شکوفایی استعدادها شاه‌بیت برنامه‌های من است/ انفعال و انحراف آفت استعداد جوانان است

شکوفایی استعدادها شاه‌بیت برنامه‌های من است/ انفعال و انحراف آفت استعداد جوانان است

خبرگزاری تسنیم: کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نگاه من به جوانان و نوجوانان، نگاه همراه با فرصت و مملو از ظرفیت است، گفت: انفعال و انحراف آفت استعداد جوانان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه "پرس‌وجو" که از رادیو جوان پخش شد، اظهار داشت: من از دوران جوانی و نوجوانی خاطراتی دارم که به دلیل مصادف شدن با پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مملو از خاطرات تلخ و شیرین است.

وی ادامه داد: زمانی‌که نگاهی به گذشته می‌اندازم، مشاهده می‌کنم که در هر سال تحصیلی2 تا 3 نفر از هم‌شاگردی‌هایم که با هم‌دیگر در یک نیمکت می‌نشستیم، یک نفر شهید شده است. همچنین در دوران دانشجویی نیز 3 نفر از هم‌ اتاقی‌های من شهید شدند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: نسل جوان آن زمان این فرصت را پیدا کرد تا در عرصه‌های انقلاب و دفاع مقدس خود را بروز دهد. بر همین مبنا نگاه من به جوانان و نوجوانان، نگاه همراه با فرصت و مملو از ظرفیت است.

جلیلی افزود: اینکه شما می‌بینید که جوان 16 و 17 ساله به جبهه‌های جنگ می‌رود و بعد از چند ماه فرمانده تیپ یا گردان می‌شود و می‌تواند موفقیت کسب کند،‌ بسیار ارزشمند است. اگر برای جوانان امروز ما همان بستر و ظرفیت فراهم شود، آنها می‌توانند آن حماسه‌های بزرگ را خلق کنند. البته لازم نیست که این حماسه از جنس دفاع مقدس باشد. به‌طور مثال در تولید و کشاورزی و علم نیز می‌توانیم شاهد موفقیت جوانان باشیم.

وی با بیان اینکه باید به جوانان توجه لازم شود تا ظرفیت خود را شکوفا کنند، گفت: هنر دفاع مقدس این بود که هر جوانی از هر گوشه‌ای از کشور، هر هنری را در آنجا بروز می‌داد و بسیاری از فرماندهان لشکر 22 یا 23 سال سن داشتند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: من در برنامه‌های تبلیغاتی خود سعی کرده‌ام که وعده ندهم. اما یک موضوع را به عنوان شاه بیت و عنوان برنامه‌های خود مطرح کردم و‌ آن این است که کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، مهمترین وظیفه او است که تمام ظرفیت‌ها را در زمینه‌های مختلف فراهم کند تا این استعدادها شکوفا شود.

جلیلی افزود: این اقدام با نگاه مبتنی بر انقلاب اسلامی ممکن است ضمن اینکه در دوران دفاع مقدس ظرفیت‌ وجود داشت و آن دوران، ظرفیت‌ها را آزاد کرد. همچنین یکی از مهمترین رویکردهایی که باید وجود داشته باشد، ظرفیت جوانان است.

وی گفت: باید استعداد و توانمندی جوانان از دو آفت مصون داشته شود. اولین آفت، انفعال است. هیچ چیز بدتر از آن نیست که جوان ما که می‌تواند در سنین پایین در سخت‌ترین عرصه‌ها یعنی جنگ شرکت کند،‌ ظرفیت‌اش منفعل شود.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری ادامه داد: موضوع دوم این است که خدایی ناکرده این ظرفیت انحراف پیدا نکند چرا که هر چقدر این ظرفیت در مسیر تعالی و پیشرفت فعال و پویا شود، کل جامعه نشاط پیدا می‌کند بنابراین هنر دولت نیز باید این باشد.

جلیلی با بیان اینکه جوان موتور محرکه جامعه است، یادآور شد: برخی از کشورهای غربی نه تنها برای خود بلکه برای ما نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا از تمام ظرفیت‌های جوانان ما استفاده کنند. وقتی کشورهای غربی برای دانشجوی ما پذیرش می‌فرستند،‌ برای این است که از ظرفیت او استفاده کنند. البته جوانان دوست دارند که ظرفیت آنها برای اهداف کشور خودشان آزاد شود. لذا ما می‌توانیم برای ظرفیت جوانان خود برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا توانمندی و استعداد آنها در مسیر پویایی آزاد شود.

وی در این زمینه ادامه داد: در یکی دو هفته اخیر که من به بهانه انتخابات به شهرهای مختلف سفر می‌کنم، مشاهده کردم که اکثریت جمعیت را جوانان تشکیل می‌دهند که این نشانگر پویایی و نشاط آنها است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دو موضوع در بحث‌ جوانان وجود دارد؛ اول اینکه آنها دوست دارند که انقلاب در مسیر خودش باشد و اما بحث دیگری که اکثرشان مطرح می‌کنند، وضعیت اشتغال‌شان است.

جلیلی با اشاره به سفر اخیر خود به شهر اراک ادامه داد: در سفر به اراک و در مسیر برگشت به روستای معصومیه که 25 شهید داده بود، وقتی به خانه یکی از شهدا رفتیم، چند جوان شایسته را آنجا دیدم. یکی فوق لیسانس کشاورزی داشت و پژوهشگر برتر بود، اما می‌گفت که بیکار است.

وی اظهار داشت: یکی از بحث‌های اساسی این است که چه برنامه‌ریزی داشته باشیم که این ظرفیت عظیم جوانان از این حالت خارج شود. امروز جوان ما نه تنها نباید بیکار باشد، بلکه باید کارآفرین باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این پرسش که اگر گرانی و بیکاری وجود دارد، راه حل آن چیست، گفت: یک راهی که اقتصاددان‌ها به آن اذعان دارند این است که باید به تولید در کشاورزی، صنعت، فرهنگ و IT بها دهیم. ما عرصه‌ها و متخصصان خوبی داریم، ولی باید این عرصه ها را مدیریت کنیم.

جلیلی گفت: به طور مثال فردی که کارشناس ارشد کشاورزی است اگر در کنار ظرفیت زمین و تسهیلات مالی قرار گیرد، می‌تواند تولیدکننده خوبی در محصولات  کشاورزی باشد. اما این به شرطی ایجاد می‌شود که دولت کمک کند و محصولات او را خریداری و صادر کند.

وی با بیان اینکه هنر امام خمینی (ره) این بود که به جوانان باور و اعتماد داشت و جوانان را فرمانده لشکر و فرمانده سپاه می‌کرد، یادآور شد: باید به جوانان آنقدر اعتماد کنیم که کارگاه صنعتی و مجتمع کشاورزی راه بیندازد تا ظرفیت بزرگ جوانان کشور آزاد شود تا هم بیکاری از بین برود و هم اینکه جوانانی که روزگاری هم‌سن‌های آنان گردان اداره می‌کردند، تعدادی از جوانان را هم اداره کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به مشکل تورم در کشور و راهکار حل آن تصریح کرد: تورم وقتی بروز می‌کند که نقدینگی در جامعه بیشتر از کالا باشد. راهکار آن است که به تولید کالا کمک کنید تا هم موجب افزایش کالا و افزایش اشتغال شودو در این صورت بیکاری نیز کاهش می‌یابد.

جلیلی با بیان اینکه مهمترین بحث برای کاهش تورم حمایت از تولید است، اظهار داشت: کشور ما ظرفیت‌های تولیدی زیادی دارد و در بخش کشاورزی 11 میلیارد دلار در سال، واردات داریم. در حالی‌که امکان تولید همه‌ این محصولات در کشور وجود دارد، لذا اگر این 11 میلیارد دلار را بین جوانان کشور خودمان که متخصص هستند، بدهیم و این ظرفیت را در اختیارشان قرار دهیم، حتماً ظرفیت تولیدات و کشاورزی ما زیاد خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راه‌های مقابله با تحریم‌ها استفاده از ظرفیت‌های داخلی است. اگر این نگاه را داشته باشیم، تحریم‌ها نه‌تنها تهدید کننده نیست، بلکه می‌تواند تبدیل به فرصت شود. وقتی اجناسی را که به راحتی می‌توانیم در داخل تولید کنیم، از خارج وارد کنیم، مشکلی حل نمی‌شود. بلکه باید به تولید‌کنندگان و جوانان داخلی بها دهیم که هم کشور رونق یابد و هم بیکاری کاهش پیدا کند ضمن اینکه می‌توان  به گونه‌ای برخورد کرد که تهدیدها تبدیل به فرصت شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به‌جز چند قدرت معدود در دنیا، با بسیاری از کشورها می‌توانیم روابط خوب و دوستانه از  جمله در عرصه اقتصادی داشته باشیم، خاطر نشان کرد: من زمانی معاون اروپا، آمریکای وزارت خارجه بودم. به آمریکای لاتین توجه ویژه کردم و در عرض 2 سال صادرات ما به آمریکای لاتین به 5 میلیارد دلار رسید. نباید فکر کنیم ظرفیت‌های اقتصادی در اختیار چند کشور معدود است و آنها هم دشمن ایران هستند.

جلیلی با اشاره به برقراری روابط با کشورهای همسایه گفت: اگر روابط خوبی با کشورهای همسایه داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از ظرفیت‌های کشور را فعال کنیم. عراق و افغانستان خواهان بسیاری از کالاهای ما هستند. باید صادرات ما به این کشورها فعال شود، چرا که در کشورهای همسایه و آمریکای لاتین، ظرفیت‌هایی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. جوانان ما می‌توانند در زمینه تجارت و بازرگانی فعال شوند.

وی با اشاره به سفر خود به کشورهای اکوادور و کلمبیا اظهار داشت: وقتی که آنها از ظرفیت‌های فنی و مهندسی ما آگاهی پیدا کردند، تعجب کردند. لذا ما می‌توانیم این ظرفیت‌ها را به کشورهای مختلف صادر کنیم. صادرات خدمات فنی و مهندسی یکی از بحث‌های اساسی است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای تولید علم در دانشگاه‌ها چیست، گفت: باید از نیروهای خلاق و متفکر و ظرفیت جوانان در دانشگاه‌ها استفاده کنیم و نباید فقط به ترجمه و کپی‌برداری بسنده کنیم.

جلیلی یادآور شد:ظرفیت جوانان دانشجو به‌گونه‌ای است که از آن طرف مرزها برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند. خودمان باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آنها منشاء تولید، تحول و پیشرفت علم در کشور شوند و این امکان وجود دارد و بسیاری از موفقیت‌های امروز در پرتو جوانان به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه متوسط سن دانشمندان هسته‌ای کشورمان هم‌سن انقلاب، یعنی بین 30 تا 35 سال است، افزود: اگر توانسته‌ایم به عنوان 10 کشور هسته‌ای مطرح شویم به برکت دانشمندان هسته‌ای است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: 4 شهید بزرگوار هسته‌ای کشورمان که جوان بودند به خصوص شهیدان احمدی‌روشن و رضایی‌نژاد و شهریاری که 45 سال داشت، هیچ‌کدامشان هیچ مقطع تحصیلی را در خارج از کشور تحصیل نکرده بودند، اما به شکوفایی رسیده بودند که دشمن آنقدر احساس ترس کرد که اینها را به شهادت رساند.

جلیلی در پایان خاطر نشان کرد: اگر می‌گوییم زمانی در دفاع مقدس ظرفیت جوان‌مان آزاد شد، منحصر به آن دوره نیست. امروز نیز جوانان می‌توانند در عرصه علمی مانند شهدای هسته‌ای، ظرفیت‌های‌ خود را فعال کنند لذا باید بستری فراهم شود که از ظرفیت جوانان کشور نه حداقلی، بلکه حداکثری استفاده شده و دانشجویان ما به دانشمند تبدیل شوند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon