رشد ۱۰ درصدی بدهی شرکت‌های نفتی آمریکا با افت قیمت نفت

رشد 10 درصدی بدهی شرکت‌های نفتی آمریکا با افت قیمت نفت

خبرگزاری تسنیم: در پی کاهش قیمت نفت بدهی شرکت های نفتی آمریکا در سال ۲۰۱۵ با رشد ۱۰ درصدی مواجه شد و به ۸۶.۸ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی دی استریت طی گزارشی نوشت: آیا افزایش میزان بدهی ها در صنعت نفت آمریکا در نتیجه افت قیمت ها، می تواند موجب بی ثبات شدن سیستم مالی این کشور شود؟

افت شدید قیمت نفت شرکت های نفتی در آمریکا را ناگزیر ساخته تا برای ادامه فعالیت های خود به بازارها مقروض شوند. به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، در سال 2015، تاکنون 86.8 میلیارد دلار بدهی به ثبت رسیده که 10 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

اما این روند لزوما روندی جدید نیست. صنعت نفت آمریکا در طی سال های گذشته همواره به قرض گرفتن متکی بوده است. با این حال، افت شدید قیمت نفت این روند را تشدید کرده است.

بانک اینترنشنال ستلمنتس، در گزارش مارس 2015 خود اعلام کرد، بدهی های معوق بخش نفت و گاز جهان به 2.5 تریلیون دلار رسیده است، در حالی که این رقم در سال 2006، یک تریلیون دلار بود. همه این بدهی ها می تواند موجب وارد آمدن فشار بیشتر بر شرکت ها برای ادامه  تولید شود، زیرا این شرکت ها باید به طریقی بدهی های خود را تصفیه کنند. اما تداوم تولید از آن طرف موجب تشدید افت قیمت نفت می شود.

این روند می تواند مانع تثبیت وضعیت بازارهای نفت شود. بر اساس گزارش بانک اینترنشنال ستلمنتس: «اگر نیاز به قرض گرفتن در بخش خدمات کاهش تولید را به تاخیر بیاندازد، کاهش قیمت نفت ممکن است با سرعت کندتری به ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا کمک کند.»

نکته جالب توجه اینکه بانک ها تمایل زیادی به قرض دادن به این شرکت های فعال در زمینه نفت و گاز دارند. اتخاذ سیاست پولی انبساطی در آمریکا از سال 2008 تاکنون به سرمایه گذاری متکی بر استقراض در بخش نفت و گاز آمریکا کمک کرده است. از سال 2006 تاکنون میزان استقراض در بخش نفت و گاز 15 درصد افزایش یافته که این رشد میزان استقراض در بخش انرژی بسیار سریع تر از بخش های دیگر اقتصادی است.

اما با کاهش قیمت نفت بانک ها دیگر تمایل زیادی به قرض دادن بیشتر به این شرکت ها ندارند و این می تواند به بروز مشکلات نقدینگی برای اکتشاف کنندگان منجر شود.

انتهای پیام/ 7


 

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین