ممانعت از ورود چند کتاب‌ جاعل عنوان خلیج فارس به نمایشگاه کتاب تهران


ممانعت از ورود چند کتاب‌ جاعل عنوان خلیج فارس به نمایشگاه کتاب تهران

خبرگزاری تسنیم: مدیر کمیته نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ در میان کتاب‌های ناشران خارجی چند کتاب که عنوان تاریخی خلیج فارس را جعل کردند،‌ وجود داشت که از ورود آن‌ها به نمایشگاه جلوگیری کردیم.

علی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از اتمام بخش نخست نظارت محتوایی کتاب‌ها در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت:‌ در بخش لاتین و عربی نظارت محتوایی در بخش نخست که توسط اساتید دانشگاه در گمرک نمایشگاه محتوای کتاب‌ها ارزیابی می‌شد‌، تمام شده است اما ارزشیابان ما در نمایشگاه حضور دارند و به اقتضای ضرورت به کار ارزیابی خواهند پرداخت.

وی ادامه داد:‌ مرحله دوم ارزشیابی نیز با ورود کتاب‌ها به غرفه‌های ناشران انجام می‌شود و ارزشیابان بررسی می‌کنند تا کتاب‌هایی که ممنوعه اعلام شده است،‌ در غرفه‌ها عرضه نشوند.

فریدونی در پاسخ به این پرسش که آیا محموله دیگری در راه است که قرار باشد کار ارزشیابی آن نیز انجام شود،‌ گفت:‌ در این مورد اطلاعی ندارم،‌ اما اگر کتابی به گمرک وارد شود،‌ به ما اعلام خواهند کرد تا به کار ارزشیابی آن بپردازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از کتاب‌های ناشران بین‌الملل ممنوع از ورود به نمایشگاه شده‌اند‌، گفت:‌ این تعداد در مقابل حجم کتاب‌های وارده بسیار محدود بوده و نشان می‌دهد که ناشران بین‌الملل دیگر حساسیت‌های فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران را درک کرده‌اند‌، از طرف دیگر ارزشیابان ما از سطوح تحصیلی بالایی برخوردارند و حساسیت‌ها را به خوبی می‌دانند،‌ بنابراین بررسی‌ها به خوبی انجام شده و جای نگرانی وجود ندارد.

فریدونی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه کمیته نظارت محتوایی بخش بین‌الملل امسال به صورت مستقل برای نخستین بار تشکیل شده است،‌ فعالیت این کمیته و استقلال آن از بخش داخلی را چطور ارزیابی می‌کنید‌، گفت:‌ بخش نظارت و ارزشیابی محتوایی همیشه بر محتوای کتاب‌ها وجود داشته است،‌ با توجه به اقتضای کار فرهنگی که بحث حاکمیتی و نظارتی است، نظارت بر کتاب‌های وارده به نمایشگاه مد نظر بوده است، امسال نیز این نظارت وجود داشت و حتما در آینده نیز خواهد بود.

وی ادامه داد:برای ورود کتاب‌ها به کشور حساسیت‌هایی وجود دارد، تا کتابی خارج از حساسیت‌های فرهنگی، ارزشی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران وارد نشود‌، این مقرارات برگرفته از این چند اصل است، باید بررسی کنیم تا کتابی که مباحث قلمرویی، مرزی، سابقه دینی، ارزش‌های فرهنگی و ... جمهوری اسلامی ایران را دچار هجمه نکند.

فریدونی افزود:‌ خوشبختانه برخی از ناشران بین‌الملل که از گذشته با جمهوری اسلامی ایران مراوده فرهنگی داشتند‌، خودشان رعایت می‌کنند، امسال نیز خوشبختانه حجم کمتری از کتاب‌ها دچار مشکل بودند و بعضاً‌ مواردی وجود داشت که جعل عنوان خلیج فارس داشتند و یا سایر مباحث حاکمیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دادند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران