هندوانه ایران کیلویی ۱۰۰۰ تومان به کشور‌های عربی صادر می‌شود

هندوانه ایران کیلویی 1000 تومان به کشور‌های عربی صادر می‌شود

خبرگزاری تسنیم: با توجه به یارانه‌ای که دولت برای آب مصرفی بخش کشاورزی در نظر دارد، قیمت هزار تومانی صادرات هندوانه به کشو‌رهای‌ عربی تقریباً مجانی است.

مجتبی شادلو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تأکید بر آغاز صادرات دوباره هندوانه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: میزان تولید هندوانه در سال جاری بیشتر از نیاز بازار است و دلیل صادرات این محصول مانند سال گذشته برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و به‌اجبار است.
نائب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: بدون در نظر گرفتن وقفه چندروزه صادرات این محصول، میزان صادرات هندوانه در دو ماه ابتدای برداشت مناسب بوده است.

شادلو اظهار داشت: هندوانه صادراتی ایران به کشور‌های حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه صادر می‌شود که بازار ترکیه از بازار‌های اخیراً توسعه یافته است که از طریق خودروهای ترانزیت این کشور و در زمان بازگشت به کشور خود انجام می‌شود. 
وی تصریح کرد: واردات هندوانه به ترکیه به‌خلاف سایر کشورها است و از طریق خرید مستقیم عوامل ترک از میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران انجام می‌شود.

شادلو یادآور شد: قیمت صادرات هندوانه ایران ناچیز بوده و هر کیلوگرم از این محصول حدود هزار تومان صادر می‌شود اما برای حمایت از تولید کنندگان ضروری است.
این مقام مسئول گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته طی اطلاعیه‌ای به کشاورزان هشدار داد که از کاشت بی‌رویه هندوانه به‌خصوص در مناطقی که با مشکلات کمبود آب روبه‌رو هستند، خودداری کنند اما این توصیه مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت.

نائب رئیس اتحادیه باغداران خاطرنشان کرد:  درتمام طول سال گذشته به‌دلیل کشت بیشتر از نیاز هندوانه، کشاورزان این محصول را با ضرر به فروش رساندند و در سال جاری نیز این محصول به‌قیمت 500 تا 800 تومان در میادین مرکزی میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد.
وی در پایان تأکید کرد: با احتساب هزینه 300 تومانی حمل و نقل از چابهار به تهران و پرداخت حق العمل کاری، عایدی تولید کنندگان در هر کیلوگرم 200 تومان است که در صورت توقف صادرات این مبلغ نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

گفتنی است که هندوانه از جمله محصولات کشاورزی است که با توجه به آب‌بری بالا، تولید و صادرات آن برای کشور به‌صرفه نیست.

انتهای پیام/*1
 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه