وعده‌‌ "بهارستان خرم‌آباد" همچنان روی کاغذ مانده است


وعده‌‌ "بهارستان خرم‌آباد" همچنان روی کاغذ مانده است

خبرگزاری تسنیم: پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان در خرم‌آباد بعد از گذشت ماه‌ها هنوز تکلیف آن مشخص نشده و مسئولان برای اجرا و یا توقف این پروژه تردید دارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، وجود زیرساخت‌های عمرانی لازمه  اصلی برای پیشرفت همه‌جانبه هر شهری محسوب می‌شود و شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان با پیشینه تاریخی قوی که دارد چهار ورودی اصلی  را شامل می‌شود اما باوجوداینکه برخی از ورودی‌های شهر جزء راه‌های ترانزیت کشور محسوب می‌شوند وضعیت خوبی ندارد.

خرم‌آباد سال‌ها است از کارهای غیر کارشناسی رنج می‌برد و در سال‌های قبل هم به علت رعایت نکردن نکات فنی در پروژه‌های عمرانی، گره‌های کوری برای  این شهر رقم‌زده شد.

ورودی جنوبی خرم‌آباد یکی از ورودی‌های مهم شهر محسوب می‌شود ولی متأسفانه با توجه به ظرفیت بالای منطقه برای اجرای طرح‌های زیباسازی تاکنون اهمیت چندانی به این قسمت داده نشده است.

برای حل برخی از مشکلات و گره ترافیکی این منطقه، تصمیم به احداث تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان گرفته شد اما اختلافات شهرداری و شورای شهر و دیگر مشکلاتی که در سطح شهر شنیده می‌شود سبب شده تاکنون این پروژه به نتیجه نرسد.

خردادماه سال 93 قرار شد پروژه بهارستان توسط معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ زنی شود اما شرایط بد جوی مانع این کار شد و بعد از چند هفته تأخیر این پروژه به پیمانکار واگذار شد.

همه امکانات برای ساخت این پروژه فراهم بود که با استیضاح محمد مهرابی این پروژه بر زمین ماند.

وعده‌های فراموش‌شده

استاندار لرستان در دهه اول آذرماه بیان کرد پروژه بهارستان تعطیل نشده و تا 10 روز آینده ادامه ساخت آن آغاز می‌شود، چندین ماه از این وعده‌ها می‌گذرد اما نه‌تنها این پروژه انجام‌نشده بلکه خیابان‌های این منطقه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

دهم اسفندماه 93 در جلسه علنی شورای شهر که محوریت بررسی پروژه بهارستان برگزار شد علی جهان‌آرا رئیس شورای شهر خرم‌آباد مطرح کرد که اجرای تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان در شورای شهر مصوب شده است.

مصطفی بهرامی یکی از شهروندان خرم‌آباد در گفت‌وگو باخبر نگار تسنیم اظهار داشت: بافت منطقه بهارستان فرسوده است و قدمت منازل مسکونی آن به 60 سال می‌رسد، متأسفانه با تخریب بلوارها و رها شدن آن‌ها این منطقه وضعیت بهداشتی مناسبی هم ندارد. 

وی افزود: این منطقه از خیلی امکانات شهری محروم است به‌طوری‌که حتی فضای سبز، روشنایی و سطل زباله ندارد که باید توزیع امکانات شهری عادلانه باشد.

  اجرای بهارستان مطالبه عمومی مردم

شهروند خرم‌آبادی بیان کرد: وجود تعمیرگاه‌ها در جلوی خیابان به این منطقه نمای زشتی داده است  بنابراین شهرداری باید درزمینهٔ تخلیه تعمیرگاه‌ها اقدام کند و تا زمانی که این مغازه‌ها تخلیه و عقب‌نشینی نکنند پیاده‌رو ایجاد نمی‌شود.

وی عنوان کرد: بار ترافیکی در این منطقه  زیاد است و مسیر دوربرگردان گلدشت شرقی و خیابان فردوسی همیشه با  حوادث تصادف روبه‌رو است پروژه بهارستان کار بسیار خوب و الزامی است که باید انجام شود.

بهرامی گفت: با توجه به اینکه این بلوار عرض زیادی دارد اگر عرض آن کاسته شود از شدت ترافیک کاسته می‌شود و خطرات تصادف کمتر می‌شود.

علی جهان‌آرا رئیس شورای شهر خرم‌آباد اظهار داشت: اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده که باید تعیین تکلیف شود وگرنه عملکرد شورا به چالش کشیده می‌شود.

وی با اشاره به تصویب اجرای پروژه بهارستان با طرح قدیم و مناقصه جدید، افزود: با توجه به اینکه پیشنهاد احداث این پروژه با بهره‌گیری از اظهارات کارشناسی ارائه‌شده نمی‌توان به‌صرف کمبود اعتبار تغییراتی درروند اجرای ان ایجاد کرد و یا اینکه طول پروژه را کاهش داد؛ بنابراین پروژه بر اساس طرح قدیم احداث می‌شود.

اجرای بهارستان منوط به رعایت موارد قانونی و تأمین منابع مالی

رئیس شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان منوط به رعایت موارد قانونی و تأمین منابع مالی است.

وی تصریح کرد: شهرداری خرم‌آباد تأمین 50 درصد از منابع‌مالی لازم برای اجرای تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان را برعهده‌گرفته است که منابع تأمین این اعتبار از محل فروش املاک شهرداری پس از اخذ مجوز از شورا فراهم می‌شود و استانداری لرستان نیز 50 درصد باقی‌مانده را پرداخت می‌کند.

جهان‌آرا خاطرنشان کرد: در حال حاضر که اجرای پروژه بهارستان به تصویب رسیده هیچ نقطه مبهمی برای احداث این پروژه وجود ندارد و ضمن رعایت موارد قانونی، موافقت سه سازمان شهرداری، شورای شهر و استانداری نیز اخذشده است، بنابراین پس از گام بعدی که تأییدیه فرمانداری است، این طرح به‌سرعت برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: شهرداری بر اساس موارد قانونی و اعمال‌نظر دستگاه‌های دولتی، با شتاب بیشتری اجرای این پروژه را در دستور کار قرار دهد تا توقف گذشته آن جبران شود.

یحیی عیدی بیرانوند  شهردار خرم‌آباد در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: پروژه بهارستان در زمان شهردار قبل منعقد شد که به دلیل منابع مالی مشکلاتی بین پیمانکار و مجموعه شهرداری پیش آمد و این قرارداد فسخ شد.

پروژه بهارستان در انتظار تعیین تکلیف مسئولان

وی افزود: طی جلسه‌ای که با استاندار و شورای شهر تشکیل شد قرار شد این پروژه تعیین تکلیف شود که نظر به این است چون این پروژه عملاً شروع نشده کار کارشناسی مجدداً شکل بگیرد و توسط مشاور موردبازنگری قرار گیرد.

شهردار خرم‌آباد عنوان کرد: قراردادی که شهردار قبل با پیمانکار بسته بود حدود 120 میلیارد تومان بود ولی با توجه به منابع مالی شهرداری این پروژه برای مجموعه شهرداری سنگین بود، بنابراین قصد بر این است با مشاور تا جایی که امکان داشته باشد زمان اجرا و هزینه اجرای این پروژه کاهش یابد.

وی بیان کرد: باندهای تندرو بلوار بهارستان در حال ساماندهی است که با تعریق این باندها بخشی از ترافیک بهارستان کاهش می‌یابد و خیابان‌های جایگزین مثل خیابان ساحلی پیشنهادشده است که با حمایت استاندار اگر اجرایی شود، گره ترافیکی در گلدشت وجود ندارد.

عیدی بیرانوند گفت: تصمیم‌گیری پیرامون ادامه یا توقف اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان، یکی از مهم‌ترین تصمیمات شورای شهر در سال 94 است.

مناقصه دوباره بهارستان

وی افزود: شهرداری از شورای شهر این درخواست را دارد که انجام این پروژه به روش EPC باشد یعنی تمام امور مطالعه، طراحی، برآورد و اجرای پروژه توسط پیمانکار انجام شود؛ در غیر این صورت باید شهرداری مشاوری را برای طراحی در نظر بگیرد، سپس طرح به مناقصه عمومی گذاشته شود و از پیمانکاران بخواهیم که در این مناقصه شرکت کنند که این‌یک پروسه زمان‌براست.

شهردار خرم‌آباد بابیان اینکه 100 میلیون تومان برای اجرای پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان برآورد شده، عنوان کرد: سهم 50 درصدی شهرداری برای تأمین اعتبار اجرای پروژه بهارستان، حاصل از فروش املاک شهرداری است که به این منظور منابعی مانند برج‌های دوقلو و فروش زمین پایانه و موافقت با تغییر کاربری آن به منطقه مسکونی در نظر گرفته‌شده است.

وی تصریح کرد: پروژه بهارستان با همان طرح و ویژگی‌های گذشته و طول هزار و 400 متر تأسیس می‌شود که بدین‌وسیله خیابان ارم، فردوسی و ایران‌زمین را پوشش می‌دهد.

عیدی بیرانوند بابیان اینکه پروژه بهارستان به روش EPC به مناقصه عمومی گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: همه پیمانکاران حتی پیمانکار قبلی پروژه نیز حق شرکت در مناقصه رادارند.

وی بیان کرد: زمان پیش‌بینی‌شده برای تکمیل پروژه تقاطع غیر هم‌سطح بهارستان خرم‌آباد، 18 ماه است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon