استانی‌شدن انتخابات مجلس مناطق کم‌جمعیت را از داشتن نماینده محروم می‌کند

استانی‌شدن انتخابات مجلس مناطق کم‌جمعیت را از داشتن نماینده محروم می‌کند

خبرگزاری تسنیم: نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب طرح استانی‌شدن انتخابات قومیت‌هایی که اکثریت یک استان را تشکیل می‌دهند، در انتخاب نمایندگان آن استان سرنوشت‌ساز می‌شوند و مناطق محروم و کم‌جمعیت از داشتن نماینده محروم خواهند شد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، این طرح را دارای مزیت‌ها و نقاط ضعف دانست و اظهار داشت: مزیت این طرح این است که بحث‌های محلی و منطقه‌ای را در انتخاب نمایندگان مجلس کمرنگ کرده و احتمال راهیابی افراد بدون توجه به شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون در برخی مناطق و شهرستان‌های کشور، شاهدیم که معیار انتخاب برخی نمایندگان بر اساس نسبت‌های فامیلی و یا قومی و قبیله‌ای است و بعضاً توجهی به شایستگی‌ها و توانمندی‌های نامزدها نمی‌شود. این در حالی است که طراحان این طرح معتقدند اشخاصی که تخصص و تجربه بیشتری دارند، بهتر می‌توانند در کسوت نمایندگی اهداف و منافع ملی را دنبال کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به نقاط ضعف این طرح تصریح کرد: این طرح حاوی نقاط ضعفی نیز هست از جمله اینکه در مناطق و استان‌هایی که با تنوع مذاهب و یا تنوع قومیت‌ها و نژادها مواجه هستیم، ممکن است این طرح نه تنها مشکلی را برطرف نکند, بلکه خود عاملی جهت تفرقه و تنش شود چراکه ممکن است قبیله‌ها و قومیت‌هایی که اکثریت یک استان را تشکیل می‌دهند، در انتخاب نمایندگان آن استان سرنوشت‌ساز شوند و تنها نامزدهای آنها به مجلس راه یابند.

"در صورت بروز این امر، مناطق محروم و کم‌جمعیت و در اقلیت به‌لحاظ قومیتی و یا مذهبی، از داشتن نماینده محروم خواهند شد و بر مشکلات این مناطق افزوده می‌شود و در نقطه مقابل هم، نمایندگان استان‌ها بیشتر به‌دنبال اجرای طرح‌های ملی و استانی خواهند بود لذا اگر قومیت‌ها و مذاهب گوناگون در سطح استان‌ها برای پیشبرد اهداف و پیشرفت استان با یکدیگر همراه شوند و شایسته سالاری, تخصص و تجربه را ملاک انتخاب قرار دهند, نتیجه بهتری حاصل می‌شود".

 قادری با تأکید بر لزوم تقویت احزاب قدرتمند در کشور برای پالایش نامزدهای انتخاباتی گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح تقویت نظام ائتلافی و حزبی است و اعتمادی که مردم به احزاب، گروه‌ها و ائتلاف‌های سیاسی می‌کنند. بنابراین با شناخت و اعتمادی که مردم به یک ائتلاف و یا حزب پیدا می‌کنند به نامزدهای مدنظر خود رأی خواهند داد و نیازی به شناخت مردم از تک تک افراد نیست.

وی در پایان اضافه کرد: با این روش روی نامزدهای انتخابات دو نظارت و پالایش انجام می‌شود؛ یکی نظارت و پالایش توسط شورای نگهبان و دیگری نظارت و پالایش توسط احزاب و ائتلاف‌هایی است که این افراد را در لیست خود جای می‌دهند. از طرفی، افرادی که در لیست احزاب و ائتلاف‌ها قرار می‌گیرند باید علاوه بر مردم, به حزب و ائتلاف نیز پاسخگو باشند، بر این اساس، مردم آگاهانه‌تر انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon