«دلالان دام» عرصه را بر ۸۰ هزار عشایر خراسان‌جنوبی تنگ کرده‌اند


«دلالان دام» عرصه را بر 80 هزار عشایر خراسان‌جنوبی تنگ کرده‌اند

خبرگزاری تسنیم: گرچه رنج خشکسالی‌های ۱۷ ساله کمر ۸۰ هزار عشایر مرزنشین خراسان جنوبی را خم کرده اما امروز دردی بزرگتر از خشکسالی‌ها برای عشایر استان خراسان جنوبی وجود دارد که وجود دلالان دام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، چهره آفتاب سوخته و دستانی پراز خستگی کار نشان ازعشق به زندگی وخستگی بی پایان دارد.

عشایر با تولید محصولات کشاورزی و دامی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند که در کنار این ظرفیت‌های بسیار مهم این قشر زحمتکش با مشکلات زیادی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و هر چند همواره خود اتکا بوده‌اند ولی نیاز است که برای رفع مشکلات و تامین نیازهای آنان تلاش ویژه‌ای صورت گیرد.

جامعه عشایری خراسان جنوبی هفت درصد جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهد و 30 درصد تولید دامی خراسان جنوبی را برعهده دارد.

حسین بهمدی یکی از عشایر خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با اشاره به اینکه عشایر از محروم‌ترین و کم درآمدترین افراد جامعه هستند، اظهار داشت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت آب و سوخت عشایر متحمل زیان‌های سنگینی شده‌اند.

وی افزود: عشایر خراسان جنوبی درآمدی پایین دارند و این سبب می‌شود که به سمت شغل‌های کاذب بروند و برخی از عشایر به دلیل مسائل اقتصادی مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها هستند و مهاجرت به حاشیه شهرها مشکلات زیادی را برای آنها در بر دارد.

علی ملازهی یکی دیگر از عشایر خراسان جنوبی نیز گفـت: عشایر استان با وجود تحمل خشکسالی‌ها قادر به ادامه زندگی نبوده و نیازمند بسته حمایتی دولت هستند.

وی اظهار داشت: اگر مشکلات عشایر خراسان جنوبی به ویژه عشایری که در نوار مرزی سکونت دارند برطرف نشود مرزها با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و این عدم توجه برابر با نابودی مرز خواهد بود.

عدم خرید تضمینی دام از عشایر /دام عشایر با شرایط اقساطی در دست دلالان

وی بیان کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکلات عشایر خراسان جنوبی عدم خرید تضمینی دام است و با وجود خشکسالی‌ها عشایر مجبور هستند دام خود را با اقساط در اختیار دلالان بگذارند.

حسین علی‌آبادی یکی از عشایر نهبندان نیز اظهار داشت: یکی از مشکلات ما نداشتن شناسنامه است و به دلیل نداشتن شناسنامه ما با مشکلات زیادی مواجه هستیم و در چند سال گذشته برای ثبت نام فرزندانمان در مدارس دچار مشکلات جدی شدیم.

وی با اشاره به دیگر مشکلات بیان کرد: مـتاسفانه در برخی از مناطق مرزی که عشایر زندگی می‌کنند، شبکه‌های رسانه ملی آنتن‌دهی ندارد و این سبب می‌شود تا عشایر از ماهواره استفاده کنند.

وی گفت: در برخی نقاط مرزی عشایری مدرسه برای تحصیل فرزندانمان وجود ندارد و یا تنها مدرسه ابتدایی با کمترین امکانات وجود دارد و دختران ما مجبور هستند ترک تحصیل کنند و از تحصیل بازمانند.

تولید 16 هزار تن محصولات دامی توسط عشایر خطه کویر

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران از عشایر در سال 1387 جمعیت عشایر خراسان جنوبی برابر با 15 هزار و 676 خانوار که معادل 81 هزار نفر و در قالب 58 طایفه مستقل بود.

ابراهیم ابراهیمی افزود: این جمعیت بیش از 13.2 درصد جمعیت کل استان خراسان جنوبی را شامل می‌شود و این استان از نظر جمعیت عشایری با دارا بودن 7 درصد عشایر استان بعد از استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان در جایگاه چهارم قرار دارد.

وی بیان کرد: جامعه مولد عشایری خراسان جنوبی در سال 93 بیش از 16 هزار تن محصولات دامی که شامل 11 هزار تن شیر، فرآورده‌های لبنی، 4 هزار و 900 تن گوشت قرمز و430 تن کرک مو و پشم به ارزش تقریبی هزار و 900 میلیارد ریال با احتساب 25 درصد صنایع دستی استان را تولید کردند.

وی اظهار داشت:جامعه عشایری خراسان جنوبی علاوه بر اینکه در بحث تولید نقش زیادی دارند در زمینه مرزبانی، تأمین امنیت، اصالت فرهنگی و اجتماعی پیش گام هستند و در این راستا بیش از چند هزار نفر عشایر عضو پایگاه‌های مقاومت بسیج و حلقه‌های صالحین ساماندهی شده و80 درصد این جمعیت در مناطق مرزی و صعب‌العبورو20 درصد در حاشیه کویر زندگی می‌کنند و با وجود خشکسالی‌ها با مشکلاتی از قبیل تأمین آب شرب، فقر شدید مراتع، گرانی علوفه، نامناسب بودن ایل‌راه و عدم خرید دام مازاد نیز دست وپنجه نرم می کنند.

آبرسانی با 20 تانکر دولتی و خصوصی به عشایر

مدیر کل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: اداره کل عشایری استان در راستای مشکلات زیاد عشایر اقداماتی انجام داده است و در سال 93 آبرسانی با 15 تانکر دولتی و 5 تانکر بخش خصوص انجام شده است.

وی بیان کرد: تاکنون 130 هزار متر مکعب آب شرب برای بیش از 7 هزار خانوار عشایر با هزینه معادل 8 هزار و 800 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک استانی و مدیریت بحران حمل و تلاش شده که در زمینه تأمین آب با وجود کمبود اعتبارات با مشارکت عشایر مشکل حادی به وجود نیاید و اعتبارات مصوب 8 هزار و 360 میلیون ریال بود که در این راستا با مبلغ 300 میلیون تومان دیون با توجه به تخصیص مواجه هستند.

ابراهیمی با اشاره به ایل راه ها افزود: امسال بیش از 4 هزار و 202 کیلومتر از ایل راه‌های استان مرمت و موج تراشی ایل راه با اعتباری مصوب 3 هزار و940 میلیون ریال برای بهره‌برداری 7 هزار و 860 خانوار اقدام شد که با توجه به عدم زیر ساخت مناسب و از طرفی شرایط نامساعد جوی و بافت خاک و توپوگرافی مناطق عشایری با مشکلات زیادی مواجه هستیم که نیازمند به ایجاد زیرساخت، آب‌نما و ابنیه است.

وی اظهار داشت: تعداد 73 ریز پروژه شامل تجهیز شبکه انتقال آب و انتقال چاه‌های کشاورزی و آب شرب، مرمت و بهسازی چشمه، چاه مالداری، قنوات واحداث آبشخور دامی، تکمیل و تجهیز ساختمان و انبارهای چند منظوره، پروژه‌های مطالعاتی و تجهیز اتراق‌ها با اعتبار 13 هزار و 650 میلیون ریال در دست اجرا است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: اعتبار مصوب از محل اعتبارات ماده 10 و12 ویژه عشایر خراسان جنوبی به مبلغ 30 هزار و 470 میلیون ریال بود که از این مبلغ 2 هزار و 900 میلیون ریال برای آبرسانی سیار، مبلغ 20 هزار و670 میلیون ریال برای تأمین علوفه و 6 هزار و 900 میلیون ریال برای پروژه‌های تأمین آب انجام شد.

ابراهیمی با توجه به خشکسالی‌ها افزود: با توجه به خشکسالی‌ها و فقر مراتع در سال 93 بیش از 35 هزار تن علوفه در قالب جو، سبوس، کنسانتره و گندم دامی از سوی شبکه تعاون عشایری خراسان جنوبی با قیمت متعارف توزیع شد.

توزیع 5 تن جو مدت دار بین عشایر خراسان جنوبی

وی بیان کرد: از این میزان یک هزار و350 تن آن یارانه‌دار با 200 تومان پایین تر از قیمت متعارف به ازای هر کیلو و اعتبار تخصیص یافته و در این راستا مبلغ 2 هزار و 730 میلیون ریال بود و مقدار 5 هزار تن جو مدت دار ویژه خشکسالی بین عشایر خراسان جنوبی توزیع شد.

استاندار خراسان جنوبی نیز در در دیدار با سران عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در چند سال گذشته چون برخی از مردم کشور افغانستان به مناطق مرزی نهبندان و دیگر مناطق مرزی استان آمدند و برخی شناسنامه نداشتند این اتفاق سبب شد تا عشایر استان هم بدون شناسنامه باشند.

وجه‌الله خدمتگزار افزود: افراد ایرانی باید شناسنامه داشته باشند و تابعیت افراد با انجام آزمایشات مشخص و بعد از آن شناسنامه صادر می شود.

به امید روزی که هرچه زودتر مشکل شناسنامه، سهمیه آرد، سوخت، دیجیتال، خرید دام و دیگر مشکلات عشایر برطرف شود و عشایر غیور سرزمینمان هیچ دغدغه و مشکلی نداشته باشد.

انتهای پیام/ ر

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon