چرا سیاهپوستان در سرزمین‌های اشغالی شهروند درجه ۲ به‌شمار می‌روند؟

چرا سیاهپوستان در سرزمین‌های اشغالی شهروند درجه 2 به‌شمار می‌روند؟

خبرگزاری تسنیم: آمارها حاکی از این مسئله است که تبعیض نژادی در سیستم مدیریتی رژیم صهیونیستی سابقه‌ای بلند مدت داشته و از دهه‌های گذشته با سیاهپوستان همانند یک شهروند درجه دو رفتار شده است.

خبرگزاری تسنیم -- هرچند اعتراضات سیاهپوستان در اسرائیل همواره وجود داشته اما  انتشار ویدئوی مربوط به ضرب‌وشتم یک نظامی سیاهپوست توسط نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی همانند یک کاتالیزور عمل کرد و باعث سرازیر شدن اتیوپیایی‌های معترض به خیابان‌ها شد.

اتیوپیایی‌های اسرائیل سالهاست که از سیاست تبعیضانه مقامات اسرائیل علیه خود تنها به دلیل رنگ پوست شکایت دارند. آمارهای منتشر شده نیز حاکی از آن است که یک سوم از 200 نوجوان حاضر در زندان‌های اسرائیل را اتیوپیایی‌ها تشکیل می‌دهند.

مسلما اعتراضات اخیر ریشه در سالها ظلم و بی‌عدالتی رژیم صهیونیستی علیه افرادی دارد که به بهانه یک زندگی ایده‌آل از آفریقا به این بخش از خاورمیانه نقل مکان کرده‌اند اما اندکی پس از ورود به اراضی اشغالی متوجه شدند که این موضوع تنها یک سراب بوده است.

در سال 1984 نزدیک به 7000 یهودی اهل اتیوپی تحت عملیاتی با نام موسی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. هرچند که خاخام اعظم آنها را به عنوان یهودی به رسمیت شناخته بود اما این مهاجران پس از ورود به اراضی اشغالی مجبور شدند طی مراسمی هرگونه تردید درباره یهودیت خود را از بین ببرند. هرچند گروه‌های زیادی از سراسر دنیا به اسرائیل مهاجرت می‌کردند اما پس از مدتی مشخص شد که تنها این گروه از سیاهپوستان برای این مراسم نام‌نویسی شده بودند که همین مسئله منجر به اعتراض شدید آنها و تظاهرات در خیابان‌ها شد.

مورد دوم که وجود تبعیض در سیستم رژیم صهیونیستی را تشدید کرد نابودی خون‌های اهدا شده از سوی سیاهپوستان اتیوپی توسط پرسنل بیمارستان از ترس وجود ویروس ایدز در آنها بود. اتیوپیایی‌های اسرائیلی از این مسئله شکایت داشتند که با آنها همانند شهروند درجه دو رفتار می‌شود.

در حال حاضر حدود 126 هزار یهودی دارای ریشه اتیوپیایی در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند که حدود 2 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند. در کنار این افراد مهاجران بیشتری از شوروی که دارای فرهنگی بسیار متفاوت بود وارد اراضی اشغالی شدند. برخلاف مهاجران اتیوپیایی، روس‌زبان‌ها به شکل قابل توجهی در جامعه اسرائیلی جذب شدند و سریعا به مناسب مدیریتی در تمام زمینه‌ها دست یافتند.

آمارها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از جوانان اتیوپیایی ترک تحصیل کرده و میزان استخدام از بین این افراد بسیار پایین است و حتی در صورت استخدام حقوق دریافتی آنها در مقایسه با همکاران خود پایین‌تر است.

اینها جوانانی هستند که در اراضی اشغالی متولد شده‌اند و تمام عمر خود سعی در ادغام در جامعه داشته‌اند، با اینحال متوجه شده‌اند که مشابه با دیگران نیستند. آنها احساس می‌کنند اسرائیلی‌هایی هستند که مشکل بزرگی دارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان