کشف آشپزخانه و اتاق نشیمن در تپه باستانی بهشت‌آباد


کشف آشپزخانه و اتاق نشیمن در تپه باستانی بهشت‌آباد

خبرگزاری تسنیم: کاوش در تپه باستانی بهشت‌آباد به کشف آثار معماری عشایری از دوره ‌ای مختلف تاریخی و اسلامی شامل راهروی مرکزی و اتاقهای پیرامونی انجامید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لاله روح انگیز، سرپرست هیئت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد با اعلام این خبر تصریح کرد: تحلیل فضای معماری این تپه ما را به این اصل رهنمون کرد که باید این مجموعه را یک بنای اربابی با تعداد زیادی فضاهای مختلف برای انجام  امور روزمره فرض کرد.

وی افزود: بر اساس کاوش‌های انجام شده مشخص شد این مجموعه دارای یک راهرو مرکزی و تعدادی فضا، احتمالاً با کاربرد اتاق، مطبخ و ...بوده است، همچنین،  راهرو مرکزی از شرق به غرب امتداد داشته و تمامی فضاها را به هم مرتبط می‌ساخته که قسمت خروجی فضاهای به‌دست آمده به سمت همین راهروی مرکزی است.

روح‌انگیز با بیان اینکه برخی از این فضاها مستقل‌اند و بعضی نیز از داخل به هم مرتبط شده‌اند، خاطرنشان کرد: وجود سازه‌های حرارتی نظیر تنور پخت نان، اجاق و هاون‌های سنگی در بعضی از این فضاهای معماری  می‌تواند دلیلی بر کاربرد آنها برای مطبخ یا نظیر آن باشد که به صورت روزمره مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست هیئت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت‌آباد گفت: در تعداد دیگری از این فضاها فقط یک سازه حرارتی تنور مانند وجود داشت که احتمال می‌رود به خاطر داشتن وسیله گرمایشی این فضاها در فصول سرد نظیر پاییز و زمستان به عنوان اتاق نشیمن کاربرد داشته است.

این باستان شناس با اشاره به اینکه اتاق‌های دیگر نیز کاربردی مانند نشیمن و یا انبار را داشته تصریح کرد: هیچ آثاری از تیر چوبی و یا هر چیز دیگری که نشان‌دهنده وجود پوششی برای سقف باشد به دست نیامد؛ همچنین، مقدار قابل توجهی قطعات کوچک و بزرگ سفال از این منطقه به دست آمد که مربوط به ظروفی مانند خمره‌های ذخیره آذوقه، سبو، کاسه، پیاله، کوزه‌های دارای گردن کوتاه و بلند است.

روح‌انگیز سفال‌های به دست آمده را در طیف های رنگی نخودی، قرمز، خاکستری و لعاب‌دار طبقه‌بندی کرد و گفت: تعدادی از سفال‌ها به خاطر دودزدگی زیاد در گروه سفال‌های آشپزخانه‌ای طبقه‌بندی شدند.

سرپرست هیئت کاوش نجات‌بخشی تپه باستانی بهشت‌آباد با بیان اینکه سفال‌های به دست آمده، از دوران اشکانی و ساسانی تا دوران متأخر اسلامی قابل تاریخ‌گذاری هستند، افزود: با توجه به اینکه پس از ساخت و آبگیری این سد روستاهای بهشت‌آباد، شیخ محمود، سنگ بیل و شهر کاج  به زیر آب می‌رود، پژوهش‌های مردم‌شناسی و مردم‌نگاری نیز توسط فیروزه هیبتیان کارشناس اداره کل میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری در این حوضه انجام شد.

بر اساس این گزارش، تپه باستانی بهشت‌آباد در حوضه آبریز سد بهشت‌آباد در بخش مرکزی شهرستان اردل استان چهار محال و بختیاری قرار دارد که به دلیل ساخت سد بهشت‌آباد، کاوش‌های نجات‌بخشی باستان‌شناسی در این تپه با مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

گفتنی است بر اساس بند ج ماده 114 قانون 5 ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتی موظف‌اند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی –تاریخی (میراث فرهنگی) در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی پروژه های یاد شده، نتایج مطالعات انجام شده را رعایت کنند.

انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon