صداقت آمریکایی؛ از ائتلاف ضد داعش تا ائتلاف ضد مردم یمن


صداقت آمریکایی؛ از ائتلاف ضد داعش تا ائتلاف ضد مردم یمن

خبرگزاری تسنیم: منابع رسمی سعودی در چهل و پنجمین روز از حملات تعدادی از کشورهای منطقه به‌رهبری عربستان به مردم یمن اعلام کردند این نیروها در این مدت نزدیک به ۲هزار سورتی پرواز بر فراز خاک یمن داشته‌اند و منابع غیررسمی از ۳هزار پرواز خبر می‌دهند.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، آنها بطور متوسط روزی حدود 70 پرواز بر فراز خاک یمن انجام داده اند . بر سر مردم یمن بمب ریختند و تاسیسات و زیربناهایش را نابود کردند. این بمباران ها که تنها برنده آن القاعده گروه خشن و خونریز تکفیری و تروریستی محسوب می شود، تنها به بهانه بر سر قدرت نگهداشتن یک رییس جمهور نامحبوب صورت گرفت.

اما از آن طرف ، آمریکایی ها که اوایل تابستان گذشته به خاطر عدم واکنش قابل انتظار به تهدید داعش علیه بغداد و سقوط موصل از هر طرف سرزنش شده و مورد انتقاد قرار داشتند، یک ائتلاف بزرگ بین المللی با حضور 70 کشور جهان از جمله کشورهای منطقه علیه داعش تشکیل دادند.

البته ائتلاف زمانی کار خود را آغاز کرد که خطر از بیخ گوش بغداد و بسیاری دیگر از شهرهای این کشور گذشته بود و دنیا اعتراف کرد که حضور به موقع ایران ، جلوی فاجعه منطقه ای و حتی جهانی را گرفت.

ائتلاف، پرسروصدا کارش را آغاز کرد. قدرت نمایی نیروهای هوایی 70 کشور به یک المپیک نظامی تبدیل شد ، تا جایی که برای زنان خلبان هم جایی بازکردند.

جنجال براه افتاده درباره ائتلاف بین المللی به حدی بود که آنچه در صحنه زمین نبرد در حال رخ دادن بود، به حاشیه رفت. هر روز تعداد زیادی خبر و گزارش در باره این حملات به صورت انبوه پخش می شد و هربار رسانه های غربی از انهدام قرارگاههای فرماندهی و کشته شدن فرماندهان و رهبران داعش خبر می دادند و کار تا آنجا پیش رفت که گفته شد ابوبکر البغدادی کشته شده است. اما خیلی زود مشخص شد که همه این اخبار گزارش ها در قالب عملیات روانی بوده و هیچکدام ، حتی اخبار مربوط به تعداد پروازهای ائتلاف بر فراز عراق صحت نداشته است.

با اینحال با فتوای تاریخی مرجعیت و تشکیل اولین هسته های الحشد الشعبی کار بر روی زمین به خوبی پیش می رفت ، تا اینکه در ماههای پاییز و زمستان گذشته گزارش های متعدد از بمباران های ائتلاف علیه مواضع نیروهای ارتش و مردمی عراق منتشر شد. بعدتر اخبار و گزارش ها از پرتاب محموله های کمک های تسلیحاتی و حتی جابجایی نیروهای داعش توسط پرنده های ناشناس به رسانه ها کشیده شد.

دست آخر کار ائتلاف به اینجا رسید که برخی منابع فاش ساختند تمام پروازهای روزانه ائتلاف علیه داعش بیش از 5 سورتی در روز نبوده است.

پاییز گذشته ایرنا برای اولین بار این خبر را منتشر کرد و یک روز بعد آمریکایی ها با اعلام 27 سورتی پرواز به آن جواب دادند.

حالا از آن روزها حدود 9 ماه گذشته است و اگر لازم باشد مقایسه ای میان دو ائتلاف بین المللی بر ضد داعش و ائتلاف کوچک منطقه ای به رهبری عربستان علیه مردم یمن داشته باشیم، نتایج ذیل به دست می آید:

- اگر ائتلاف بین المللی با حضور 70 کشور بطور متوسط روزانه 7 پرواز علیه داعش انجام داده باشد، کل پروازهای 9 ماهه این ائتلاف حدود 1900 پرواز می شود. در حالی که دست پایین پروازهای عربستان علیه مردم یمن بیش از 2500 سورتی در 45 روز بوده است.

- حتی اگر تعداد پروازهای ائتلاف بین المللی را روزانه 30 پرواز در نظر بگیریم که خود نیروهای ائتلاف همواره روی عدد 15 تا نهایت 27 اصرار داشته اند، در برابر روزانه دستکم 70 پرواز عربستان بر فراز یمن ، عملیات سعودی ها نزدیک به 60 درصد بیشتر از پرواز جنگنده های ائتلاف بین المللی است.

- مقایسه دیگر را باید در بحث اهداف و موضوعیت دو عملیات یاد شده انجام داد. در عراق جنگ علیه تروریسم و تکفیر و گروه وحشی داعش و در یمن جنگ علیه ملت این کشور جریان دارد.

اکنون با این مقایسه می توان درباره صداقت آمریکایی ها در خصوص مبارزه با تروریسم و نیز داعش در منطقه قضاوت کرد.

البته نیاز به یاداوری نیست که یکی از دلایلی که باعث شد ائتلاف بین المللی ضد داعش در همان اوایل جدی گرفته نشود، حضور کشورهایی مانند عربستان، امارات ، قطر و اردن بود که از حامیان دست اول داعش و سایر گروههای تروریستی در سوریه و عراق بوده اند و این یک ادعا نیست، بلکه اسناد زیادی در این خصوص وجود دارد.

این مقایسه ها از نگاه مردم عادی منطقه دور نمی ماند و آنان قضاوت کنندگان نهایی هستند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon