروزی بین مسلمانان تلاش می‌کنند. آنها راه مقابله با این جریان را برافروختن آتش اختلاف بین مسلمانان می‌دانند، کاری که امروز در عراق، افغانستان، پاکستان، یمن و سوریه... در حال صورت گرفتن است.

بخش پایانی سخنان ابوترابی با خطاب قرار دادن خانواده شهدای مدافع حرم ادامه یافت: برادران و همسران و پدران شما با احساس مسئولیت در برابر برادران و خواهران سوری که از هر دین و قومی بودند، برای قطع دست استکبار در سوریه حاضر شدند. من به‌جرئت به شما می‌گویم که اگر شهدای افغانستانی سوریه نبودند نه تنها حرم زینب کبری(س) مورد تعدی قرار می‌گرفت بلکه نوامیس مسلمین و پیروان مذاهب اسلامی در سوریه زیر چکمه جریانات تکفیری مورد اهانت و تعرض قرار می‌گرفتند و اگر جریان استکبار در سوریه به اهداف خود می‌رسیدند عراق و برادران و خواهران اهل سنت و شیعه و حرم اولیای الهی در خطر قطعی قرار می‌گرفت. لبنانی که امروز نشانه وحدت شیعه و اهل سنت است و مقاومت اسلامی که امروز با حضور شیعیان و اهل سنت و حتی مسیحیان یک جبهه واحد را تشکیل داده‌اند، به‌شدت مورد خطر قرار می‌گرفت.

ابوترابی با گرامیداشت یاد شهدای فاطمیون، شهید توسلی و شهید بخشی گفت: مقاومت رزمندگان فاطمیون و جبهه مقاومت اسلامی از آموزه‌های قرآن و اهل بیت الهام می‌گیرد. این جریان مقاومت امروز باشکوه و بالندگی هرروز جبهه جدیدی را فتح می‌کند و دشمن در برابر او احساس ضعف و زبونی می‌کند. یاد شهیدان توسلی، بخشی و یاران و رزمندگان دلاور فاطمیون را گرامی می‌داریم. آنها با الهام از قرآن ایمان آوردند و به‌سوی سوریه هجرت کردند و در راه خدا جهاد کردند. مقاومت آنان بر مهاجرت و جهاد بنا شده است. آنها در این راه به شهادت رسیدند و به‌حکم قرآن اجر و پاداش آنان فقط با خداست.

ابوترابی در پایان گفت: فاطمیون نقش اباالفضل العباس(ع) را در دفاع از حرم آل الله ایفا کردند. آنها امروز باعث افتخار مسلمانان شدند.

بعد از سخنرانی حجت اسلام ابوترابی، حاج مهدی سلحشور، مداح اهل بیت هم اینک مشغول مداحی و نوحه خوانی است.

در ادامه مراسم پرچم حرم حضرت زینب(س) و پرچم گنبد و بارگاه حضرت عباس(ع) در سالن گردانده شد و حاضرین با بوسه بر آن متبرک شدند.

تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم

در  ادامه مراسم از نمایندگان خانواده‌های شهدا دعوت شد که به‌روی سن بیایند تا به‌نمایندگی از همه خانواده‌های شهدا از آنها تقدیر شود.

مادر شهید سجادی، پدر شهید فاتح، همسر شهید ابوحامد، جانباز روح الله بختیاری به‌نمایندگی از رزمندگان به‌روی سن آمدند.

روح‌الله بختیاری: به مادرم قول داده بودم که شهید می‌شوم؛ خجالت می‌کشم

روح‌الله بختیاری، جانباز مدافع حرم در سخنان کوتاهی گفت: بنده خجالت می‌کشم که الآن جلوی خانواده‌های شهدا و همرزمان و مادرم صحبت کنم، من به مادرم قول داده بودم که شهید شوم، خیلی شرمنده‌ام و خجالت می‌کشم از خانواده‌های شهدا و همرزمانم که صحبت کنم.

پیش از این‌ روح‌الله بختیاری، گفتگویی با تسنیم داشته‌است که می‌توانید در اینجا بخوانید.

در ادامه مراسم حمید مقدم‌فر، حجت‌اسلام و المسلین پژمان‌فر، شریعتی، آیت‌الله هاشمی‌ و قلی‌زاده برای تقدیر از نمایندگان خانواده‌های شهدا به‌روی سن آمدند.

حاتمی‌کیا: «فاطمیون» با غربت در غربت به جبهه سوریه کوچ مقدس کردند/ مفهوم مهاجر فی سبیل الله را فقط باید به این برادران افغانستانی گفت

ابراهیم حاتمی‌کیا اولین سخنران روی سن بود. متن سخنان کوتاه او به این شرح است:

حقیقتاً در یک فضای روحانی قرار داریم و خیلی نمی‌خواهم این فضا را به هم بریزم. این را می‌فهمم و واضح است که در جنگ 8ساله ایران؛ همه آنهایی که رفتند به مناطق جنگی و جنگیدند، بخش بزرگی از این اقدام آنها ناشی از انگیزه‌های وطن‌پرستانه بود. مشخص بود که به کشور تجاوز شده است و باید وطن‌پرستانه از کشور دفاع کرد.

اما امروز وقتی بحثی به‌اسم سوریه پیش می‌آید که خیلی عمیق‌تر و پیچیده‌تر است، ماجرا خیلی عجیب می‌شود. من فکر می‌کنم که مفهوم مهاجر فی سبیل الله را فقط باید به این برادران افغانستانی گفت، افغانستانی‌هایی که خودشان در شرایط غریب‌تری هستند؛ غربت در غربت ــ البته برادر ما و عزیز ما و میهمان ما هستند و این‌قدر عزیزند که حتی ما هم میهمان آنها هستیم در این کشور ــ اما در هر صورت آنها در این شرایط غربت در غربت دست به این مهاجرت فی سبیل الله زده‌اند و این کوچ مقدس آنها برای سوریه به‌شدت جای تقدیر دارد.

به‌نوبه خودم امیدوارم که این توفیق را داشته باشم که اشاره‌ای به آنها کنم و امیدوارم این پهلوانان و مردان مهاجر را بتوانیم تصویر کنیم و خود مهاجرین افغانستانی باشند و این اتفاق بیفتد. خیلی خوشحالم که بین شما هستم، دعا کنید که بتوانم این‌قدر لیاقت داشته باشم.

قلی‌زاده: «فاطمیون» از حضرت زینب(س) مدال گرفته‌اند

بعد از حاتمی‌کیا، مجید قلی‌زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم سخن گفت. این متن سخنان اوست:

شب گذشته توفیق داشتم به منزل جانباز رشید اسلام آقا روح‌الله بختیاری رفتم و وقتی او را دیدم به حال او غبطه خوردم. او مدالش را از حضرت زینب(س) گرفت. خوش به حال شهدایی که در راه دفاع از حرم و حریم اهل‌بیت(ع) جان خود را فدا کردند.

چقدر ارزشمند است که انسان جان خود را درمسیر اعتقادش بدهد. در خانه شهید ابوحامد کوهی از مقاومت و صبر را در خانه و میان خانواده او دیدم، زنانی که امروز صبر زینبی دارند. خوش به حال آنانی که توفیق دارند تا امروز جانشان را در این مسیر دادند. شهادت خیلی از رفقایم را در دفاع مقدس در برابر چشمانم دیدم اما من جا ماندم. امیدوارم که برای من دعا کنید که ما جاماندگان هم به این جمع ملحق شویم.

آیت‌الله هاشمی: افغانستانی‌ها بر اساس ایمان و اعتقاد خود برای دفاع از مظلومان در همه جا حضور خواهند داشت

آیت‌الله هاشمی اوروزگانی، از علمای افغانستان، سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: یاد و خاطره شهدایی که جانشان را در راه اسلام هدیه کردند، گرامی می‌دارم. ابراز افتخار می‌کنم که متعلق به مردم و سرزمینی هستم که روزگاری در برابر جریان جهنمی شوروی کمونیستی ایستاد و نظام مارکسیستی و ارتش سرخ تا بن دندان مسلح آنان را از کشور خود بیرون کردند.

او ادامه داد: امروز این مردمان در برابر تروریسم بین المللی و فرقه تکفیری‌ای که گاهی به نام داعش، گاهی طالبان و گاهی القاعده سر بلند کرده است، قدرتمندانه ایستاده است. من وابستگی خود به این مردمان را برای خود افتخار می‌دانم.

هاشمی در ادامه با بیان "عرایض خود را در سه بخش تقدیم می‌کنم" گفت: شما خانواده‌های شهدا امروز فرزندان خود را در حمایت از حرم حضرت زینب(س) با این شعار به میدان نبرد فرستادید که "یا زینب(س)، کلنا عباسک". ارزش این اقدام وقتی جور دیگری متجلی می‌شود که شما به بررسی جایگاه حضرت زینب(س) بنشینید.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) هم‌سنگ حضرت اباعبدالله(ع) بود و اگر این‌چنین نبود نمی‌توانست ادامه دهنده راه او باشد. مهمترین پیام قیام ایشان برای خانواده‌های شهدا، پیام صبر و ایستادگی و مقاومت و همین گونه تسلیم ناپذیری در برابر دشمن و ایمان و اعتقاد عمیق است.
جهاد در راه اسلام برگ و بر می‌دهد. امروز شما خانواده‌های شهدا مطمئن باشید که خون فرزندان شما درخت اسلام را بارور می‌کند و چه‌افتخاری بهتر از این برای شما مردم می‌تواند باشد، امروز کمتر ملتی را می‌توانید سراغ بگیرید که در روزگاران بعد از پیامبر برای جهاد در راه خدا مهاجرت کنند و شهید شوند. امروز شما مهاجران افغانستانی در رأس این ملتها هستید. اگر روزی مردمان افغانستان مارکسیسم را شکست دادند و دومین قدرت بزرگ جهان را به زمین زدند، امروز هم در جبهه دیگری فرزندان شما قدرتمندانه در دفاع از اسلام ایستاده‌اند. شکست جبهه تروریسم بین المللی نیز به نام شما در حال ثبت‌شدن است. تاریخ به یاد دارد که لانه و پناهگاه پرورش تروریسم بین المللی روزگاری افغانستان بود. افغانستان بود که روزگاری محفل پخش و نشر این جریان معرفی شد اما امروز به‌عنوان نخستین هدف جریان تکفیری و تروریسم نتوانست پایگاه تشکیل بدهد.

آیت الله هاشمی ادامه داد: القاعده به‌دنبال این بود که حکومت اسلامی را در افغانستان پایه ریزی کند و از آنجا خود را در جهان نشر دهد اما هوشیاری مردم افغانستان اجازه نداد که این جریان به قدرت برسد و آنها مجبور به ترک و عقب نشینی شدند. امروز تروریست‌ها بار دیگر در حال بازگشت هستند اما جبهه مقاومت اسلامی هم به‌موازات در حال قدرت گرفتن است. حضور شما و فرزندان شما به‌معنای این است که اگر تروریسم بین المللی را به عقب راندید امروز هم در عراق، سوریه، یمن و افغانستان همچنان مقاوم و جان بر کف باقی خواهید ماند و این جبهه جدید نیز ناکام باقی خواهد ماند.

او با بیان "در پایان لازم می‌دانم که دو نکته را عرض کنم" گفت: به ما می‌گویند تو افغانستانی هستی و چه ارتباطی میان تو و سوریه وجود دارد، که از یک جغرافیای دیگر برای جنگ به جای دیگر می‌روی، در جواب می‌گویم آن زمانی که پیامبر انسان‌ها را در پیرامون خود فرامی‌خواند فقط جغرافیای مدینه و مکه و خویشان و بستگان خود را دعوت می‌کرد؟ آن روزی که باور داریم هر مسلمان چه شیعه و چه سنی در حاکمیت واحده اسلامی برادر خوانده می‌شوند، همیشه مد نظر ما بوده است.

به ما با ملاک‌های قومی و قبیله‌ای نگاه می‌کنند و ما را متهم می‌کنند که چرا تحت رهبری یک مرد بزرگ به جبهه می‌رویم، ما با ملاک آنها متهمیم اما جواب دین خود و باور خود را چه بدهیم؟ ما بر اساس ایمان و اعتقاد خود برای دفاع از مظلومان در همه‌جا حضور خواهیم داشت. ما در چنبره جغرافیای ترسیم شده از سوی دشمنان محصور نخواهیم ماند. ما در ترکمنستان، بلوچستان، عجم‌ها، ازبکستان و تاجیکستان و ... محدود نمی‌شویم. ما ملت واحده هستیم و همه با هم برادریم. ما با این باور در این مسیر متحدانه پیش خواهیم رفت. حضور مجاهدان افغانستانی کنار رزمندگان سوری و ... به‌حکم آموخته‌های پیامبر(ص) است و ما بر قرائت راستین از اسلام پایبندیم. دفاع از ولایت اسلامی افغانستانی و ایرانی و سوری و ... نمی‌شناسد، حتی بگذارید دشمن دوستان نادان ما را وادار کند که علیه بیل و کلنگ و دست پینه‌بسته ما تحریک کند و شعار دهد که کارفرما اتباع افغانستانی را به کار نگذار. بگذار علیه دست پینه‌بسته من شعار دهند، ما که از راه نامشروع و نامناسب ارتزاق نخواهیم کرد و خط خود را خواهیم رفت. ما امروز همگی زیر پرچم اسلام هویت داریم و نه این ملاک‌های عامیانه. اشاره آیت‌الله هاشمی به این ماجرای جنجالی این روزهای اخیر بود.

شب تاریخی مهاجرین افغانستانی و ایرانی‌‌ها، که از ساعت 8 شب آغاز شده بود، تا نیمه‌های شب ادامه یافت، با همان شور و حرارت اولیه. راه «فاطمیون» ادامه دارد. راه آرمانگرایی پایان یافتی نیست و روزگار مهاجرین افغانستانی، این آرمانگرایان عصر جدید ما بهبود خواهد داشت.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران