جلالی: مدعیانی که برای حقوق یک حیوان فریاد می‌زنند در قبال جنایات یمن سکوت کرده‌اند

جلالی: مدعیانی که برای حقوق یک حیوان فریاد می‌زنند در قبال جنایات یمن سکوت کرده‌اند

خبرگزاری تسنیم: رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا گفت: از مدعیان بین‌المللی حقوق بشر تعجب می‌کنم که برای حقوق یک حیوان در دنیا فریاد می‌زنند اما در مقابل جنایات گسترده علیه مردم یمن سکوت کرده‌اند.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کاظم جلالی رئیس گروه روابط پارلمانی ایران با پارلمان اروپا که به‌‌همراه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات پارلمان اروپا به بروکسل سفر کرده است در گفت‌وگو با شبکه وی‌آر‌تی بلژیک در پاسخ به سؤال مجری این شبکه مبنی‌بر دلایل حضور در این کشور، گفت: من و 4 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای گروه پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سفر و دعوت همکاران‌مان در پارلمان اروپا به بروکسل سفر کرده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری که رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 چه اهمیتی برای ایران دارد، تصریح کرد: ما از ابتدا بهترین راه را مذاکره می‌دانستیم و معتقد بودیم یک مذاکره خوب می‌تواند نتیجه‌ برد ــ برد را برای دو طرف به‌دنبال داشته باشد هرچند میان برخی کشورهای منطقه و در عرصه بین‌الملل بدخواهانی برای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 وجود دارد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه هدف ایران از توافق هسته‌ای چیست، تأکید کرد: ما در این دور از مذاکرات و دوره‌های پیش همواره به‌دنبال حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای، تأمین منافع ملی و داشتن روابط خوب با سایر کشورهای دنیا بوده‌ایم.

جلالی در پاسخ به سؤالی درباره معنا و مفهوم منافع ایران در مذاکرات هسته‌ای، یادآور شد: منافع ملی یک مفهوم بین‌المللی مشترک است، منافع ملی ما در چارچوب خواسته‌های به‌حق ایران در محدوده قوانین بین‌المللی، امنیت و روابط محترمانه و توأم با عدالت با کشورهای جهان در راستای رسیدن به صلح و جهانی عاری از خشونت است.

وی در پاسخ به سؤال این مجری که گزینه برد برای اروپا در مذاکرات هسته‌ای چه می‌تواند باشد، خاطرنشان کرد: ایران از یک سو بازار بزرگی در اختیار دارد و بسیاری از شرکت‌های اروپایی از این بازار محروم هستند، حال ورود به بازار ایران به‌نفع کل اقتصاد اروپاست.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا ادامه داد: اروپا به‌شدت نیازمند تنوع در تأمین منابع مورد نیاز انرژی خود است و در مقابل جمهوری اسلامی ایران بهترین، مطمئن‌ترین و باثبات‌ترین منبع انرژی برای اروپا به شمار می‌آید.

جلالی در پاسخ به سؤالی درباره "آیا به نهایی شدن توافق پیش از تابستان امیدوار هستید یا خیر؟" اضافه کرد: ایران و گروه 1+5 باید تلاش کنند تا این امر حاصل شود چرا که حصول توافق به‌نفع هر دو طرف است.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در این باره "از دید شما بین اینکه اگر توافق به‌کل حاصل نشود و یا توافق حداقلی یا بسیار بد از عدم‌توافق بهتر است؟" گفت: عدم توافق و توافق بد برای جمهوری اسلامی ایران وضعیتی یکسان دارد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا درباره اینکه آیا ایران توان متقاعد کردن جامعه بین‌المللی برای اعتماد سازی به خود را دارد، افزود: اعتماد یک بحث متقابل است، ما بارها در مذاکرات قبلی صداقت خود را اثبات کرده‌ایم اما این غرب بوده که به تعهدات خود عمل نکرده است.

جلالی افزود: این بار نیز ما در صورت توافق هسته‌ای به تعهداتمان پایبند خواهیم بود و این غرب است که باید به‌دنبال جلب اعتماد ایران باشد.

وی تأکید کرد: جامعه بین‌الملل به‌معنای گروه 1+5 نیست چراکه بیش از 120 کشور عضو جنبش عدم‌تعهد به ما اطمینان دارند و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس فعلی این جنبش است، از همین رو باز تأکید می‌کنم که نباید گروه 1+5 را به‌عنوان نماینده جامعه بین‌الملل معرفی کرد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در پاسخ به سؤالی مبنی‌ بر اینکه چرا اعدام‌ها در ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: اعدام‌ها در ایران افزایش نیافته است و بسیاری از موارد مورد اشاره شما، غوغاسالاری برخی رسانه‌های معاند با جمهوری اسلامی ایران است.

جلالی در ادامه، توضیح داد: بخش قابل توجهی از اعدام‌های موجود در ایران مربوط به احکام مافیا و قاچاقچیان مواد مخدر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاوان عدم‌همکاری کشورهای مبارزه با مواد مخدر را می‌دهد و ما عملاً به سپر بلای جهان و اروپا تبدیل شده‌ایم.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا یادآور شد: بسیاری از جوانان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی ما در مسیر مبارزه با این اشرار به شهادت رسیده‌اند اما شهادت‌شان از سوی مدعیان آزادی و حقوق بشر نادیده انگاشته شده است.

جلالی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران هزینه بسیاری برای جلوگیری از قاچاق و ترانزیت مواد مخدر پرداخته است و اگر تلاش ما نبود میزان مواد مخدر ورودی به اروپا بسیار بیش از مقدار کنونی بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره چرایی اعدام افراد زیر 18 سال، تصریح کرد: هیچ اعدام زیر 18 سال در ایران وجود ندارد، چراکه بنا بر قوانین موجود و بخشنامه دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران، امکان چنین امری غیرممکن است.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا در ادامه افزود: در جمهوری اسلامی ایران مانند بسیاری از کشورها دیگر قانون قصاص و به‌تبع آن قانون اعدام وجود دارد و براساس این قوانین، قاتلان و متجاوزان به نوامیس مردم محاکمه می‌شوند اما به‌طور حتم می‌گویم که هیچ‌گونه اعدام به‌خاطر جرایم سیاسی یا اعدام افراد زیر 18 سال در ایران نیست.

جلالی تأکید کرد: تعجب بنده از این است که چرا رسانه‌های غربی به‌جای تکیه بر چنین مسائل حاشیه‌ای، به آدم‌کشی و جنایات فله‌ای در منطقه نمی‌پردازند چرا که هم‌اکنون شاهد هستیم که عربستان علیه مردم یمن جنات می‌کند و زنان و کودکان بی‌گناه را قتل‌عام می‌کند و همچنین داعش با حمایت برخی کشورهای منطقه وحشیانه‌ترین جنایات علیه بشریت را انجام می‌دهد؟

وی در پاسخ به مجری این شبکه که گفت: «ایران در یمن مشغول حمایت از شورشیان حوثی است»، گفت: تعجب می‌کنم از اینکه از یک سو مردم و دیگر گروه‌های انقلاب یمن را نادیده می‌‌گیرید و از سوی دیگر بخش اعظمی از مردم یمن به‌نام حوثی‌ها را شورشی می‌نامید، در حالی که اینها بخش اعظم و میلیونی ملت یمن هستند؛ مگر می‌شود اکثریت یک کشور را شورشی نامید.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا، تصریح کرد: این مردم یمن به‌دنبال حکومت مردمی، رهایی از دیکتاتوری و بسیاری دیگر از این مواردی هستند که کشورهای متجاوز به این کشور فاقد آن هستند.

جلالی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حرکت عمومی مردم یمن و صدای این مردم مظلوم حمایت می‌کند و معتقد است که سرنوشت مردم یمن باید با رأی و نظر مردم این کشور تعیین شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تأکید داریم که راه حل یمن فقط سیاسی است و تنها گفت‌وگوهای یمنی ــ یمنی در این کشور به نتیجه خواهد رسید که بر همین مبنا جمهوری اسلامی ایران نیز طرحی ارائه داده است.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسـلامی ایـران با پارلمان اروپا ادامه داد: این بدعت که یک یا چند کشور منطقه از اتفاقات داخلی کشور دیگری ناخشنود باشند، بدعتی خطرناک در عرصه حقوق بین‌المللی است و در آینده فاجعه خواهد آفرید.

جلالی با اشاره به فجایع رخ‌‌داده در یمن، تصریح کرد: از مدعیان بین‌المللی حقوق بشر تعجب می‌کنم که برای حقوق یک حیوان در دنیا فریاد می‌زنند اما در مقابل جنایات گسترده علیه مردم یمن به‌خصوص کشته شدن زنان، کودکان و مردم بی‌پناه و نابودی زیرساخت‌های حیاتی یمن آن هم توسط چند رژیم خودکامه سکوت می‌کنند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon