روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران


روز شیراز؛ گرامیداشت شهری به قدمت تاریخ ایران

خبرگزاری تسنیم: داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی شیراز در کنار طبیعت زیبای اردیبهشتی این شهر سبب شده که ۱۵ اردیبهشت را به نام "روز شیراز" نامگذاری کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، بنا به روایت اسناد تاریخی نام شیراز از الواح گلی ایلامی متعلق به 2000 سال پیش از میلاد که در گوشه جنوب غربی این شهر یافت شد، گرفته شده است. در این الواح به شهری به نام تیرازیس اشاره شده است که بر اثر گذر زمان به شیراز تغییر نام داده است.

در کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال 1314 خورشیدی به پیدایش خشت‌نبشته‌هایی عیلامی انجامید که بر روی چند فقره از آن‌ها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده ‌است. همچنین مهره‌هایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده ‌است که حاوی نام «شیراز» هستند.

محل اولیه این شهر در محل قلعه ابونصر بوده ‌است، شیراز در دوران بنی‌امیه به محل کنونی منتقل می‌شود و در دوران صفاریان، آل‌بویه و زندیان پایتخت ایران بوده ‌است.

داشته‌های فرهنگی، هنری و تاریخی این شهر دیرین در کنار طبیعت زیبای اردیبهشتی شیراز سبب شده که 15 اردیبهشت را به نام این شهر نامگذاری کنند و هر ساله برنامه‌های متفاوتی از سوی شهرداری شیراز در هفته شیراز برگزار می‌شود.

محمد فرخزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، در تشریح برنامه‌های هفته شیراز چنین می‌گوید: به مناسبت روز و هفته شیراز در محور حافظیه نمایشگاه‌های مختلف از جمله نمایشگاه هنرهای فاخر و از بین رفته نظیر هنر دلوچه برگزار می‌شود.

وی معتقد است که این هفته فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ اصیل شیراز است و به همین دلیل نمایشگاه " از بلدیه تا شهرداری" در محور حافظیه سیر تاریخی شهر شیراز را از زمان قاجار تاکنون به نمایش می‌گذارد.

فرخزاده از برگزاری جشنواره میراث معنوی در این هفته خبر داد که به گفته وی در این هفته به آئین‌های چاوش‌خوانی، صلوات‌خوانی و نمایش عروسک "جیجی بیجی" پرداخته می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز می‌گوید: رونمایی از ضریح امام حسین(ع) که به سبک خاص ساخته شده از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه فرهنگ شیراز در اندیشکده فرهنگی در خیابان 9 دی شیراز از دیگر برنامه‌هایی است که فرخ‌زاده به عنوان برنام‌های هفته شیراز نام برد.

برپایی کارگاه زنده گلاب‌گیری در محور حافظیه و برپایی نمایشگاه عکس آثار تاریخی شیراز در برج میلاد تهران از برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود و هدف از آن جذب گردشگر به شیراز است.

شیراز به واسطه فرهنگ دیرپا و پیشینه‌اش می‌تواند هر ساله با برپایی این مراسم و تداوم این مسیر خیلی زود از شهرهایی چون قونیه که تنها وجهه‌ای فرهنگی دارند، سبقت گیرد و با تکیه بر فرهنگ غنی مردمان خود به شهری آرمانی برای گردشگران فرهنگی تبدیل شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon