اولاند چگونه جیب شیخ نشین‌ها‌ی نفتی را خالی می کند؟

اولاند چگونه جیب شیخ نشین‌ها‌ی نفتی را خالی می کند؟

خبرگزاری تسنیم:فرانسه برای مقابله با بقایای بحران اقتصادی که در آن دست و پا می‌زند ،حساب خاصی روی صنایع تسلیحاتی خود باز کرده است و در تلاش است از بحران‌های خاورمیانه در جهت رونق بخشیدن به فورش‌های تسلیحاتی خود استفاده کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در راس یک هیات سیاسی ، اقتصادی و نظامی بلندپایه به قطر سفر و در مراسم امضای دو قرارداد نظامی از جمله فروش 24 فروند هواپیمای رافال به ارزش 6 میلیارد و 300 میلیون دلار شرکت کرد.

اولاند در حالی برای هواپیماهای رافال بازاریابی می کند که این هواپیماها از همان ابتدای تولید با استقبال در بازار تسلیحات مواجه نشد به گونه ایی که دولت فرانسه مجبور شد برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانجات تولید آن، این هواپیماها را وارد ارتش فرانسه کند و در عین حال از بحران های خاورمیانه برای تشویق کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خرید این هواپیماها فرصت سازی کند به گونه ای که وزیر دفاع فرانسه برای تشویق قطر به خرید این هواپیماها 10 بار پیش از امضای قرار داد اخیر به این کشور سفر کرده بود.

در این میان فرانسه از شیوه های خاص  نظامی ،سیاسی و تبلیغاتی برای افزایش فروش تسلیحات خود از جمله جنگنده های رافال استفاده می کند که در زیر با استناد به خود منابع فرانسوی به آنها اشاره می شود‌.

راه‌های فرانسه برای بازاریابی جنگنده‌های باد کرده رافال

یکی از راه‌های فرانسه برای بازاریابی برای فروش هواپیماهای کم مشتری رافال بکارگیری این هواپیماها در مناطق جنگی بخصوص در مبارزه با داعش است که امروزه به تهدید و خطر جدی در جهان تبدیل شده است. در این راستا وزارت دفاع فرانسه در بیانیه‌هایی که سال گذشته هنگام اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به خلیج فارس برای مشارکت در جنگ علیه داعش صادر کرد با تاکید و تمرکز خاص حضور هواپیماهای رافال را در این جنگ منعکس کرد.

برای مثال خبرگزاری رویترز در نهم مهر ماه سال93در گزارشی به نقل از وزارت دفاع فرانسه نوشت :" این کشور قصد دارد سه فروند هواپیمای جنگنده «رافال» دیگر را به پایگاه هوایی خود در امارات عربی متحده و همچنین یک کشتی جنگی را به منطقه اعزام کند. "

در 16آذرماه 93 نیز خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از  پایگاه اینترنتی « دریا و نیروی دریایی » نوشت :" ناو هواپیمابرشارل دوگل و حدود 30 کشتی و هواپیمای آن به ویژه جنگنده بمب افکن های رافال و سوپراتاندارد قرار است در خلیج فارس مستقر شوند.

"روزنامه فرانسوی لزکونیز در گزارشی مشابه در همان مقطع نوشت :" فرانسه که به حضور در ائتلاف علیه داعش به رهبری آمریکا متعهد شده است، در حال حاضر 9 جنگنده رافال، یک هواپیمای ترابری سی یک صد و سی و پنج، یک هواپیمای شناسایی و کنترل هوایی ای- 3 اف آواکس و یک هواپیمای شناسایی دریایی آتلانتیک 2 به منطقه اعزام کرده است. رافال‌های فرانسوی در امارات متحده عربی و اردن مستقر هستند."

در اواخر بهمن ماه 93 که بحث فروش 24 فروند رافال به قیمت پنج میلیارد و 200 میلیون یورو به مصر پیش آمد شبکه پنجم تلویزیون فرانسه در گزارشی در خصوص اهمیت این قرار داد گفت :" فروش جنگنده‌های رافال از آنجا برای فرانسه مهم است که این کشور تاکنون نتوانسته بود مشتری خارجی برای خرید این نوع هواپیماها پیدا کند. نخستین تاثیر فروش این هواپیماها این است که کارخانه های داسو (شرکت سازنده) می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

هنگامی که خبر فروش هواپیماهای ساخت شرکت داسو اعلام شد همه کارکنان این شرکت از شنیدن آن خوشحال شدند. همین حالا هفت هزار نفر در کارخانه های داسو کار می کنند و حدود 500 شرکت کوچک و متوسط به طور مستقیم و غیر مستقیم با آن همکاری می‌کنند."این شبکه در ادامه تصریح کرد :" تاکنون هیچ کشور خارجی جنگنده های چند منظوره رافال را نخریده بود و تنها ارتش فرانسه سفارش خرید 180 فروند را به شرکت داسو داده بود.

نیروی هوایی فرانسه تاکنون 137 فروند آن را تحویل گرفته و قراراست 43 فروند دیگر نیز که در مرحله ساخت هستند دریافت کند."در آن مقطع شبکه فرانس 24 در مصاحبه با کارینا شابور کارشناس مسائل بین الملل به بررسی تاثیر فروش هواپیماهای رافال به مصر بر دیگر کشورها از قطر پرداخت و به نقل از وی گفت :"مذاکراتی در خصوص فروش 36 فروند رافال به قطر در جریان است و ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه بارها به دوحه سفر کرده است.

همچنین مذاکراتی با هند برای فروش 126 فروند رافال در جریان است. این مذاکرات چهار سال پیش آغاز شد و در آن انتقال فناوری نیز مطرح است که نشان دهنده پیچیدگی این قرارداد است. در واقع قرار است شمار زیادی از این هواپیماها نه در فرانسه بلکه در هند ساخته شوند." اریک تراپیه مدیر عامل شرکت داسو نیز با استقبال از رویکرد دولت فرانسه برای بازاریابی تولیدات این شرکت گفت :"هواپیمای جنگی، سلاح محسوب می شود و بدون شراکت سیاسی و راهبردی بین کشورها امکان فروش آن وجود ندارد. از لحاظ اقتصادی، نیز اوضاع امروز بهتر است. ما به یورو می فروشیم و ارزش یورو در برابر دلار کاهش یافته است و به این ترتیب در عمل بهای رافال کاهش یافته است."

همچنانکه از اظهارات مدیر عامل شرکت داسو نیز بر می‌آید دولت فرانسه از بحران های خاورمیانه برای فروش تسلیحات و بخصوص هواپیماهای رافال حداکثر استفاده را بعمل می‌آورد و چه بسا امکان دارد به این بحران ها نیز دامن بزند. همچنین با توجه به اینکه تغییر اولویت‌های راهبردی آمریکا اصطکاکی را در مواضع این کشور و برخی از متحدان سابق آنها ایجاد کرده است لذا شاخص های موجود نشان می دهد که فرانسه از این زمینه ها نیز برای یافتن جای پای جدید در خاورمیانه و خلیج فارس و فروش تسلیحات خود استفاده می‌کند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اذعان به این واقعیت نوشت :" شرکت تسلیحاتی داسوی فرانسه سال‌ها تلاش کرد برای هواپیماهای جنگی رافال خود مشتری بیابد و بالاخره توانست به علت افزایش تردیدها نسبت به آمریکا در خاورمیانه چند قرارداد پرسود منعقد کند. مصر نخستین خریدار بود و 24 فروند از این هواپیما در ماه فوریه سفارش داد. بعد از آن هند در اوایل ماه آوریل 36 فروند از این هواپیما را خریداری کرد. روز دوشنبه نیز قطر در مراسمی با حضور فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه قراردادی برای خرید 24 هواپیمای رافال منعقد می‌کند.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفته است مذاکرات برای فروش این هواپیما به امارات با موفقیت پیش می‌رود. فرانسه فروش این هواپیما را به منزله موفقیتی برای شرکت داسو و نیز دیپلماسی بین‌المللی خود می‌داند.کارشناسان می‌گویند جدا از  موفقیت این هواپیما در مناطق جنگی افغانستان، لیبی یا عراق، سیاست خارجی فرانسه در خاورمیانه نیز نقش مهمی در اقبال به آن داشته است.

"شبکه فرانس 24 نیز در گزارشی با اذعان به فرصت طلبی دولت پاریس ازفضای ناشی از تغییر اولویت های راهبردی آمریکا در خاورمیانه نوشت :" قطر برای نوسازی ناوگان هوایی فرسوده خود فرانسه را به آمریکا و سوئد ترجیح می دهد. این مسئله دلایل زیادی می تواند داشته باشد که یکی از آنها تبلیغاتی است که در پی خرید جنگنده رافال از فرانسه توسط هند و مصر صورت گرفت.

به علاوه کاهش ارزش یورو خرید جنگنده های فرانسوی را بسیار مناسب تر از قبل کرد. دلیل دیگر آنکه قطر فرانسه را ترجیح داده است احتمالا بهبود روابط آمریکا با ایران است."این شبکه در گزارشی دیگر با اشاره به حضور ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه در منطقه قبل از سفر امروز فرانسوا اولاند به دوحه برای شرکت در مراسم امضای قرارداد فروش 24 فروند جنگنده رافال فرانسوی به قطر گفت :"فروش جنگنده های رافال به کشورهای خارجی نیازمند صبر و حوصله بسیار است. ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه برای دهمین بار طی سه سال گذشته به کشورهای امیرنشین منطقه سفر کرده است. دلیل اول وی قرار گرفتن در جریان مسائل سیاسی منطقه است.

لودریان در جلسه ای در هواپیما گفت : «تلاش داریم راه های نزدیکی و بهبود روابط قطر با عربستان سعودی را پیدا کنیم.»امارات نیز به خرید جنگنده های شکاری رافال فرانسوی ابراز علاقه کرده است اما وزیر دفاع فرانسه لازمه آن را همکاری های استراتژیک دانسته و می گوید: "من به عنوان وزیر دفاع بر سر قیمت مذاکره نمی کنم. این کار من نیست. کار من ایجاد اعتماد برای داشتن شرکای استراتژیک است."

نتیجه گیری

از آنچه که گفته شد مشخص می‌شود فرانسه برای مقابله با بقایای بحران اقتصادی که همچنان در آن دست و پا می‌زند ،حساب خاصی روی صنایع تسلیحاتی خود باز کرده است و در تلاش است از بحران‌های خاورمیانه و همچنین از سردی که در روابط میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آمریکا ایجاد شده است در جهت رونق بخشیدن به فروش‌های تسلیحاتی خود استفاده کند و در این راستا بازاریابی برای هواپیماهای رافال از اولویت خاصی برخوردار شده است. براین اساس تا حدودی پاسخ این سوال نیز آشکار می‌شود؛ زیرا فرانسه در قبال بحران های خاورمیانه رویکردی افراطی و همسو با عربستان اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان