توضیحات بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره «دانشکده خصوصی» علی مؤذنی


توضیحات بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره «دانشکده خصوصی» علی مؤذنی

خبرگزاری تسنیم: علی مؤذنی پیش از این درباره نامشخص بودن وضعیت چاپ و انتشار کتاب خود در بنیاد شعر و ادبیات داستانی گلایه‌هایی مطرح کرده بود. حالا بنیاد در پاسخ به او توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته علی موذنی، نویسنده برجسته کشور در یک گفت‌وگو گله‌ای از نا مشخص بودن وضعیت چاپ و انتشار کتاب جدید خود با عنوان «دانشکده خصوصی» در بنیاد شعر و ادبیات داستانی داشت. او در این مصاحبه درباره کتاب خود گفته بود که «این کتاب درباره عناصر داستان است‌، هم خواص یعنی نویسندگان و هم علاقه‌مندان به نویسندگی و داستان می‌توانند مخاطب این کتاب باشند، البته نگاه من در این کتاب به علاقه‌مندان مباحث تئوریک در حوزه داستان بوده است. این کتاب برای مخاطب عام نظریه‌های داستان نگاشته شده و می‌توانند از آن استفاده کنند.»

موذنی با بیان این مطلب که تکلیف انتشار این کتاب هنوز معلوم نیست‌، گفت:‌ «من کتاب را تحویل انتشارات عصر داستان داده‌ام، اما با توجه به اینکه بنیاد شعر و ادبیات داستانی قرار بر انتشار کتاب ندارد، باید تصمیم‌گیری شود که چه اتفاقی قرار است بیافتد. در قراردادی که فی‌مابین ما و بنیاد بسته شده است‌، تمام موارد قید شده در قرارداد دال بر چاپ اثر است. باید به نوعی این تعامل ایجاد شود که هم شأن کتاب و نویسنده حفظ شود هم ناشر بتواند با این مسئله کنار بیاید.»

امروز و بعد از انتشار این خبر بنیاد شعر و ادبیات داستانی نامه ای به دفتر خبرگزاری تسنیم ارسال کرده و توضیحاتی در این باره منتشر کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای مجید قلی‌زاده
مدیرعامل محترم خبرگزاری تسنیم

با سلام و احترام، پیرو درج خبری در تاریخ 13 اردیبهشت 1394 به شناسه 707069 و تیتر «تکلیف دانشکده خصوصی در بنیاد شعر و ادبیات داستانی مشخص نیست» ذکر چند نکته جهت روشن شدن ابهامات ضروری به نظر رسید؛ هرچند حرفه ای تر آن بود که قبل از انتشار خبرنگار محترم از دو طرفِ خبر هم اطلاع می گرفت. شایان ذکر است با توجه به ماده 23 قانون مطبوعات، نسبت به درج این یادداشت در خبرگزاری متبوع اقدام فرمائید.

یکم: قراردادی بین انتشارات عصر داستان و جناب آقای موذنی وجود ندارد. ایشان با بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان قرارداد تالیف دارند. بنابراین عصر داستان هیچ تعهدی درباره انتشار «دانشکده خصوصی» ندارد. مالکیت این اثر متعلق به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان است و طبق صلاح دید بنیاد در زمان و انتشارات مناسب منتشر خواهد شد.

دوم: هر قراردادی مفادی دارد؛ زمان، موضوع، مبلغ، حجم اثر، نظر ناظر و... تحویل اثر از طرف مولف به معنای اتمام قرارداد نیست. بلکه باید مفاد قرارداد نیز به طور کامل عمل شود. هرچند تا کنون بنیاد به تعهدات خود عمل کرده است، اما آنچه مولف تحویل داده، مطابق توافقات قرارداد نیست و باید اصلاحات و تجدیدنظرهایی در اثر انجام شود که ذکر جزئیات آن مناسب این مجال نیست.

سوم: ناظر قرارداد ایراداتی به شیوه انجام و محتوای مطالب تحویلی توسط مولف داشته که باید تکلیف آن‌ها روشن شود.

در پایان ذکر این نکته دور از صواب نیست که بنیاد آماده شنیدن مسائل و مشکلات طرف قراردادهای خود است. از نویسندگان حرفه ای مانند جناب آقای موذنی نیز انتظار می رود برای پیگیری امور مربوط به انتشار آثار خود نه از تریبون رسانه‌ها، که از مسیرهای حرفه‌ای اقدام کنند.

روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان

* تسنیم بر خود لازم می‌داند حسب رعایت قوانین مطبوعاتی و رسانه‌ها و همچنین حقوق مخاطبان خود توضیحات بنیاد شعر و ادبیات داستانی را منتشر کند، هر چند که رویه مذکور در برخی از اقدامات بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که همچنان مورد انتقاد بخش زیادی از نویسندگان است همچنان در این نامه قابل دریافت است. صدور بیانیه با لحنی خاص در کنار آن‌چه پاسخگویی جلوه می‌کند، یکی از انتقادات بسیار پررنگی است که همچنان موجب دلخوری هجم زیادی از نویسندگان و رسانه‌ها در مواجهه کاری و پیگیری مسائل از بنیاد است. به نظر می‌رسد این روند نیازمند واکاوی و مداقه بیشتر است. چه بسا اصلاح این روند بسیاری از سوء تفاهمات فعلی را برطرف کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران