بانک‌ها از آزمون جدید بانک مرکزی سربلند بیرون می‌آیند؟

بانک‌ها از آزمون جدید بانک مرکزی سربلند بیرون می‌آیند؟

خبرگزاری تسنیم: در راستای اجرای مصوبات سودی شورای پول و اعتبار، بانک‌های دولتی و خصوصی باید از امروز نرخ سود سپرده یکساله و تسهیلات خود را تغییر دهند ولی سوال اینجاست که آیا در این مرحله تمام بانک‌ها از دستور بانک مرکزی تبعیت خواهند کرد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس آنچه بانک مرکزی در قالب بخشنامه نرخ سود بانکی به بانک‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرده است از امروز نرخ های سود در نظام بانکی با تغییراتی همراه خواهد شد.

بنابراین شعب بانک‌های دولتی و خصوصی باید از امروز (چهارشنبه 16 اردیبهشت ماه) نرخ سود سپرده‌های یک ساله خود را از 22 درصد به 20 درصد کاهش دهند.

البته این تغییر نرخ فعلاً برای سپرده های یکساله خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که بانک‌ها چه تصمیمی برای نرخ سود سپرده های زیر یکسال خواهند گرفت چراکه طبق تصمیم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار این اختیار به بانکدارها واگذار شده است.

به گزارش تسنیم، پیش از این نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار یک‌ساله 22 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه گذاری مدت‌دار 9 ماه تا یک سال 20 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار 6 ماه تا نه ماه 18 درصد، نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار سه ماه تا شش ماه  14 درصد و نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی 10 درصد بود.

براساس این گزارش و البته طبق ابلاغیه بانک مرکزی بانک‌ها باید از روز جاری نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای را حداکثر 21 درصد و تسهیلات مشارکتی را حداکثر 24 درصد اعمال کنند. گفتنی است پیش از این سود تسهیلات مبادله ای 22 درصد و تسهیلات مشارکتی 28 درصد بود، هرچند در عمل برخی از بانک‌ها نرخ تسهیلات را تا 32 درصد هم افزایش داده بودند.

بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار ضمن الزام بانک‌ها به رعایت نرخ های جدید هشدار داده اند که اگر بانکی از اعمال نرخ های مذکور خودداری کند ضمن اعلام نام آن بانک به عموم مردم پرونده آن نیز به هیات انتظامی بانک ها خواهد رفت.

با این حساب باید دید که آیا بانک‌ها در دور جدید تغییرات نرخ سود بانکی از دستور بانک مرکزی تبعیت می کنند یا مانند ماه های قبل مصوبه شورای پول و اعتبار را دور می زنند؟!

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه